Hem Forum Spel Figurspel

Detta ämne innehåller 57 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 2 månader, 2 veckor sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 58 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Låt oss ha en tråd om spel där man för krig med små modeller av plast/metall, alltså figurspel!

Igår fick jag möjlighet att prova X-Wing Miniatures Game, och det var riktigt skoj! Det kändes mycket lättspelat men har samtidigt många taktiska möjligheter. Jag fick prova på starter-lådan med en X-Wing och två TIE Fighters (eller mer specifikt, The Force Awakens-versionen av starter-lådan, med de nya versionerna av de skeppen). Även med så pass lite kombatanter blev det en spännande match där min X-Wing vid flera tillfällen riskerade att sprängas av motståndaren, men till slut lyckades jag panga hans båda TIEs och vann (det var kanske därför jag gillade det).

En sak som tilltalar mig med spelet är att alla modeller är färdigmålade och lätta att sätta ihop, och man behöver relativt få modeller för att spela en match. Till skillnad från till exempel Warhammer där man måste köpa, klistra ihop och måla massor med överdrivet dyra plastgubbar. Det känns alltså inte lika betungande på plånboken och fritiden.

Skulle någon av mina medskribenter här på MsO vilja prova att spela om jag skulle införskaffa en starterlåda? Man kan till och med spela med mer än två personer om man vill, och låta varje spelare kommendera varsitt skepp. Det kan nog vara kul att se två TIE-piloter gräla om vilken strategi de ska använda mot en ensam X-Wing-pilot.

Jönsson
    Forumledare

Jag har aldrig spelat X-Wing miniatures men jag har dock spelat ett par andra figurspel från samma tillverkare. Star Wars: Imperial Assault är förbannat roligt, likaså Mansions of Madness. Jag provar gärna en omgång X-Wing om det bjuds.
    Imperial Assault
    Mansions of Madness

Fredde
    Forumledare

Jag vet inte om det uppgraderingskort till X-Wing Miniatures jag gillar bäst är Palpatine:

”Everything is proceeding as I have foreseen.”

…eller C-3PO:

”We’re doomed!”

Fredde
    Forumledare

Jag har nu köpt min första expansion till X-Wing Miniatures, en X-Wing-modell till. Bara en liten expansion, den kostar inte så mycket, jag kan sluta när jag vill.

Jönsson
    Forumledare

null

…jag med.

Fredde
    Forumledare

Fantasy Flight Games har förresten utannonserat några nya spännande modeller från The Force Awakens, nämligen Kylo Rens stora läskiga skyttel, och… öh… det där skeppet som stod parkerat bredvid Millennium Falcon. De stackarna har inte mycket att jobba med från den filmen. Som tur är har de ju Rebels att hämta saker från också.

Och så får vi ju ett kort för Unkar Plutt!

Jönsson
    Forumledare

Lyckligtvis får de nog fler skepp att göra modeller av när Rogue One kommer ut. Och förhoppningsvis kan de få in några fler modeller från Rebels också.

Vi måste spela ett par rundor när vi ses, Fredde. Med alla våra modeller.

Jönsson
    Forumledare

null

Fan också…

Fredde
    Forumledare

A-Wingen är ett av de snyggaste skeppen i Star Wars. Kanske min favorit bland rebellernas attackskepp.

Jönsson
    Forumledare

Igår stod jag i typ en kvart på SF-bokhandeln och dreglade över Millenium Falcon. Det kommer att bli nästa inköp.

null

• Det här svaret redigerades 3 år sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Eftersom vi inte kom upp i 100 poäng Imperie-skepp förra gången vi spelade var jag ju tvungen att köpa lite fler sådana. Så nu har jag beställt en TIE Advanced, en TIE Bomber och en TIE Interceptor. Då ska jag nog kunna ge dina rebellskepp stryk, Jönsson!

Och ärligt talat blir det nog lite mindre förvirrande för mig när inte alla mina skepp ser likadana ut.

Jönsson
    Forumledare

Jag som hade tänkt köpa mig en Lambda-class shuttle för att jämna ut oddsen lite. Då kanske det får bli Falken istället ändå, som var originalplanen. Vad får man för nya piloter med de där tre skeppen?

Fredde
    Forumledare

Till TIE Advanced fick jag bland annat Maarek Stele, huvudpersonen i PC-spelet TIE Fighter, och så han den där killen med andningsproblem som hatar sand. TIE Interceptorn kom med Soontir Fel, Rymdimperiets motsvarighet till Röde Baronen. Och TIE Bombern har ju Major Rhymer, som droppar både feta bomber och feta rhymes.

För att inte tala om en massa nya uppgraderingskort, speciellt till TIE Bombern i form av diverse missiler och bomber den kan vara lastad med. Din Falk får nog gömma sig i en asteroid om den ska klara sig!

Jönsson
    Forumledare

Aj fan. Det låter som att jag kommer att få pisk. Fy fan vad gött!

Fredde
    Forumledare

Tydligen har det funnits ett annat Star Wars-rymdskepp-miniatyrspel tidigare, ”Star Wars PocketModel Trading Card Game”, fast där var alla modellerna av papper istället för plast, så de ser inte lika imponerande ut. Intressant dock att spelet har regler för ”ground assault”, så det hade modeller av AT-AT och Snowspeeders och sådant skoj. Och så hade det en massa skepp/fordon från prequel-filmerna också.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 58 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.