Hem Forum Läsbart DC Comics (Varning för spoilers)

Detta ämne innehåller 106 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 1 dag, 6 timmar sedan.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 107 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Jag är inte helt säker på om jag gillade att Dr Fates stora ögonblick i Princes of Darkness där han accepterar att hans fru är borta retconnades ganska snabbt.

Jönsson
    Forumledare

Ja, det var inte deras snyggaste beslut. Det känns extra knasigt eftersom just den acceptansen är väldigt viktig för hans karaktär. Jag misstänker dock att Lyta plockades tillbaka när de beslutat sig för att göra sig av med Hector Hall, så att han åtminstone skulle få ha det lite bra innan han försvann helt och hållet.

Fredde
    Forumledare

Det är inte tillräckligt intressant för ett ”Freddes Länkar”-inlägg, men jag måste säga att jag är mycket road av titeln på en blogg dedikerad till Guy Gardners period som ”extrem” hjälte på 90-talet, inklusive i serietidningen Guy Gardner:Warrior. Bloggen har det helt logiska namnet Guy Gardner Colon Warrior.

Jönsson
    Forumledare

I Green Lantern: Rebirth tycker jag att det antyds att Gardner bara överkompenserade under sin extrema tid för att han egentligen saknade sin Lantern-ring. Med det sagt tror jag att han använde Sinestros ring också ett tag. Undrar om det fortfarande är canon.

Fredde
    Forumledare

Jönsson
    Forumledare

Jag såg aldrig Teen Titans Go. Jag har förstått att det hade rätt många fans och att dessa blev sura när serien lades ner och senare fick komma tillbaka med mer ”barnslig” animationsstil.

In other news så har DC:s film-universum äntligen fått ett namn. Filmerna DC ger ut (och kanske TV-serierna) går nu under det intressanta namnet Worlds of DC. Jag får lite Elseworlds-känsla av det namnet, för att inte tala om Crisis-vibbar. Det verkar som att de många filmer som DC har på lut inte nödvändigtvis kommer att vara del i samma gemensamma kontinuitet som deras nuvarande väldigt ojämna Justice League-serie. Jag vet inte om det är bra eller dåligt. På ett sätt låter det som att det kan bli ganska rörigt, men på ett annat sätt så har de visat att de inte vet hur man replikerar Marvels succémetod, så detta kanske är för det bästa.

null

DC har för övrigt annonserat ut en hel drös filmprojekt som nästan alla sedermera lagts ner. I kontrast har Marvel släppt varje film de annonserat ut än så länge, med undantag för Inhumans – som fick bli en TV-serie istället.

EDIT: När jag letade efter en passande bild till det här inlägget hittade jag folk som påstod att Worlds of DC inte alls är det officiella namnet. Allt är väldigt oklart. Classic DC.

Fredde
    Forumledare

Jag gillar Worlds of DC-namnet om det innebär att filmerna och TV-serierna kommer återskapa det klassiska DC-multiversumet. Det är ju en sak som skiljer DCs universum från Marvels (Marvel har förvisso också ett multiversum, men det omnämns mycket mer sällan vad jag vet), så det kan vara ett passande sätt för DC-filmerna att skilja sig från Marvel-filmerna.

Om DCs film-motsvarighet till Infinity War blir Crisis on Infinite Earths så skulle det kunna vara riktigt coolt.

Fredde
    Forumledare

Cosplay är kul!

Jönsson
    Forumledare

Jag läste precis den första samlingsvolymen utav DC:s senaste försök att reboota Doctor Fate. Jag är personligen väldigt svag för originaldoktorn och Hector Hall-versionen från JSA (samt den nye Fate som tog över rollen efter Infinite Crisis. Han hann aldrig göra särskilt mycket innan ’New 52’ raderade honom), så jag var en aning skeptisk men författaren var gamle gode Paul Levitz som inte bara skrivit många bra historier om Justice Society men också var boss på DC när det i mina ögon var som bäst.

null

Serien har fått en del kritik för att teckningsstilen inte matchar superhjälteserier i allmänhet och även om jag kan hålla med om det så var det faktiskt stilen som drog mig till serien. Tecknaren Sonny Liew har en stil som är mer cartoony och konstig än många andras och det var precis det jag gillade. För mig påminde den om signaturen Justiniano vars fantastiskt konstiga teckningsstil jag älskade i Day of Vengeance. Liew är inte riktigt lika vass men jag tyckte ändå om den.

Huruvida serien skall utspela sig i DC:s nuvarande huvudkontinuitet var väldigt oklart. Jag hade utgått från att så var fallet men sedan tyckte jag att jag läste någonstans att den skulle utspela sig på Earth 0 (Ande, vet du vilka jordar som gäller nuförtiden?) men serien i sig sade inget om det. Istället för blonde arkeologen Kent Nelson på besök i Egypten följer handlingen 20-årige läkarstudenten Khalid Nassour, son till en en egyptisk invandrare i New York. Det är faktiskt lite konstigt när man tänker på det att Doctor Fate alltid varit så knuten till Egypten och trots det aldrig haft ett Egyptiskt alter-ego. Khalid verkar iofs vara född i USA men det är nära nog.

