Hem Forum Spel Brädspel

Detta ämne innehåller 29 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 5 månader, 3 veckor sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Idag besökte jag det fantastiska Café Taktik i Göteborg. Jag kan varmt rekommendera dem. För en billig peng får man hyra in sig på ett bord och fritt välja ett brädspel från deras rika sortiment. Där finns allt från Kasta Gris till Munchkin till Mansions of Madness.

Jag spelade en runda Discworld: Ankh-Morpork. Ett enkelt men fantastiskt roligt spel med glimten i ögat och med många snygga referenser till Pratchetts böcker. Rekommenderas varmt.
    null

Fredde
    Forumledare

Men hade de Talisman?

Trevligt att se att det verkar finnas tillräckligt med intresse för brädspel för att motivera ett café dedikerat till det. Undrar om de kommer sprida sig till fler städer?

Jönsson
    Forumledare

De hade Talisman med flera expansioner. Men ingen har tid att spela Talisman.

Fredde
    Forumledare

Jag tror faktiskt jag skiter i X-Wing Miniatures från och med nu, för idag har spelat ett mycket bättre Star Wars-spel: Loopin’ Chewie.

Chewie i Millennium Falcon snurrar runt med en eldriven motor, och man måste knuffa undan honom så han inte välter ner dina stormtroopers. Helt klart det bästa Star Wars-brädspelet någonsin.

Jönsson
    Forumledare

Det påminner mig starkt om ett spel jag spelade mycket som barn:

null

Fredde
    Forumledare

Säkert bara ett sammanträffande.

Jönsson
    Forumledare

Igår spelade jag T.I.M.E. Stories. Ett fantastiskt brädspel som får en att tänka på gamla datorspel som MYST.
    Du och dina medspelare intar rollerna som tidsresenärer vars medvetande skickas tillbaka i tiden in i huvudet på en utav en handfull spelarkaraktärer. Vem man vill spela som får man välja själv. Ditt uppdrag är sedan att räkna ut vad tusan det är som pågår. För att göra detta tittar man i lådor, snackar med människor man möter och letar efter nycklar. Allt medan klockan tickar ner.
    Jag kan inte avslöja mer om spelet utan att spoila mysteriet. Faktum är att man under inga omständigheter får öppna plastförpackningen på händelsekorten innan man faktiskt börjar spela. Misslyckas man med uppdraget skickas man tillbaka till framtiden (hm) och får börja om från ruta ett. Man har förlorat alla prylar man samlade på sig, men man minns fortfarande var man hittade dem och ibland också vad man hört när man pratat med andra människor. Så nästa runda kan gå lite snabbare.
    Problemet med spelet är att när man väl klarat ett scenario så kan man inte spela det igen. Lyckligtvis har spelet många expansioner med nya uppdrag som man kan köpa till, men jag kan tycka att det är rätt snålt att bara inkludera ett uppdrag i startlådan.

null

Min lilla grupp gjorde ett tappert försök men misslyckades. Vi skall ge oss an uppdraget igen i nästa vecka. Vi passade på att skriva ner var vi hade hittat viktiga prylar och vilka nycklar som gick till vilka lås medan vi fortfarande kom ihåg det. Det gav en härlig nostalgikänsla från när man spelade TV- och datorspel innan internet.

Fredde
    Forumledare

Jag känner mig lite ambivalent inför ett fysiskt brädspel som bara kan spelas en gång, kanske för att jag är van vid att brädspel är av den typ som kan spelas om och om igen med nya utfall varje gång, eller kanske för att det känns dumt att lägga ner pengar på fysiska bräden och pjäser om de bara kan användas en gång. Men samtidigt känns det som en smula hyckleri från mitt håll att tycka så, eftersom jag ju spelat oräkneliga datorspel som egentligen bara funkar en gång (främst äventyrsspel som du nämner ovan), och ibland till och med spelat om dem några år senare och fortfarande haft kul med dem. Det måste ha något att göra med skillnaden mellan fysiskt och digitalt, och kanske också skillnaden mellan att spela själv och spela med en grupp.

Jag tror hur som helst att spelet skulle tilltala mig mer om äventyret/mysteriet kunde slumpas fram till att vara annorlunda varje gång, men det innebär ju ofta att det inte kan vara riktigt lika komplext som ett som är färdigskrivet från början till slut.

Jönsson
    Forumledare

Tydligen är internet rätt uppdelat över det här spelet. Vissa tycker att det är en kul och spännande idé och andra tycker att det är helt meningslöst och att samma spelupplevelse hade kunnat uppnås genom att göra spelet digitalt istället.

Jag är nog lite i mitten. Jag är glad att jag inte köpte spelet själv, för det hade känts väldigt frustrerande att behöva lägga ytterligare ett par hundralappar för att spela spelet ”igen”, men samtidigt är jag väldigt glad att jag spelade det. Vi fyra som spelade hade väldigt kul när vi gick genom hur vi skulle utforska varje rum och hur vi skulle dela upp vår tid. Bara personen som undersöker ett objekt (person/lås/låda/hemlig gång/lönnfack/etc) får lov att läsa vad som händer. Men personen får lov att berätta i stora drag vad där stod för sina medspelare. Om man rollspelar lite så blir det lite roligt mysterielösande.

