Hem Forum Läsbart DC Comics (Varning för spoilers)

Detta ämne innehåller 109 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 3 timmar, 11 minuter sedan.

Visar 5 inlägg - 106 till 110 (av 110 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Underkvinnan och Övermannen. Hm. Jag hade läst den.

Med det sagt undrar jag om det inte är så att hon faktiskt översatts som Underkvinnan någon gång. Det skulle inte förvåna mig i varje fall.

Fredde
    Forumledare

Jag har börjat titta på kortfilmerna med DC Super Hero Girls igen. Alltså, de nyare av Lauren Faust, med bra animation. Jag tror min favorit hittills är denna (även om den märkligt nog inte har någonting alls att göra med tjejerna), på grund av den nördiga referensen i punchlinen:

Fredde
    Forumledare

Jag har länge varit intresserad av en aspekt av DC-universumets kosmologi som var tämligen viktig åtminstone under 90-talet och det tidiga 2000-talet, även om jag inte vet om den är lika framträdande nu: Order och Chaos, och dess representanter, ”The Lords of Order” och ”The Lords of Chaos”. Jag hade fått för mig att dessa först dök upp i Steve Ditkos ursprungliga Hawk and Dove-serie, men tydligen var deras närvaro där en retcon. Jag har i mina efterforskningar inte hittat något tydligt svar på när det moderna DC-konceptet med Ordning och Kaos etablerades, bara vaga förslag om att det har med Dr. Fate att göra, eller kanske Amethyst of Gemworld. Det känns märkligt att det är så otydligt, med tanke på att det som sagt länge var en viktig tematik i DC-serier av olika slag, inklusive Gaimans Sandman (och diverse andra Vertigo-serier såsom Kid Eternity), JSA, och diverse magiska superhjältar.

Jönsson
    Forumledare

DC försökte göra sig av med konceptet runt Infinite Crisis. Spectre dödade samtliga representanter för Kaos och Ordning i upptakten (fast bara gudar och magiker, inte folk som bara ”använde deras krafter”, så Hawk och Dove klarade sig) och sedan gjordes det något flummigt om att samtliga karaktärer ändå fick behålla sina respektive krafter och att de nu istället kom från den något odefinierade ”Ninth age of Magic” (eller var det Tenth? Jag minns inte). Jag tror att tanken var – som det alltid är – att strömlinjeforma ett koncept men att man – som man alltid gör – istället gjorde det rörigare. Klassiskt DC.

• Det här svaret redigerades 7 timmar, 54 minuter sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Vad jag förstått när jag läst på mer om det var Kaos och Ordning-konceptet ganska vagt definierat även när det användes, så det är möjligt att det inte blev mer vagt när det togs bort, bara lika vagt som innan. Och vagheten är kanske anledningen till att jag inte kan hitta något definitivt svar på när konceptet introducerades. Jag antar att det bara växte fram långsamt.

Det kan nog vara hälsosamt att gå ifrån ett universum vars filosofi är baserat på Michael Moorcocks gamla fantasy-dikotomi, till något mer komplext (fast ”The Tenth age of Magic” låter lite som att de bara gått från Moorcock-fantasy till Tolkien-fantasy). Men jag tycker ändå det är kul att sitta och fundera på vilka DC-karaktärer som är representanter för Ordning och Kaos.

Batman är en Ordning-hjälte, Joker är Kaos-skurk. Creeper är Kaos-hjälte, Lex Luthor är Ordning-skurk. Och så vidare. Fast Batman är i och för sig inte helt lätt att definiera:

Visar 5 inlägg - 106 till 110 (av 110 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.