Hem Forum Film & TV Dumburken

Detta ämne innehåller 61 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 1 vecka, 4 dagar sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 62 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Tänkte vi kunde ha en tråd om TV, och saker vi sett där. Idag skulle väderleksreportern på Rapport berätta om den senaste stormen som ska dra in över Sverige, och jag tyckte han beskrev den ganska klockrent:

”Saker som inte borde flyga kan flyga.”

Det tycker jag är en ganska bra sammanfattning av vad problemet med stormar är.

Fredde
    Forumledare

Detta är kanske inte direkt TV-relaterat, men jag kände inte för att starta en ny tråd enbart för det: Att man kan se avsnitt av det gamla barnprogrammet Pingu på YouTube förvånar nog inte någon, men en av personerna som laddat upp några avsnitt har skrivit några ganska udda beskrivningar till klippen:

Pingu spelar hockey: I brist på gräsplaner tvingas Pingu spela den fotboll underlägsna sporten hockey, men det är kul ändå. Följ med ett puckat avsnitt med din favorit-pingvin A.K.A. Pingu.”

Pingus födelsedagskalas: Pingviner fyller också år, och då vankas det födelsedagskalas. Pingu är med på ett hörn i detta avsnitt också. Jag har bara hemska minnen från mina födelsedagar, så jag besparar er dem.”

Pingu svartsjuk: Svartsjuka eller avund är en av de sju dödssynderna som galna kristna tror på. Självklart är detta bara strunt, ingen dör av att vara lite svartsjuk. Däremot är det ingen positiv inställning till livet. Man ska vara glad åt andras framgång, lycka och välmående. Men svaret är inte att man ska läsa en bok (Bibeln) och sen forma sina värderingar med kniven på strupen, vilket det praktiskt taget är, det vill säga ”om du inte följer dessa ord så kommer du brinna i Helvetet i alla evighet”. Istället måste känslan av att kunna glädjas åt andra komma från hjärtat, endast då är man en god människa. Allt detta lär sig Pingu i detta avsnitt.”

Pingu bygger val: Ja, Pingu bygger faktiskt en val i detta avsnittet. jag har aldrig byggt en val, men jag har varit inne i en, inte på nåt sexuelt vis, utan på Naturhistoriska Muséumet i Göteborg så finns det en uppstoppad val med inredning i. Det luktar äckligt där, men annars funkar det. Han snubben i Bibeln var inte inne i en val, utan i en stor fisk, så få inte för er nåt.”

Pingu tröstar Pinga: Alla kan bli ledsna, till och med tuffa sjökaptener som rakar sig med kniv två gånger om dagen och endast dricker whiskey kan fälla en tår längs med deras skrovliga kind när de påminns om svunna år och barnaspring. I detta avsnitt bli Pinga (Pingus lillasyster) ledsen och Pingu måste trösta henne. Det är en storebrors plikt att trösta sin lillasyster, och skydda henne mot allt ont. Men det gäller också att nån gång låta henne stå på egna ben, prova sina egna vingar och inte vara överbeskyddande… men när det kommer till att få sin syster att sluta gråta finns det inga gränser i världen för vad man ska göra för att göra henne glad igen!”

Pingu går i skolan: Pingu går i detta avsnitt i skolan. Vad skolan innebär för olika individer är naturligtvis högst olika. För vissa är skolan en trygghet i vardagen, många barn som har det bråkigt hemma älskar skolan och skyr skolloven likt en pingvin skyr späckhuggare. För andra är skolan en pest, många barn mobbas och varje skoldag är en kamp i sig. Vissa barn har det svårt såväl hemma som i skolan. Dessa barn lider jag med. Pingu verkar ha det rätt bra, i det stora hela.”

Pingu åker kälke: I detta avsnitt åker Pingu kälke – ett naturvänligt sätt att ta sig fram i det snölandskap han bor. Ibland går det fort, ibland mindre fort, men det är alltid roligt. Som vanligt är avsnittet fullt av intriger och spännande cliff hanger-scener. SÅ håll i hatten och njut av Pingus galna äventyr!”

Jönsson
    Forumledare

Det där är ju fullständigt briljant!

