Duke Nukem Never? Del 3

Äntligen?

För mer än ett år sedan nu rapporterade jag här på Markera som Oläst om att spelföretaget 3D Realms hade lagt ner sitt oerhört långdragna projekt, Duke Nukem Forever. Senare skrev jag även ett påföljande inlägg om efterdyningarna av denna nyhet, men jag trodde att det skulle ta väldigt lång tid innan vi fick höra något nytt om spelet.

Men för några dagar sedan dök en ny sensationell nyhet upp: Spelföretaget Gearbox Software hade tagit över rättigheterna till spelet, och på spelmässan Penny Arcade Expo kunde man för första gången ta del av ett spelbart demo av Duke Nukem Forever! Det visade sig att Gearbox hade hållit projektet hemligt ända tills demot var klart och kunde visas upp, vilket troligtvis var ett smart drag från deras håll. Om de bara hade utannonserat att ”vi jobbar på det” och kanske visat en trailer så hade nog ytterst få personer brytt sig, då det knappast skulle ha varit något vi inte sett innan. Men med ett spelbart demo kunde de höja förhoppningarna om att spelet faktiskt skulle komma ut och få den uppmärksamhet de behövde.

Det är ingen slump att det blev just Gearbox som tog över projektet. Företagets chef är nämligen Randy Pitchford, som jobbade hos 3D Realms när de gjorde det föregående spelet i serien, Duke Nukem 3D, och som lämnade företaget 1997, just när arbetet på Duke Nukem Forever hade påbörjats. Han fick veta att efter att 3D Realms lagt ner projektet 2009 så fortsatte ändå några av de sparkade personerna från företaget att jobba på spelet i en av personernas lägenhet. Då han fortfarande var ett stort fan av Duke Nukem bestämde sig Pitchford för att hjälpa dem, och på den vägen är det. Faktum är alltså att många av de som jobbade på spelet hos 3D Realms fortfarande gör det. Man kan lätt undra om detta är goda eller dåliga nyheter med tanke på deras resultat hittills…

De som spelat demot verkar överlag tycka att det var ganska underhållande och definitivt att det håller sig till den stämning som fanns i föregående spel. Det finns med andra ord gott om oneliners, omogen humor, våld och snusk. Den stora frågan är dock hur framgångsrikt spelet kan bli i dagens läge. Karaktären Duke Nukem är ju trots allt en figur född ur 80-talets och 90-talets actionhjältar, de med stora muskler, massor med vapen och tuffa repliker (faktum är att många av Dukes mest kända citat är snodda rakt av från diverse kända actionfilmer). Kan han tilltala en ny publik, eller föredrar dessa lite mer seriösa karaktärer och teman i sina pang-pang-spel? Det får tiden utvisa. Dock kommer det åtminstone säkert vara många gamla spelnördar som minns de ursprungliga spelen eller som har följt den bisarrt långa utvecklingsperioden som kommer att köpa spelet bara för att kunna äga en sådan historisk titel, oavsett om det är bra eller inte.

Publicerat av Fredde 

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *