Före WoW: RPM Racing

Spelföretaget Blizzard Entertainment är nu för tiden mest känt för sina tre stora spelserier, Starcraft, Diablo och Warcraft, med deras mest framgångsrika spel World of Warcraft i spetsen. Faktum är att de inte verkar vara så värst intresserade av att hitta på några nya spelserier, vilket i och för sig är ganska förståeligt då de säkerligen tjänar mer än nog med pengar på de tre de har. Men en gång i tiden, före World of Warcraft, gjorde Blizzard faktiskt andra spel, varav många numera har fallit i glömska eller enbart minns av nostalgiska gamla retronördar. Jag tänker därför ta en titt på några av dessa gamla Blizzard-spel och kanske få upp intresset för dem hos folk som bara associerar företaget med WoW, på gott och ont. Så låt oss börja med Blizzards allra första spel, RPM Racing till SNES.

År 1991 grundades spelföretaget Silicon & Synapse, vilket senare skulle byta namn till just Blizzard Entertainment. Tydligen var de det första amerikanska företaget som utvecklade ett spel till SNES, kallat RPM Racing (eller Radical Psycho Machine Racing som dess fulla titel egentligen är). Detta var egentligen inte ett fullständigt nytt spel, utan en remake av ett gammalt Commodore 64-spel vid namn Racing Destruction Set, utvecklat av Eletronic Arts. Som båda namnen antyder rör det sig om ett bilracingspel, och ett aningen våldsamt sådant.

Innan man börjar ett race kan man utrusta sitt fordon med exempelvis extra bepansring och minor att släppa ut bakom sig för att göra livet surt för motståndarna. Detta var i och för sig inget nytt koncept ens på den tiden, men upplägget för racen är ganska intressant. Om man vinner ett race tjänar man pengar, och utöver att köpa ny utrustning till bilen kan man också använda dessa pengar till att stiga i ”nivåer” vilket innebär nya banor och nya utrustningsmöjligheter. Spelets stora mål är egentligen inte att vinna alla banor, utan att tjäna ihop en stor summa pengar. Därmed kan man säga att RPM Racing är något så ovanligt som ett racingspel där man kan grinda, precis som i ett RPG. Teoretiskt sett kan man köra en och samma bana om och om igen för att tjäna ihop pengarna för att vinna, men det är knappast speciellt roligt. Varje bana har en viss inträdesavgift för att man ska få köra ett race på den, och naturligtvis stiger avgifter ju högre nivå man når, men i gengäld vinner man desto mera pengar också, vilket ständigt lockar en vidare uppåt i nivåerna.

Men hur är själva körandet då? Spelet har ett så kallat isometriskt perspektiv, det vill säga att man ser banan från en fast vinkel snett ovanifrån. Jag är personligen inget jättefan av racingspel, men de jag har spelat har antingen haft perspektivet rakt bakom ens bil eller rakt ovanför den, så jag fann detta perspektiv en smula klurigt till en början, men vande mig ganska snabbt. De första racen fann jag en aning svåra att vinna, men allt eftersom man utrustar sin bil med till exempel däck som greppar vägen bättre och en starkare motor blir det desto lättare att ta kurvorna och dra ifrån motståndarna. Ärligt talat fann jag inte minorna så värst användbara då det för det mesta är enklare att bara köra snabbare än de andra bilarna, i stället för att försöka lura dem att köra på en mina. Som sagt, jag är inte väldigt insatt i racingspel, så jag är nog inte rätt person att bedöma huruvida styrandet av bilarna är bra eller dåligt i RPM Racing, men personligen tyckte jag det fungerade ganska hyfsat. De olika banorna bjuder på utmaningar utöver kurvorna och motståndarna i form av olika typer av terränger såsom grus och is där det är svårt att få grepp med däcken, och många uppförs- och utförsbackar som kan ställa till problem om man inte har bra stötdämpare när man landar efter ett flygtur genom luften.

RPM Racing är ett av få SNES-spel som använder sig av maskinens högupplösning, vilket innebär en skarpare bild på bekostnad av färre färger. Tyvärr bidrar inte den högre upplösningen till något speciellt, och avsaknaden av färger gör att det överlag ser ganska trist ut. Musiken är likaså inte så värst spännande, den verkar bestå av en eller två inte speciellt minnesvärda låtar med ett visst rockstuck.

Blizzards första spel är på det stora hela inte speciellt anmärkningsvärt. Det är förvisso bra rent speltekniskt och var säkert uppskattat under SNES:ens tidiga år, men här finns inget direkt innovativt eller nyskapande. Det allra största problemet är dock avsaknaden av personlighet. Bilarna är av typiskt utseende i lite olika färger, men skiljer sig inte rent prestandamässigt utöver utrustningen man köper till dem, och som motståndare känns de ganska anonyma och tråkiga, oavsett hur bra eller aggressiva de kan tänkas uppföra sig. Många av problemen med detta spel lär dock bli fixade i dess uppföljare två år senare, så vi får hoppas att det blir roligare när vi kommer så långt i Blizzards historia. Intressant är dock att RPM Racing är en bra symbol för det faktum att Blizzard kanske inte kommer med helt och hållet nya spelidéer eller genrer, utan föredrar att förfina det som redan finns. Det är en förbättrad version av ett gammalt racingspel, på samma sätt som Warcraft och Starcraft är förbättrade versioner av tidigare RTS, och World of Warcraft är en förbättrad version av tidigare MMORPG.

Publicerat av Fredde 

Du gillar kanske också...

8 svar

  1. Andreas skriver:

    Uppföljaren, Rock n’ Roll Racing, är riktigt bra. Fet musik.

  1. juni 8, 2011

    […] att ha släppt RPM Racing 1991 ägnade Blizzard, fortfarande under namnet Silicon & Synapse, större delen av 1992 åt […]

  2. juni 19, 2011

    […] hette då) första uppföljare, då det i princip är en uppdaterad version av deras första spel, RPM Racing. Men vilken […]

  3. december 6, 2011

    […] att ha släppt RPM Racing 1991 ägnade Blizzard, fortfarande under namnet Silicon & Synapse, större delen av 1992 åt […]

  4. december 6, 2011

    […] hette då) första uppföljare, då det i princip är en uppdaterad version av deras första spel, RPM Racing. Men vilken […]

  5. december 27, 2015

    […] hette då) första uppföljare, då det i princip är en uppdaterad version av deras första spel, RPM Racing. Men vilken […]

  6. december 27, 2015

    […] att ha släppt RPM Racing 1991 ägnade Blizzard, fortfarande under namnet Silicon & Synapse, större delen av 1992 åt […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *