Hem Forum Spel Brädspel

Detta ämne innehåller 26 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 1 år, 1 månad sedan.

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Som sagt är McReady relegerad till ”bara en utav spelarkaraktärerna”. Jag gissar att ett spel baserat på filmen inte skulle sätta Garry i ledarrollen eftersom han avbildas som rätt mesig i filmen. Likaså använder spelet bokkaraktärer som inte fick vara med i filmatiseringen tillsammans med Garry, McReady och Dr Copper men båda de sakerna skulle lätt kunna putsas om för att passa filmen.
    Det som dock skiljer sig lite från filmen är stämningen i spelet. Visst, paranoian är där men känslan är ändå att de fyra spelarna tillsammans skall kunna överkomma isoleringen och misstroendet mot varandra för att kunna rädda sig själva och resten av världen. I boken överlever många utav människorna på forskningsstationen länge nog för att inte bara banka skiten ur tingesten utan att också faktiskt för att kunna ta sig hem igen. Det (säkerligen kombinerat med rättighetsskit rörande filmen) är nog den stora anledningen till att spelet fokuserar på boken snarare än filmen.

Fredde
    Forumledare

Hur som helst är det ganska anmärkningsvärt att det nu inte bara finns ett spel baserat på Who Goes There?/The Thing, utan två helt olika. Men det är ju egentligen en premiss som passar ganska bra till ett brädspel, om man tänker efter.

Jönsson
    Forumledare

Fredde
    Forumledare

Om de på något sätt lägger till den vansinnigt komplicerade handlingen som Kingdom Hearts-serien tydligen har, så skulle det kunna innebära att spelet tar ännu mera tid!

Ande
    Forumledare

Jahapp… Ja det är väl bara att köpa det då. Funkar det med alla expansionerna eller?

Fredde
    Forumledare

Jag kan inte se några Final Fantasy-karaktärer i spelet, vilket gör mig något mindre intresserad av det.

Jönsson
    Forumledare

Det ser inte ut som att det är kompatibelt med de övriga expansionerna utan att detta är lite av sin egen grej. Det kanske är för det bästa?

Fredde
    Forumledare

Vad sägs om ännu ett brädspel med miniatyrer baserat på Batman? Denna gången specifikt Batman: The Animated Series.

En intressant sak med detta spel är att de tydligen använder sig av ”Adventures Universal Game System”, som redan använts i åtminstone ett annat spel jag kunde hitta, baserat på Teenage Mutant Ninja Turtles. Så man skulle kunna blanda spelen och spela Batman vs TMNT!

Jönsson
    Forumledare

Min brädspelskompis uppe i Vimmerby har redan förbeställt hela konkarongen! Jag är så taggad! Till skillnad från det andra Batmanspelet vi provade verkar reglerna till detta dessutom vara en smula enklare.

Fredde
    Forumledare

Jag ser fram emot att höra din recension!

Jönsson
    Forumledare

Spelet kommer tydligen först sommaren 2021 så det är bara att ha tålamod.

Fredde
    Forumledare

Idag fick jag möjligheten att spela King of Tokyo, som jag skulle säga bara precis kvalar in i vad jag skulle kategorisera som ”brädspel”. Varje spelare får förvisso en spelpjäs som representerar en kaiju av något slag, men det enda man kan göra med dessa är att placera dem på rutan ”I Tokyo” eller ”utanför Tokyo”, vilket ger olika typer av fördelar eller nackdelar. Själva spelandet görs istället genom att rulla ett gäng tärningar, och utifrån deras resultat får man poäng (man behöver 20 poäng för att vinna), valuta att köpa kort med olika specialförmågor, eller möjlighet att skada motståndaren (antingen den som är i Tokyo, eller om du själv är det, alla motståndare utanför). Det är på det stora hela ett ganska simpelt spel, där taktiken går ut på att bedöma vilka tärningsslag man vill behålla och vilka tärningar man vill slå om för att få bättre resultat. Jag blev faktiskt lite besviken, då jag hade fått helt andra förväntningar när jag såg lådan till spelet. Men det är egentligen inget dåligt spel, en match spelas färdigt väldigt snabbt, så vi hann med flera omgångar. Och åtminstone en av mina motståndare kom efter ett tag med några tämligen avancerade kombinationer av kort, även om det till en viss del hade att göra med tur i mina ögon.

Att jag inte vann en enda gång har absolut inget med min negativa inställning att göra.

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.