Hem Forum Läsbart DC Comics (Varning för spoilers)

Detta ämne innehåller 51 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 2 veckor, 6 dagar sedan.

Visar 7 inlägg - 46 till 52 (av 52 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Jag har så sakteligen läst mig genom DC:s fantastiska maxiserie 52 igen. Även om jag vid den här omläsningen visserligen kunde se några små sprickor i fasaden så förblir 52 en av mina absoluta favoritserier. Den var fantastisk att läsa när den kom ut och ännu mer fantastisk att läsa om efteråt. Supernördig och härlig och uppvisande sådan otrolig kärlek för världen den utspelar sig i.
    Efter att ha snackat med Ande om det har jag kommit fram till att jag hade älskat om DC fortsatte att publicera en veckolig serie som gjorde olika nedslag i dess universum och berättade relativt korta snuttar utav längre berättelser med många utav deras olika figurer istället för individuella serier som ändå inte säljer så bra. Men en sådan serie är säkert ännu svårare att sälja till allmänheten…

Vad jag däremot inte alls tyckte om var den lilla extraserien som släpptes till vecka 50 (i fyra lösnummer man var tvungen att köpa individuellt) som döptes till World War III. Vi bortser från att DC haft åtminstone två tredje världskrig innan denna serien och att det var hela världen mot Black Adam, så ’världskrig’ är en rätt lös definition ändå. Serien är fyra separata historier uppdelade på två författare och när den kom ut så försvarade jag den mot de som kallade den onödig genom att säga att den var relativt välskriven och att den utöver det var rätt harmlös. Jag har orkat mig genom den varje gång jag läst om 52 men den här gången var det en riktig pärs. Utöver att den inte ens lyckas att riktigt matcha handlingen i 52 (vilket man borde tycka skulle vara minimum) så har den ingen egen handling. Man får följa Martian Manhunter från att han fegat undan en attack från Black Adam och sedan hur han tittar sig runt i det dåvarande DCU för att söka inspiration. Jag tror att det inte störde mig så mycket när jag läste det första gången för att på den tiden hade jag själv koll på hur DC:s kontinuitet såg ut men nu, 13 år senare kommer jag inte ihåg något av det – så serien känns helt osammanhängande och onödig.

Fredde
    Forumledare

Men du tycker ändå att själva huvudserien 52 går att hänga med i även om man inte är extremt insatt i kontinuiteten? Är det en historia som mer eller mindre kan stå för sig själv?

Jönsson
    Forumledare

Det är lite klurigare. 52 är väldigt lång och den bygger sina historier sakta. Visst tar den avstamp i Infinite Crisis, men den bryr sig väldigt lite om den händelsen egentligen (med undantag för början och precis i slutet men vid det laget är du antingen helt och hållet ombord eller bara rysligt envis). Allt man egentligen behöver veta är att Batman, Wonder Woman och Superman är borträknade under seriens gång tillsammans med en hel drös andra figurer från DC:s reguljära stall. Resten får man veta rätt organiskt under seriens gång. Visst, man får mer ut av det om man har koll på att exempelvis Black Adam varit medlem utav JSA eller att Luthor varit USA:s president men det är inte nödvändigt för att förstå serien. Och när det blir nödvändigt tas det upp och förklaras så att man hänger med. Felet World War III gör är att den bara visar väldigt korta snuttar av saker tillsammans med textrutor, i stil med ”Supergirl försvann. Nu är hon tillbaka.” eller ”Sub Diego går under. Aquaman offrar sitt liv för att rädda det.” och några tillhörande bilder men totalt utan djup (eller kontinuitetskontroll eftersom Aquamans uppoffring redan visats mycket tidigare i 52). Syftet med WWIII mycket mer än 52 verkar vara att fylla i de glapp som skett mellan serierna och deras One Year Later-motsvarigheter som 52 inte redan lappat ihop. Allt hoptryckt i fyra korta och röriga lösnummer. På ett sätt kan man tycka att 52 borde ha lappat dessa glapp själv men samtidigt lappade 52 ihop så gott som alla serier som 52 berörde (samt råkade skapa en eller annan kontinuitetsmiss själv där olika redaktörer inte fått reda på vad andra pysslade med) och resten var lite upp till de individuella författarna att lösa i sina egna serier. Vad 52 berättar är dock betydligt lättare att ta in och att komma ihåg, för den berättelsen är sin egen. WWIII är bara en serie väldigt korta snuttar som är menade att visa ”hur DC ser ut just nu”. Och med tanke på att i princip ingen av de små snuttförändringarna höll i sig längre än ett år så visar det hur meningslöst det var.

Jönsson
    Forumledare

Jag inser nu att det inte var något särskilt bra svar på din fråga. För att säga det kortare; Ja, det tycker jag. Som alla DC:s historier utspelar 52 sig i en etablerad kontinuitet, vilket gör att man får mer ut av själva historien ju bättre koll man har men jag skulle säga att 52 definitivt står på egna ben.

Jönsson
    Forumledare

Jag har precis läst klart de två första samlingsvolymerna utav Batman från 2011. Som jag förstår samlar dessa de första äventyren efter att DC bootat om i sitt ”New 52”. Precis som efter Crisis on Infinite Earths så verkar Batman vara ganska opåverkad av reebooten. Med undantag för att Nightwing bytt från svart och blått till svart och rött (en fulare design i mina ögon men lätt att överse). Batman är nog alltid Batman.
    null
    Den övergripande storyn för dessa äventyr kallas för The Court of Owls och den har jag fått höra mycket gott om, varför jag tillslut gav mig an att läsa den. Jag blev inte besviken. The Court of Owls och dess uppföljare The City of Owls är riktigt bra äventyr. Batman är driven och duktig och berättelsen lämnar scener där han också är varm mot de yngre hjältar han tagit under sina vingar (för att inte nämna Alfred). Styrs Gotham i själva verket utav en mystisk organisation som kallar sig The Court of Owls? Är deras mål i så fall att styra staden eller störta den? Vad tycker de om Batman? Vad tycker de om Bruce Wayne? Äventyret i sig är storslaget, lite obehagligt och dyker ner i Gothams och familjen Waynes historia på ett snyggt sätt. Mysteriet byggs upp långsamt. Verkligen läsvärt!

Fredde
    Forumledare

Batman är ju totalt annorlunda efter rebooten! Han har ju inte kalsonger på utsidan av byxorna!

Jönsson
    Forumledare

I ärlighetens namn är de flesta nya kostymer från DC:s New 52 rätt fula. Jag försöker undvika att klaga på dem, för det känns som att kostymerna är det minsta problemet i DC:s reboot. Men fula är de.

Visar 7 inlägg - 46 till 52 (av 52 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.