Hem Forum Film & TV Dumburken

Detta ämne innehåller 77 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 1 vecka sedan.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 78 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Jag tycker också det är intressant att deras ambition är att hela serien ska vara en musikal, då det nog måste innebära mycket jobb att hitta på nya låtar till varenda avsnitt. Exempelvis Batman: The Brave and the Bold och My Little Pony: Friendship is Magic har ju en och annan sång i vissa avsnitt, men inte flera stycken i varje. Det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.

Fredde
    Forumledare

Även fast Hazbin Hotel bara har ett avsnitt har den redan en spinoff kallad Helluva Boss av samma team. Tonen verkar vara något annorlunda, och jag vill varna för en ännu större mängd svordomar, suggestiva teman och direkt blodigt våld.

Jag tror inte jag gillar Helluva Boss lika mycket som Hazbin Hotel, det känns som att mer av humorn grundar sig på kreativt(?) bruk av svordomar och blodigheter, det lilla djup som fanns i Hazbin Hotel ser jag inte mycket av här. Men återigen är jag imponerad av den med tanke på vilka som gör den, och även av att de tydligen fått med ett antal någorlunda kända röstskådespelare, inklusive Richard Horvitz.

Jönsson
    Forumledare

Nu har det hänt. Det som mer eller mindre diskret har hintats till sedan CW:s DC-universum formades med serien Arrow för många år sedan. Det har blivit dags för en Crisis on Infinite Earths.

Första delen hade premiär häromdagen men jag har inte kollat än. Jag har i ärlighetens namn inte kollat på någon av serierna på länge men jag har förstått att de fortfarande är tämligen populära. Det var för mycket att hålla reda på och för många tråkiga avsnitt på raken för mig.
    Det som jag tycker är speciellt coolt med just denna Crisis är att de gjort sitt yttersta för att knyta samman så många av DC:s olika Live-actionprojekt som möjligt på parallella jordar. Original-Flash från TV-serien på nittiotalet är ju en given, men Brandon Rouths Stålis från Superman Returns och Stålis från Smallville kommer att medverka. Min personliga favorit är att Kevin Conroy (i mitt tycke den definitive rösten till Batman) skall få ikläda sig rollen som den åldrade Bruce Wayne. Om inte annat blir detta en salig röra av nördreferenser.
    Jag trodde aldrig att vi skulle nå en punkt där Crisis on Infinite Earths blev filmatiserad men nu är vi här. Det är rätt coolt, oavsett om det är bra eller ej.

Fredde
    Forumledare

Jag hade lite vaga förhoppningar att om DC en dag kunde få ordning på sitt filmuniversum skulle det leda fram till en Crisis on Infinite Earths-film. Men jag tror det kan fungera lika bra som TV-program. Kul att se att åtminstone någon av deras gamla filmer är representerade, fast jag hade hoppats på att någon av de nya filmernas universum hade skymtat förbi också.

Kan man hoppas på George Clooney och Arnold Schwarzenegger?

Jönsson
    Forumledare

I nuläget utesluter jag ingenting, eftersom det verkar som att ett helt gäng gamla DC:skådisar skall medverka. Däribland karaktären Alexander Knox från Burtons första Batmanrulle och ingen mindre än självaste Burt Ward! Med andra ord verkar de fått tag på en hel drös människor som inte har något bättre för sig. Michael Rosenbaum som spelade Lex Luthor i Smallville och Wally West i tecknade Justice League meddelade efter påtryckningar från fans att han blivit tillfrågad men tackade nej eftersom den jäktade produktionen inte gav honom tillgång till varken manus eller inspelningsdatum i förväg och för att lönen var en symbolisk summa snarare än en faktiskt skådislön. Tråkigt men fullt förståeligt.

De verkar även göra sitt bästa för att koppla samman CW med ett gäng utav de andra DC-TVserierna som CW inte äger men som antingen går på TV nu eller gått relativt nyligen, som Titans och Lucifer. Oavsett om detta blir bra eller ej blir jag lycklig över hur mycket tanke som verkar ha gått in i det här.

