Hem Forum Läsbart DC Comics (Varning för spoilers)

Detta ämne innehåller 101 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 3 veckor, 2 dagar sedan.

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 102 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Efter att ha läst om Golden Age-Wonder Woman och hennes tendenser att ständigt bli knuten med rep, instängd i lådor (och sedan var postmästaren där och lackade), dränkt i tankbilar, etc., så önskade jag att det fanns en serie där hon äventyrade tillsammans med Mister Miracle. Skulle han kunna ta sig ur hennes magiska lasso?

Jönsson
    Forumledare

En snabb googling visade inga indikationer på att Wonder Woman och Mr Miracle teamat upp någon gång. Ganska märkligt egentligen. Precis som du säger så känns det ju som det skulle vara givet egentligen. Kanske skulle folk blanda ihop Diana med Barda? Till utseendet är de inte helt olika även om de till personlighet och kostym är väldigt annorlunda.

Jag såg genom samtliga avsnitt av Harley Quinn häromdagen för att jag är inte bara arbetslös utan befinner mig också fortfarande i karantän. I stort tyckte jag mycket om hela serien. Där fanns hintar till att Harley och Ivy en dag skulle kunna bli mer än bara bästa vänner men det var mycket riktigt helt rätt val att låta Harley stå på egna ben först. Istället gavs Ivy en väldigt rolig och fin relation med en annan karaktär.
    Ivy har nog dessutom min favorit utav Harleys gäng. Kanske för att hon spelas som den där coola vännen man alltid sett upp till, vilket gör att hennes små brister blir desto roligare när de väl dyker upp. Möjligen delandes den platsen med Clayface, vars skådespelarbakgrund ger upphov till en rad riktigt bra skämt.

null
    Om jag skall klaga på serien så älskade jag än en gång inte övervåldet. I princip alla figurer utom Harley avbildas också som parodiversioner av sig själva eller med helt andra karaktärsdrag än de som de har i serietidningarna. Serien tar liksom en parodisk vinkling på DC:s hela universum och visar hur det skulle kunna vara om det bara tweakades lite.
    I stort är jag glad att jag såg genom serien och jag ser gärna en säsong till. Där var rätt många skämt som föll platt men eftersom den kastar nya skämt på en hela tiden gick det rätt snabbt att glömma dem och gå vidare.

Fredde
    Forumledare

En duktig tecknare skulle nog kunna göra Diana och Barda tillräckligt olika. I mitt huvud har jag alltid föreställt mig att Big Barda är något mer biffigt muskulös än Wonder Woman, även om det inte när något jag sett i serierna egentligen.

Jönsson
    Forumledare

När jag läste om mina gamla Manhunter häromdagen kom jag att tänka på Identity Crisis och framförallt på 2004 års nyversion utav Firestorm och hur mycket jag tyckte om den. Intressant nog har den serien aldrig släppts i ett samlingsalbum men lösnumren gick att köpa mycket billigt via Comixology.

Jason Rush – den andre Firestorm – var i mitt tycke en väldigt bra karaktär som fick superkrafter när hans liv verkade som allra sämst. Han förvaltade också krafterna väldigt väl och förhöll sig till sin föregångare på ett riktigt bra sätt. Det hjälpte kanske att han skrevs som lite av en superhjältenörd vilket gjorde honom lätt att relatera till för mig.

Jag älskade inte teckningsstilen i de första numren men jag har för mig att den blev bättre med tiden, så jag ser fram emot att läsa vidare och återupptäcka denna fantastiska serie. Jag vill minnas att DC gjorde tappra försök att hålla honom relevant men jag tror inte hans serie lästes i den utsträckning de önskade. Så var fallet även för Manhunter – en annan riktigt jäkla bra serie från samma era.

null

Fredde
    Forumledare

Jag har hört att Jason vid något tillfälle gör Firestorm-fusionen med sin flickvän, på ett något romantiskt/sexuellt vis. Det tycker jag låter intressant, då konceptet med två personer som smälter samman till en superhjälte har stor potential till historier om en väldigt intim relation två människor emellan. Eller kanske historier om könsidentitet när en man och en kvinna sammansmälts till en person?

Jag har läst en serie med den ursprunglige Firestorm där den ene av personerna inte vill genomföra sammansmältningen, men den andre gör det ändå, vilket gör att Firestorm blir helt handlingsförlamad, och efterdyningarna av det hela framställs närapå som att en våldtäkt begåtts. Och det är inte bara som jag läser in det, ordet används i serien. Även om jag helst inte vill tänka mig den ursprungliga Firestorm ur ett sexuellt perspektiv, eftersom han ”bestod” av en ung student och en mycket äldre professor. Men det är ändå en historia om samtycke och att kunna lita på en person man står väldigt nära.

Jönsson
    Forumledare

Firestorm från 2004 tar upp det där lite då och då. Bland annat för att Firestorm-kraften är frätande på personen som inte sitter i förarsätet. En av Jasons första partners dör faktiskt efter att de separerat. Killen var ett rövhål som bara blev en del av matrisen för att han stack en kniv i magen på Jason men ändå!
    Mycket av serien handlar dock om hur Jason försöker hitta någon att dela rollen med. Ibland delar han den med Firehawk och vid ett tillfälle i den riktigt dåliga World War III gör han det genom att säga åt henne att ”shut up!” och sedan kyssa henne mot hennes vilja. Det sägs efteråt att det inte var romantiskt menat men då de kan gå samman utan att kyssas eller ens röra varandra tycker jag det var ett rätt märkligt kreativt val av författaren.
    Långt senare får Jason en flickvän och de två bildar Firestorm tillsammans. Tyvärr lades serien ner kort efter det och flickvännen blev brutalt mördad av Ronnie Raymonds zombie.

