Hem Forum Film & TV Dumburken

Detta ämne innehåller 56 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 1 vecka, 6 dagar sedan.

Visar 12 inlägg - 46 till 57 (av 57 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Nu har jag givit mig an att faktiskt titta på Titans. Jag blev inte helsåld efter första avsnittet. Serien är precis som trailern antyder väldigt mörk och blodig och det klarar jag mig egentligen utan men redan vid avsnitt två (som introducerade Hawk & Dove i vansinnigt snygga serieriktiga kostymer) var jag fast och kommer att fortsätta titta med nöje. Jag är fortfarande inget jättefan utav det överdrivna våldet men det verkar som att serien antyder till att den kanske inte riktigt är det heller. Både Hawk och Dove kommenterar på hur extremt , överdrivet våldsamt Nightwing ger sig an skurkarnas hejdukar. Det återstår att se vart detta skall leda.

Fredde
    Forumledare

Det är ju alltid intressant när skaparna vill en sak och företaget vill något annat (om det nu är det som är fallet för Titans). Det känns som att det var det som gav Star Trek Discovery sin speciella dynamik, mellan ”vi är våldsamma och cyniska!” och ”…fast egentligen inte!”

Jönsson
    Forumledare

Det kan vara så att säsong ett tar sin inspiration från vad Titans blev i New 52. Jag har aldrig varit något stort Titans-fan men då det var Geoff Johns som hade hand om denna nya version utav Titans och som även har hand om den här TV-serien låter det inte otroligt. Johns har många goda egenskaper men hans glädje för överdrivet våld är inte en av dem enligt mig.

Jönsson
    Forumledare

Titans tog sig riktigt fint. Svordomarna (det går knappast fem minuter utan att någon utbrister ”fuck!”) och övervåldet försvann inte men åtminstone Dick Grayson kom att inse att det var för mycket även för honom. Jag misstänker att nästa säsong kommer att adressera det vidare.

Det som jag tror jag gillar bäst med serien är nog att den verkar utspela sig i en värld där alla DC:s figurer redan finns och är etablerade. De nämns vid namn ibland men det görs så snyggt att det inte känns som name drop:ing. I serier som Flash och Arrow måste varje ny hjälte introduceras eftersom världen var superhjältelös när vi först fick se den. Här har hjältarna varit igång väldigt länge redan och författarna verkar utgå lite från att vi förstår hur världen funkar. Det är väldigt befriande. Jag hoppas det görs fler superhjälteserier i det här formatet.

Ande
    Forumledare

Jag har nästan sett klart hela Vita Huset som jag började att titta på i höstas. Den är riktigt bra men av någon konstig anledning så försvinner det karaktärer ur serien lite då och då helt utan förklaring. En karaktär som haft en stor roll kan plötsligt vara borta utan att de andra karaktärerna någonsin pratar om personen igen.

Ofta sker detta mellan två säsonger, men ibland händer det mitt i en säsong. Jag förstår inte varför manusförfattarna inte bara skriver in några repliker som förklarar varför personen är borta, t.ex. ”Vad tråkigt att Birgitta blev sjuk och dog” eller ”Har du hört att Dallas Svensson fick ett nytt jobb?”.

Fansen har myntat ett uttryck för detta då de säger att personerna flyttar till Mandyville. Mandy var en mediakonsult som var framträdande under första säsongen men som blev det första offret i raden av oförklarliga försvinnanden när hon inte fanns med i säsong 2.

Fredde
    Forumledare

Kan det ha något att göra med interna stridigheter under produktionen? Typ folk som hoppade av eller fick sparken?

Ande
    Forumledare

Kanske, eller så tänkte de att det var snyggare att inte nämna det alls än att hitta på nån anledning.

Jönsson
    Forumledare

OBS! Kent dog.

Ande
    Forumledare

LOL! En vacker dag ska jag rita en helt ny serie som förklarar hur Kent dog.

Edit: Ska bara bli klar med Mindless Fighting 3 först.

• Det här svaret redigerades 3 månader sedan av  Ande.

Fredde
    Forumledare

Och dubben, naturligtvis.

Jönsson
    Forumledare

Jag har nu givit mig an att faktiskt se den första miniserien V. Serien i sin helhet gick i flera miniserier och som jag förstått var tanken att det skulle gå några år mellan varje miniserie, både i realtid och i seriens kontinuitet så att man som tittare snarare fick se korta nedslag i berättelsen om människans kamp mot de invaderande ”besökarna”. Den första miniserien (på två avsnitt) blev dock en sådan massiv succé att TV-bolaget som producerat serien ansåg att det var bättre att bara pumpa ut så mycket som möjligt av den medan den var populär och således gick det från att vara miniserier till en pågående serie med mer fokus på det personliga relationerna och på personligt drama. Det var den serien jag tidigare gjort små nedslag i när den gick på svensk TV, så jag hade inte så mycket till övers för V när jag väl började titta från början.

null

Som miniserie är de första två avsnitten faktiskt rätt bra. Det går lite långsamt men håller sig samtidigt väldigt dramatiskt. De inte särskilt diskreta parallellerna till nazityskland känns lite skrivna på näsan men det var också meningen, så det är svårt att klandra serien för det. Skådespeleriet däremot går från att vara riktigt bra för TV till riktigt jäkla dåligt och detta verkar ske helt oberoende på hur stor rollen är. Bara för att en person har en stor roll betyder inte det nödvändigt att skådisen är särskilt bra. Effekterna är däremot väldigt bra för sin tid och det är omöjligt att inte se influenserna från Star Wars och Alien men de är väldigt väl implementerade. Som en del i TV:s scifi-historia är V oumbärlig. Men jag känner inget vidare sug efter att fortsätta titta. I varje fall inte just nu.

• Det här svaret redigerades 1 vecka, 6 dagar sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Ett briljant namn på en TV-serie, som säkerligen frustrerat många som försökt söka efter den på internet.

Visar 12 inlägg - 46 till 57 (av 57 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.