Man måste nog vara på rätt humör för att spela, men varje scenario verkar extremt välgjort och väldigt svårt. Spelet räknar med att man skall behöva göra många försök.

Fredde
    Forumledare

Ett brädspel baserat på John Carpenters The Thing är på gång. Det verkar ha en intressant spelmekanism där alla spelarna måste samarbeta för att lösa uppdrag i basen, genom att bidra med resurs-kort av olika slag till gruppens ledare. Men dessa kort ger man med baksidan upp, så ingen ser vilka kort man bidrar med, och sedan blandas alla bidragna kort innan de vänds upp, så ingen vet vem av de andra som bidragit med vad. Vilket gör att ingen vet vem som ”bidragit” med ett sabotage-kort eller liknande. För någon/några av spelarna är ju inte de människor som de utger sig för att vara… Det kan nog bli väldigt klurigt att lista ut vilka det är.

Förhoppningsvis blir det ett bättre spel än datorspelsversionen.

Jönsson
    Forumledare

Fan, det där skulle jag vilja spela!

Fredde
    Forumledare

Jag är dock inte säker på om jag har ett tillräckligt bra pokeransikte för att vara framgångsrik i det.

Jönsson
    Forumledare

Undvik den här minen så borde det vara lugnt;

null

Jönsson
    Forumledare

Häromdagen gav jag mig an att spela ett annat spel med koppling till John Carpenters The Thing, dock inte baserat på filmen utan på boken som filmen är baserad på; Who goes there? av John W. Campbell. Jag har läst boken och skall ärligt säga att jag inte var något fan. Det sägs att den korta berättelsen egentligen var menad att vara mycket längre och faktum är att de resterande sidorna relativt nyligen hittades och har inlemmats i boken i en nyutgåva som skall vara bättre. Huruvida detta är sant vet jag inte och det har ingenting med brädspelet att göra så vi lämnar det där.

null

Spelet tar som sagt sin avstamp i boken och således är R.J. McReady inte längre huvudpersonen, utan bara en utav de fyra spelarkaraktärerna. Personen som närmst kan kallas huvudperson blir istället Garry, basen kommendör. Jag valde att spela som honom eftersom han är en av mina favoriter i filmen. I spelet är det just hans titel som gör honom till ”huvudperson” eftersom det är spelaren som spelar som honom som skall se till att eventfasen följs ordentligt efter varje runda samt att den spelaren har sista ordet rörande vem som får gå på helikoptern i slutet.
    Spelet går ut på att hålla sig vid liv samt att samla helikopterdelar och kartor för att kunna lämna basen innan sista rundan. Under tiden rör sig en hund sakta längs med en tidsmätare och olika sorters events drabbar spelarna. Alla fyra börjar som människor men allteftersom spelarna drar kort och utsätts för olika saker blir det mer och mer osäkert vem som egentligen är vem. Korten som dras är privata och kan innehålla infektioner men de är oftast relativt ofarliga. Problemet är bara att man inte vet vem som potentiellt dragit vad. Varje natt måste spelarna gå till sängs och eftersom paranoian är stor sover de i par för att hålla koll på varandra. Sover du själv (för att en medspelare inte litar på dig eller för att du inte hann tillbaka in i basen) finns det en risk att ”Tingesten” tar dig. Sover du med en kollega måste du visa din status med en liten mätare. Tingesten kan dock välja huruvida den vill sprida smittan eller ej (detta händer också när spelare måste röra vid varandra för att byta livsviktiga saker som mat och överlevnadsutrustning). Om Tingesten sprider smittan till dig blir du en av dem. Men om alla blivit smittade finns det ingen som kan styra helikoptern så åtminstone en spelare måste förbli människa. Eftersom en inte vet vem som smittat vem eller vem som potentiellt redan är smittad är det viktigt att vara försiktig både som människa och som tingest.

Vårt lilla lag hade väldigt roligt när vi spelade. Efter bara några få rundor var det ingen som litade på någon (trots att det senare skulle visa sig att vi alla var smittfria fram till bara några få rundor från slutet) och paranoian bara spred sig när plötsligen alla gemensamma beslut skulle dubbelkollas för att ingen litade på de andra. Vi klarade inte uppdraget utan frös alla ihjäl långt innan spelet var över men det var ändå en kul spelupplevelse. Alla fyra spelarkaraktärer har en specialförmåga som gör dem användbara – så alla behövs för att överleva så länge som möjligt. Kocken kan klara sig länge utan mat, ledaren har en pistol redan från start, doktorn har blodtest och McReady… jag minns inte vad han hade faktiskt. I en expansion tillkommer fyra spelarkaraktärer till men den hade vi inte.

• Det här svaret redigerades 2 år, 5 månader sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Intressant att spelet är baserat på just Who Goes There?, och inte på Carpenters film. Finns det några saker i spelet som är specifika referenser till boken, eller skulle spelet lätt kunna få ett namnbyte utan några övriga förändringar?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.