Fredde
    Forumledare

I årets julkalender på SVT, ”Panik i Tomteverkstan”, introducerades idag en robot i form av en julbock.

Det är något bekant med den…

Jönsson
    Forumledare

Jag ser fram emot att se hans kortlivade spinoff efter att julkalendern blivit nedlagd.

Jönsson
    Forumledare

Jag är nog av åsikten att serien Watchmen är en avslutad historia och att det är som just en sådan den funkar allra bäst. Vi behöver inte veta vad som hände efteråt och i ärlighetens namn är varje gissning en försämring utav berättelsen efter resultatet inte är själva poängen.
    Med det sagt så var jag faktiskt ändå lite taggad när jag fick veta att det skulle produceras en TV-serie baserad på Watchmen. Alan Moore skulle naturligtvis inte vara det minsta engagerad men Dave Gibbons skulle det. Och trailrarna såg rätt coola ut. Berättelsen skulle utspela sig idag, i ett 2019 påverkat av vad som hände i serietidningens 1985.

Och serien är riktigt jävla bra. Det var ganska enkelt att se den som en ”What if?” snarare än en faktiskt kanonisk fortsättning utav serietidningen. Detta trots att mycket tid och väldigt mycket energi lagts på att göra den så trogen grundmaterialet som möjligt. Så till den milda grad att låta Rorschachs moderna efterföljare vara Klu Klux Klan. Där serietidningens fokus är spänningarna som ofrånkomligen verkar leda mot kärnvapenkrig är TV-seriens fokus rasrelationer i USA – ett ämne som definitivt ligger i tiden lika mycket nu som då. Just detta har naturligtvis gjort folk arga på internet eftersom många menar att serien gör fel i att exempelvis associera Rorschach med rasister och högerextrema. Vilket är intressant för det lär betyda att samma människor nog inte läst serietidningen överhuvudtaget.

null

TV-serien blandar också nya och gamla karaktärer men lägger åtminstone i första halvan fokuset på de nya, vilket är trevligt eftersom det då snarare blir en historia som utspelar sig i samma värld snarare än en direkt fortsättning. Detta varar visserligen inte särskilt länge men även när gamla bekanta ansikten dyker upp hanteras de väldigt väl. TV-serien driver också lite mer Snyders filmversion från 2009 genom att ibland parodisk använda sig utav hans signaturmässiga slow-motion, övervåld och överdrivna användning av närbilder i TV-programmen som karaktärerna tittar på.
    Jag tyckte väldigt mycket om filmen när den kom och tyvärr måste jag säga att TV-serien fått mig att gilla den lite mindre. Jag såg om den efteråt och kände att jag inte längre kunde uppskatta den på samma sätt för den kändes som att den förstått formen utav Watchmen men ingen utav substansen. Ja, det där lät riktigt pretentiöst och jag tänker fortsätta genom atg säga att TV-serien fick mig att läsa om serietidningen också men fick i det fallet mig att uppskatta den ännu mer. Jag var – trots att jag läst den flera gånger – om möjligt ännu mer hänförd utav Moores och Gibbons originalverk än jag varit förut. Jag hade svårt att lägga ner den och jag tror det bidrog till att jag uppskattade TV-serien så mycket som jag gjorde. Som det ser ut nu skall TV-serien bara ha en säsong men eftersom den blivit omåttligt populär både bland fans och kritiker tvivlar jag på att det förblir så.

• Det här svaret redigerades 3 veckor, 3 dagar sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Jag vill gärna tro att Moore skulle vara road om han vet om att folk blivit upprörda över att Rorschach-anhängarna framställs som högerextremister.