Fredde
    Forumledare

Jag tror det nu är tredje eller fjärde gången de senaste åren som jag sett ett inslag i Rapport om att äta insekter, och om hur det är något vi kanske måste börja göra för att få jordens resurser att räcka. Är man konspiratoriskt lagd skulle man kunna lägga fram teorin att SVT vet något vi inte vet om världsläget…

Jönsson
    Forumledare

De kanske bara kollat på världsläget. Det är lätt att tappa förtroendet för framtiden.

Fredde
    Forumledare

Åh gode gud. Detta är ett filmklipp där Percy Nilegård försöker producera Britney Spears i Max Martins studio. Alltså, den riktiga Britney Spears. Det är Johan Rheborg och Britney Spears som gör en sketch tillsammans. Jag bryr mig inte om ifall det är bra eller inte, själva konceptet får mitt huvud att explodera.

https://www.youtube.com/watch?v=pSB0-g5zPCg

Och det är faktiskt ganska roligt, tycker jag.

Jönsson
    Forumledare

Jag är nu halvvägs genom andra säsongen utav ”The Flash”. Jag vidhåller att det inte egentligen är en särskilt bra serie men den har något närmst hypnotiskt som gör att man vill fortsätta titta. Säsong två handlar en hel del om parallella verkligheter och en specifik sådan som kallas ”Earth 2”. I vanliga fall brukar de anstränga sig för att blidka nörden i mig genom att få rätt på namn och dräkter och superkrafter, men i fallet ”Earth 2” har de än så länge misslyckats rätt hårt. Vi får se vad som händer.

Fredde
    Forumledare

(jag tog mig friheten att använda mina admin-krafter till att ”merga” Jönssons inlägg till denna tråd, då det ju handlar om TV)

On topic: Har de med Jay Garrick?

Jönsson
    Forumledare

Både ja och nej! Men mest ja!

Jönsson
    Forumledare

Nu när jag har sett färdigt på The Flash och måste vänta på nästa säsong som en vanlig dödlig har jag istället givit mig an skräckserien Penny Dreadful, eller som den egentligen borde heta; ”Ja, vi har läst The League of Extraordinary Gentlemen, varför undrar du?”.

null

Serien bygger på att ett gäng karaktärer med mer eller mindre diskreta anknytningar till Viktoriansk litteratur traskar runt i ett dimmigt och smutsigt London i slutet av 1800-talet och pratar med och om varandra. I ärlighetens namn beundrar jag idén (om man bortser från att den är allt annat än originell) och jag är själv väldigt glad för så kallade ’crossovers’. Problemet med Penny Dreadful är att den än så länge inte gör det särskilt väl. Förutom överdrivet svärande (något som garanterat blev populärt för att Game of Thrones gjorde det) och en hel del nakenhet så sker det också en del inte så diskret ”name drop:ande” (något som Herr Moore i ärlighetens namn är minst lika skyldig till) i stil med; ”Hello. My name is Dorian Gray.”, gärna följt av en liten paus under vilken jag antar att publiken skall hinna nicka förstående.
    Det bästa exemplet på det senare är i det första avsnittet, då vi träffar en man som;
    * Tituleras doktor, men påpekar att han inte är en läkare.
    * Arbetar på ett bårhus och säger att han är upptagen med att experimentera på likdelar.
    * Understryker hur intresserad han är utav elektricitet.
    * Håller ett långt tal om hur hans enda mål i livet är att radera skiljelinjen mellan liv och död.
    I slutet på avsnittet, när liket han experimenterat på plötsligen reser sig efter att ha fått en serie elchocker kommer twisten; ”My name is Victor Frankenstein.”

Fredde
    Forumledare

Hur många avsnitt kan de hålla sig innan de har med Sherlock Holmes?

Jönsson
    Forumledare

Tydligen frös TV4:s program Så mycket bättre på följande bild en bra stund ikväll;

null

Jag har ingen kommentar.

• Det här svaret redigerades 3 år, 1 månad sedan av  Jönsson.

Ande
    Forumledare

Haha!

Fredde
    Forumledare

Ny avatar?

Fredde
    Forumledare

Jag tycker inte att ”Listan” är någon bra ersättare av ”Vem Där” i På Spåret. Men vem vet, jag kanske kommer gilla den när säsongen är slut?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 62 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.