Hem Forum Film & TV Doctor Who

Detta ämne innehåller 10 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 10 månader, 2 veckor sedan.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Den trettonde Doktorn är en kvinna! Härligt att se. Det har hintats till det i flera år sedan 2005. Hoppas att manusen blir bättre också. Den tolfte Doktorns säsonger var tyvärr inte mycket att hänga i granen.

null

Ryktet säger att många har varit mycket sura över detta. Det förvånar mig inte, men jag hoppas att sura nördars sura miner inte förstör skådespelaren Jodie Whittakers arbetsupplevelse allt för mycket och att ’kontroversen’ (att folk surar alltså, inte att en kvinna valdes att bli nästa Doktorn) inte blir det som kännetecknar hennes tid som Doktorn på samma sätt som det blev med Ghostbusters från 2016.

Fredde
    Forumledare

Den stora frågan är ju om hon kommer att ha ett antal manliga följeslagare som blir sexigare och sexigare.

Jönsson
    Forumledare

Steven Moffat, mannen bakom mycket av det moderna Doctor Who och även mannen som har varit seriens huvudförfattare sedan den elfte Doktorns första avsnitt är lack på de journalister som gjorde sura nördars klagomål på internet till huvudfokuset för skådespelarbytet. Jag förstår honom. Inte för att sura nördars klagomål inte framkommit, men enligt honom är de allt annat än talande för fansens reaktioner. I stort har Doctor Who-fansen varit väldigt glada att BBC äntligen vågat prova något nytt med Doktorn, åtminstone enligt Moffat själv. Han erkänner visserligen själv att han inte följer opinionsundersökningar slaviskt men att den positiva responsen skall ha varit över 80% på sociala medier. I princip alla rubriker man kunde läsa under dagarna efter avslöjandet hade titlar som förtäljde hur arga och dumma nördarna var som inte accepterade skådespelarbytet. Visst, vissa kommer alltid att vara sura (andra Doktorn var för rolig, femte Doktorn var för ung, sjätte var för sur, nionde var för alldaglig, elfte var för ung och för ful, etc) och vissa kommer att uttrycka sin surhet på riktigt osköna och hatiska sätt. Men att fokusera på dessa idioters illa ordade klagomål när majoriteten utav fansen välkomnar förändringen med stora leenden är att göra nördarna och seriens fans en rätt stor otjänst. Och framförallt är det att stjäla lite utav Jodie Whitakers förtjänst som skådis. Jag är säker på att hon kommer att vara skitbra och hoppas som sagt att manusen blir bättre än vad de var under hennes företrädare.

Läs mer här.

• Det här svaret redigerades 2 år, 4 månader sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Å andra sidan är det kanske ändå vettigt att på något vis uppmärksamma eventuella ohälsosamma sexistiska/rasistiska/etc strömningar i nördkretsar, även om de skulle vara väldigt små, innan de riskerar att växa sig för stora, att på något sätt säga ”det är inte okej att tycka såhär, och ni är idioter som tycker så, ni kommer aldrig att få representera nördigheten i stort”. Även om inte diverse sensationalistiska dagstidningar (speciellt i Storbritannien, om jag får vara lite fördomsfull) gör det på något bra sätt.

Jönsson
    Forumledare

Problemet när man bara rapporterar om några idiotiska åsikter (vilka de lagligt har lov att både ha och uttrycka, hur sviniga och bakåtsträvande och rent ut sagt dumma de än må vara – och alla som inte håller med dem har lika stor rätt att uttrycka det) är att de få som har och som uttrycker dessa åsikter får komma att representera majoriteten i läsarnas ögon. Och det är inte bara synd, det är skevt också.

Jönsson
    Forumledare

Jag blev lite lockad att se om den Tolfte Doktorns säsonger när jag läste om hans kommande regeneration. Jag vill minnas att jag tyckte väldigt illa om hans första och andra säsong. Så illa att jag inte ens gav mig an hans tredje. Men nu när jag tittar igen så finner jag att jag faktiskt gillar de flesta avsnitten. Visst, alla är inte fenomenala och en del avsnitt är riktigt anskrämligt dåliga (”The girl who died” är nog det värsta) men många av dem är bättre än jag mindes. Och den Tolfte Doktorn själv är riktigt bra. Många gånger är han bättre än avsnitten i sig, men så är det rätt ofta när jag tänker efter.

null
    (”Robot of Sherwood” var inte heller så bra)

Fredde
    Forumledare

Du är inte lockad att titta på några avsnitt med de gamla Doktorerna? Det är nog jobbigt att titta på en hel säsong med dem i taget, men en eller två historier titt som tätt tycker jag är uthärdligt när andan faller på. Även om (eller kanske på grund av att) de, som en person beskrev det, har ”neither restraint nor budget”.

Jönsson
    Forumledare

Jag kollar på avsnitt med de gamla Doktorerna lite då och då. Jag har haft WHO-paus rätt länge, men det kan hända att jag ger mig an några klassiker nu.

Jönsson
    Forumledare

Tom Baker läser inledningen till sin nya bok Scratchman.

Fredde
    Forumledare

Omslaget på boken verkar indikera att det är en skräckhistoria, men jag kan inte föreställa mig att den är läskig om det är Tom Baker som läser upp den.

Jönsson
    Forumledare

Den börjar som en skräckhistoria men mycket riktigt är det inget vidare läskigt. Baker har för mycket livsglädje för att låta vara läskig.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.