Den nya serien The Fury of Firestorm som kom efter New 52 har jag för mig hade något om att de två delarna inte ville sitta ihop . Jag tror till och med att Ronnie slår sig samman med Jason mot Jasons vilja och eftersom han inte vill att Jason skall hindra honom i framtiden så förblir Ronnie Firestorm i över en vecka och Jason måste följa med i Ronnies huvud medan han festar och ligger runt.
    Jag har inte själv läst dessa serier för jag tycker väldigt mycket om Jason och Ronnie och i det första numret av The Fury of Firestorm uppträdde de båda som så stora rövhål att jag inte ville läsa vidare.

Fredde
    Forumledare

En crossover jag skulle vilja se vore mellan Firestorm och Rebis (Grant Morrisons version av Doom Patrol-karaktären Negative Man), då de båda är superhjältar som består av två personer. Men det är nog en ganska långsökt crossover.

Fredde
    Forumledare

Nu har det utannonserats att ”The Snyder Cut” av Justice League-filmen ska släppas nästa år i streaming-format. Antingen som en 4 timmar(!) lång film, eller uppdelad i TV-serie-avsnitt. Det har spekulerats i att detta är ett något desperat försök av DC att komma med nytt filmmaterial att sälja när corona-pandemin sätter stopp för nya filminspelningar och biobesök, vilket inte låter orimligt.

På sätt och vis tycker jag det låter intressant, som en filmhistorisk kuriositet, oavsett vad man tycker om Snyders version av DC-universumet. Det känns nästan som att det kan jämföras med ”The Richard Donner Cut” av Superman II.

Ande
    Forumledare

Huja, jag har försökt läsa på lite vad som har hänt med DC och vad deras planer är/var efter Doomsday Clock.

Doomsday Clock hintar ju till något de kallar 5G som ska syfta till ”Generation 5” där alla deras nuvarande hjältar ska bytas ut mot yngre versioner i serierna. Stålis son ska bli den nya Stålis och Batman ska ersättas av någon yngre förmåga etc. Vissa av de gamla hjältarna ska finnas kvar men endast i form av mentorer och då även flera år äldre än de är nu.

Tanken var att det skulle dra igång i höst, men efter att Dan DiDio lämnat DC så lades planerna på is och det verkar även som att de har lagts ner för gott. Serien ”Generation Zero” skulle kommit ut i början av maj med syftet att räta ut frågetecknen kring tidslinjen och även bana väg för 5G, men den verkar nu vara nedlagd och nämns inte längre av DC.

Geoff Johns, som drog igång Rebirth och Doomsday Clock, lämnade DC mitt under dessa titlars utgivning. Dan DiDio verkar ha varit mycket mer intresserad av 5G-grejen än Rebirth, så det kan nog ha bidragit till att det varit svårt att förstå DCs riktning sedan 2016. Och nu är ingen av dem kvar, så vad fan händer nu? Det verkar vara totalt kaos på DC.

Jönsson
    Forumledare

Jäklar! Men Johns måste väl säkerligen vara kvar i någon kapacitet på DC? Han bossar ju fortfarande över en hel del av film- och TV-grejerna?

Ande
    Forumledare

Jag har förstått det som att han frilansar för DC nu med sitt eget företag. Han skriver faktiskt en serie för DC, Shazam, men jag misstänker att han inte har så mycket inflytande längre när det gäller de stora besluten.

Ande
    Forumledare

Måste dock säga att jag är ganska glad att inte den här 5G-grejen verkar bli av. Det hade ju bara resulterat i att de hade ändrat sig efter några år och fått göra en ny ”crisis” för att rätta till kontinuiteten igen.

Fredde
    Forumledare

5G tycker jag låter intressant, för jag tycker verkligen att det är på tiden att superhjältar ger sig in i mobiltelefonbranschen!

Skämt åsido så påminner det mig lite om den gamla märkliga ”Saga of the Super-Sons” som pågick i några nummer under 60-talet, med Stålmannens och Läderlappens söner. Det mest märkliga med dem var att deras skapare insisterade på att det inte rörde sig om någon ”imaginary story”, utan att Batman och Superman hade haft söner hela tiden, de hade bara varit i bakgrunden fram tills nu.

Fredde
    Forumledare

Angående teorin i Doomsday Clock att regeringen skapat superhjältar: Marvel hade en snarlik idé för några år sedan, då det avslöjades att när de första superhjältarna dök upp och pratade om att de kämpade för lag och rättvisa så blev diverse mörka kapitalistiska krafter oroliga. Så de ”tillverkade” en del superskurkar, så att hjältarna skulle vara distraherade med superslagsmål istället för att upptäcka de sanna skurkarna i samhället. Vilket känns lite som en meta-kommentar på varför superhjältar oftast bankar bovar i trikåer istället för att ta sig an större samhällsproblem. Men den idén dök bara upp i några nummer av Spider-Man (Norman Osborn skulle ha varit en av skurk-tillverkarna som sedan bestämde sig för att själv bli superskurk), och verkar ha ignorerats i resten av Marvel-universumet sedan dess.

Jönsson
    Forumledare

Även om jag gissar att denna idé också kom lite från ingenstans så tycker jag att den verkar rimligare eftersom de inte nämner exakt vilka skurkar som är skapade och dessutom gör en grej av att de bara var en liten del av den slutgiltiga skurkbefolkningen.

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 102 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.