Hem Forum Läsbart DC Comics (Varning för spoilers)

Detta ämne innehåller 101 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 3 veckor, 2 dagar sedan.

Visar 12 inlägg - 91 till 102 (av 102 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Ja, jag gillar implikationen att det bara behövdes några få ”tillverkade” superskurkar för att inspirera en massa andra knäppgökar att göra samma sak. Det påminner mig lite om debatten kring huruvida överdrivet rapporterande om skolskjutningar och terrordåd riskerar att inspirera till fler liknande dåd.

Fredde
    Forumledare

Jönsson
    Forumledare

Överlag känns det som att Marvel är bättre än DC på att göra sådana där snygga referenser till sin konkurrent. Jag tycker mig ha sett åtminstone ett par sådana genom åren men jag kan inte påminna mig att jag sett en enda som går åt andra hållet.

Fredde
    Forumledare

DC har ju gjort ett flertal pastischer på Marvel-karaktärer genom åren, men jag kan inte komma på någon direkt referens till konkurrentens universum annat än i direkta crossovers.

Fredde
    Forumledare

Jönsson
    Forumledare

Det där är både roligt och riktigt deprimerande.

Ande
    Forumledare

Nu händer det grejer på DC igen. Stora nedskärning inom serieredaktionen och massa serietidningar som troligtvis kommer läggas ner.

Fredde
    Forumledare

Kan man hoppas på en ”Cancelled Comic Cavalcade”?

Fredde
    Forumledare

Läser man Captain Marvel-serier från Golden Age får man finna sig i många jobbiga rasistiska skildringar av bland annat japaner. Men slutet på den här serien tyckte jag ändå var extra magstarkt:

Japp, både Captain Marvel och Billy Batson snackar käckt om hur bra det är med koncentrationsläger för japaner!

Jönsson
    Forumledare

Jäääävlar!

Fredde
    Forumledare

Å andra sidan finns det ett nummer där Captain Marvel träffar muslimska flyktingar som kommit till USA, och muslimerna framställs på ett väldigt sympatiskt sätt. En av dem försöker uppvigla de andra till att bli våldsamma, men på slutet av serien avslöjas det att han är en nazist förklädd till muslim.

Jag fattar att framställningen högst troligt främst var motiverad av att vissa muslimer var allierade med amerikanarna under kriget, men det känns ändå uppfriskande med tanke på hur debatten kring islam är idag.

Fredde
    Forumledare

Jag tänkte nämna detta i DC-tråden, eftersom jag främst associerar hen med DC-serier: Grant Morrison har kommit ut som icke-binär. På engelska verkar hens pronomen vara ”they”, jag skulle gissa att ”hen” funkar om man ska prata om henom på svenska. Ganska intressant att en såpass framstående serieförfattare kommer ut!

Visar 12 inlägg - 91 till 102 (av 102 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.