I serien tvingas Khalid in i rollen som Ödesdoktorn när gudinnan Bastet (i form av familjens katt) ger honom hjälmen och utser honom till jordens beskyddare mot Anubis som är i stånd med att dränka hela jorden för att balansera mänsklighetens synder. Jag är allt annat än en expert på Egyptisk mytologi men Anubis som vågmästare och ”bestraffare” är själar klingar bekant.
    Jag tyckte persongalleriet, även om första volymen rätteligen fokuserar på Khalid. Hans mor är inte född i Egypten utan verkar vara av västerländsk härkomst. Faktum är att hon är blond och Khalid påpekar vid ett tillfälle att förnamnet Kent ligger i släkten…

Om jag skulle säga något jag inte gillade så var det valet att låta Khalid vara utan superdräkt. När han tar på sig hjälmen och Fate tar över (för precis som i alla tidigare inkarnationer vill hjälmen styra och blott använda bäraren som fordon) behåller han sina vanliga kläder (vilka alltid verkar gå i blått) sånär som på att Fates medaljong dyker upp på bröstet. I några drömsekvenser för Khalid se Fate i sin klassiska outfit och den ser skitbra ut i Liews stil så jag hade verkligen önskat att den medverkade mer.

Serien lades ner efter ett år men lyckligtvis finns alla nummer utgivna i samlingsvolymer. Jag ser fram emot att läsa vidare.

• Det här svaret redigerades 1 år, 11 månader sedan av  Jönsson.
    • Det här svaret redigerades 1 år, 11 månader sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Rutan du postade får mig att tänka lite på Steve Ditkos Doctor Strange av någon anledning, någonting med de magiska cirklarna runt händerna ger mig lätt sådan associationer. Det ser hur som helst ut som en intressant stil, och det är alltid roligt med superhjälteserier i en stil annorlunda från den typiska. Kanske kommer Khalid att ta på sig den klassiska kostymen i framtida volymer?

Den stora frågan är ju dock hur han står sig mot den absolut häftigaste inkarnationen av Fate:

Fredde
    Forumledare

Det ska komma en ny version av DC Super Hero Girls, regisserad av Lauren Faust (hon som låg bakom My Little Pony: Friendship is Magic), och med ordentlig animation. Jag har inte tittat så mycket på smakproven, men det jag sett verkar lovande. Jag är ett stort fan av biffig, kortklippt Supergirl!

Jönsson
    Forumledare

En handfull saker jag tyckte mycket om;
    1. Harley Quinn i sin originalutstyrsel och helhjärtad skurk istället för anti-hjälte så som DC försökt pusha henne ett tag nu.
    2. Hjältar och skurkar springer mot varandra och möts till den klassiska ljudeffekten från Superfriends.
    3. Wonder Woman upptäcker glass och älskar det. Det gör jag med.
    4. Är den blåhåriga tjejen Zatanna? I så fall blir jag glad.

Jönsson
    Forumledare

Jag läste precis den fantastiska nya serien Mister Miracle författad av Tom King och tecknad utav Mitch Gerads. Huvudpersonen är naturligtvis Scott Free, alltså Mister Miracle men precis som i Kirbys originalserier har Scotts hustru Big Barda också en framstående roll. Det är just vilket väl fungerande par de är som alltid gjort att Mister Miracle och Big Barda varit mina favorit-delar utav Kirbys Fourth World.

null

I serien går det kalla kriget mellan New Genesis och Apokolips över i ett varmt sådant när Darkseids hantlangare har ihjäl Highfather och börjar landsätta trupper. Orion, Scotts adoptivbror tar över rollen som Highfather och Barda och Scott befordras till generaler. Men det är egentligen bara ramen som historian berättas i. Serien handlar främst om att acceptera vem man är. Dels för sig själv och dels i förhållande till andra. Den handlar om att balansera arbetet med familjelivet och den handlar om att vara människa. Kanske inte passande för den tolvåriga läsarkrets som DC påstod sig söka när de rebootade men dock en fantastisk story. För mixen utav Kirbys nya gudar och Scotts och Bardas hemmaliv är fantastisk. Darkseid nämns hela tiden men medverkar inte så mycket. Däremot gör många av de stora namnen gästspel. Lightray, Granny Goodnes och hennes furies, Forager, Metron och så vidare. Alla vrålsnyggt tecknade.
    Delarna om gudarnas krig var naturligtvis intressanta att läsa men jag fann att jag föredrog att läsa bitarna där Scott och Barda satt på soffan och slösnackade taktik medan de tittade på TV. Blandningen utav episka rymdstrider och väldigt vardagligt familjeliv var också väldigt rolig. Nästan hela serien är tecknad med nio likstora rutor på varje sida, så känslan av rörelse från ruta till ruta blir väldigt statisk – vilket i sin tur för att allt levereras väldigt ”deadpan”. Något jag personligen tyckte väldigt mycket om.

Just ja. I serien medverkar också Funky Flashman. Den här gången som Scotts PR-kille och även (spolier) barnvakt åt Scotts och Bardas son Jacob. I den här versionen är Funky dock inte så ond som Kirby själv skrev honom. Tvärt om är han visserligen överdådig och högljudd men han är också snäll och avbildas dessutom som en perfekt barnvakt eftersom han vet precis hur man skall tilltala och förhålla sig till barn. Författarna till serien ville tydligen visa Funky (och via Funky också Stan Lee – Funkys förebild) i lite av ett finare ljus. Hellre än skrytmånsen och tjuven som Kirby skrev om är Funky Flashman en rolig morfar som visserligen kan vara opålitlig vad gäller tider men som inte kommer att göra dig besviken när han väl dyker upp.

null
    Jacob var dessutom Jack Kirbys egentliga förnamn.

Fredde
    Forumledare

Om det handlar om Nya Gudar som sitter i soffor borde ju Darkseid passa in perfekt. Han gillar ju att sitta i fåtöljer.

Jönsson
    Forumledare

null

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 107 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.