Jag har också hört att ”extramaterialet” på TV-seriens hemsida är intressant, att det är olika typer av artiklar och dylikt som utvecklar TV-seriens värld. Vilket är passande, med tanke på att den ursprungliga serien ju också hade liknande världsbyggande extramaterial i slutet av varje nummer.

Jönsson
    Forumledare

Speciellt eftersom Rorschach själv inte figurerar alls i TV-serien, så TV-serien säger ingenting om honom själv utan bara om vad hans dagbok fick folk att tro när den publicerades i en högerextrem blaska. Med det sagt är det inte svårt att läsa mellan raderna (och ibland i själva raderna) vad Rorschachs politiska inriktning är i serien.

Ja, extramaterialet är väldigt coolt. Det hanteras utav en av sidofigurerna som gissningsvis är menad att vara i vår ålder och således har vuxit upp i mer välmående krigsfri värld och som därför har kommit att idolisera de maskerade hjältarna som inte längre är aktiva. En nörd, med andra ord. Faktum är att vissa delar utav storyn (naturligtvis inte de viktigaste) bara finns att läsa om i detalj i extramaterialet – än en gång precis som i serietidningen.

Jönsson
    Forumledare

Någon beskrev den nya TV-serien The Mandalorian (skapad för nya streamingtjänsten Disney+) som att någon tagit de actionfigurer de fick i julklapp som barn och gjort en TV-serie av dem. Och det är en ganska passande beskrivning faktiskt. På ett bra sätt!
    The Mandalorian är en helt fantastisk serie som skräddarsydd för barnet i mig trots att den är gjord med en mer vuxen publik i åtanke. ’Vuxen’ inte för att seriens teman är extremt våldsamma eller på något vis opassande för barn utan ’vuxen’ för att de som lekte med dessa actionfigurer när de var små nu blivit vuxna nog att kunna göra TV själva.

null

Serien utspelar sig ca 5 år efter Return of the Jedi och Rymdimperiet är på dekis. Nya Republiken har infört lagar mot prisjägeri och en ensam Mandalorsk prisjägare arbetar i yttre randen för att undvika deras uppmärksamhet. Naturligtvis är han en rasande duktig prisjägare men inte så duktig så att man tröttnar på honom. Snarare duktig på samma sätt som Indiana Jones är duktig – det vill säga inte så duktig alls men han har turen på sin sida och ett jävlar anamma. Storymässigt vill jag inte avslöja mer än så, för jag tycker verkligen att den skall upplevas utan spoilers.

Början utav första avsnittet känns väldigt mycket som en fanfilm. Dels för att vi aldrig riktigt sett Star Wars i det här formatet tidigare och dels för att det var ganska pajigt skrivet. Det tog ett tag innan jag var ombord men när jag väl var det så var jag det hela vägen till slutet. Serien har åtta avsnitt och dels en övergripande story men också ett väldigt episodiskt upplägg. Många avsnitt funkar för sig själva. Detta har serien fått en del kritik för och jag skall säga att jag inte älskade det direkt men när jag väl fattade känslan serien var ute efter så funkade det fint för mig.
    Avsnitten varierar mellan 30-40 minuter men bygger ändå upp världen de utspelar sig i fint. Där är mycket fanservice men för det mesta (inte alltid) är den hanterad rätt snyggt. Jag störde mig på att de ibland rakt av återanvänder ljud i synnerhet från originaltrilogin istället för att återskapa nya liknande ljud för serien.

Fredde
    Forumledare

Går The Mandalorian för närvarande att se i Sverige utan att behöva ägna sig åt sjöröveri?

Jönsson
    Forumledare

Jag säger inte att jag har ägnat mig åt något sjöröveri men serien går icke att se i Sverige innan Disney+ lanseras i vad jag torr är mars månad.

*host*

Fredde
    Forumledare

Gammalmodig som jag är håller jag tummarna för att den kommer dyka upp på DVD eller BluRay också någon gång.

Jönsson
    Forumledare

Det kommer det garanterat.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 78 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.