Hem Forum Spel Figurspel

Detta ämne innehåller 78 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 5 månader, 1 vecka sedan.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 79 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Är det billigare?

Fredde
    Forumledare

Det borde ju vara det om det består enbart av papper, men spelföretag brukar kunna hitta anledningar till höga priser ändå.

Fredde
    Forumledare

På ämnet om Games Workshops nya Warhammer, tycker jag det är intressant att de har bytt ut den klassiska statyn av en Space Marine i naturlig storlek utanför sitt högkvarter (och den tillhörande Imperium-örnen på byggnaden)…

… till en ny guldglänsande Stormcast Eternal-staty med tillhörande Sigmar-logga.

Vilket jag ärligt talat tycker är lite dumt (och inte bara för att jag tycker att Space Marine-statyn är snyggare än Stormcast Eternal-statyn). När Space Marine-statyn sattes dit var ju Space Marines redan sedan länge etablerade som ikoniska och omtyckta symboler för Games Workshop. Stormcast Eternals är däremot något helt nytt, och inte på långa vägar lika etablerade i nördarnas sinnen. Sedan hjälper det ju inte direkt Games Workshop att motverka skämten om ”Sigmarines” heller.

Jönsson
    Forumledare

Inte helt olikt DC Comics. ”Vi har ändrat på allt och tänker ändra på allt överallt så att ingen kommer ihåg hur det var innan vi ändrade allt!”

Fredde
    Forumledare

Victoria Miniatures producerar diverse inofficiella Warhammer-miniatyrer, inklusive följande tre, som jag måste säga var oväntade:

Notera rutan i övre högra hörnet, som avbildar ”bonus extra weapon options”.

Jönsson
    Forumledare

De är vrålsnygga. Och så oväntade!

Fredde
    Forumledare

Jag är lite nyfiken på att någon gång i framtiden köpa Star Trek Attack Wing, det vill säga spelet som har i princip samma övergripande regler som X-Wing Miniatures, men med stora Star Trek-skepp istället. Även om spelen liknar varandra finns det tydligen en del skillnader (och inte bara annorlunda terminologi, såsom att ”stress” heter ”auxilliary power”, vilket jag föreställer mig symboliserar Scotty som skriker ”I can’t give any more power, cap’n!”), till exempel skepp som kan backa, att man kan tillfälligt inaktivera sin sköld-tokens (för att få energi till andra förmågor), och några fler måttstickor (några skepp kan tydligen göra en 6-förflyttning!). Mest intressant är de annorlunda reglerna för att bygga sin skvadron, så att man kan sätta vilken kapten man vill på vilket skepp man vill, och de olika faktionerna kan använda sig av varandras skepp (fast i så fall kostar de fler poäng). Så man kan köra Kirk som kapten för ett klingonskepp (med valar i lastutrymmet?), låta Khan kommendera en romulanflotta, etc.

Och hur coolt är det inte med ett specialkort med titeln ”The needs of the many…”

Jönsson
    Forumledare

Betyder det att Spock är ett Joker-kort?

Fredde
    Forumledare

Jag har upptäckt ett tredje miniatyrspel med Star Wars-rymdskepp: Star Wars Miniatures: Starship Battles (alltså ett ”underspel” till Wizards of the Coasts landbaserade spel Star Wars Miniatures). Det gavs ut 2006 med en starterlåda och slumpmässiga boosters, och sedan hördes det aldrig av igen. Tydligen bestod det av stora och små skepp, som inte var skalenliga med varandra alls. Gott om prequelskepp också, inklusive N1. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om miniatyrerna, när jag tittar på bilder dyker ordet ”knubbig” upp i mitt huvud av någon anledning.

Jönsson
    Forumledare

Det är nog lite larvigt av mig, men jag gillar inte tanken på att spela med ”fula” miniatyrer. Jag minns Heroclix DC. Deras miniatyrer gick från att vara vrålsnygga till rent ut sagt amatörmässiga. Ibland i samma booster.

Fredde
    Forumledare

Jag tycker inte det är larvigt att vilja ha snygga miniatyrer. Det är ju miniatyrerna som är det viktiga med miniatyrspel egentligen, annars kunde man lika gärna spela med pappersbrickor eller bara köra det hela på en dator.

Jag har faktiskt funderat lite på att spela Heroclix någon gång, men det verkar vara svårt att få tag på miniatyrer till det nuförtiden. Och hela den där ”samlarspel”-grejen tilltalar mig inte riktigt, då vet man ju aldrig om man får en figur som man faktiskt känner till och gillar när man köper en booster.

Jönsson
    Forumledare

Jag spelade aldrig Heroclix. Jag tror att jag fick en booster av en kompis eller något sådant. Eller att den var på riktigt bra rea eller liknande. Och i den fick jag ett par riktigt snygga figurer. Sedan – eftersom jag inte kan låta bli – köpte jag flera nya boosters efter det. Ibland var det bara skit, men ibland fick man riktigt snygga gubbar.

Här är några fula;

null

null

null

null

Fredde
    Forumledare

Jag kan nästan acceptera Green Lantern-figuren, som en lite mer ”cartoony” tolkning av karaktären. Men resten är så fula att jag tror att du skämtar med mig, jag kan inte fatta att ett stort spelföretag skulle acceptera det. Det kanske egentligen var snygga miniatyrer som bara råkade ut för en olycka i fabriken eller något?

Jag antar att vi är bortskämda av Fantasy Flight, Games Workshop, etc.

Jönsson
    Forumledare

Just dessa har jag snott från hemsidor som listar de fulaste modellerna de sett. Men jag vet att jag har en hel påse med liknande fula modeller i källaren. Men, än en gång – vissa var helt magiskt snygga. Exempelvis;

null

null

Fredde
    Forumledare

På årets besök på spelmässa fick jag möjlighet att spela två figurspel. Det första var Star Wars Armada. Jag måste säga att det kändes lite mer komplicerat än X-Wing, det var många olika saker att hålla reda på med de stora skeppen, hur deras sköldar skulle fördelas, vilken hastighet de skulle ha och hur de kunde svänga utifrån det, vilka order de gav till attackskeppsskavdronerna, hur de kom i en bra skottvinkel, och så vidare. Ofta gjorde jag bara som den demonstrationsansvariga föreslog och hoppades på det bästa. Jag spelade som rebellerna med en Corellian Corvette och en Nebulon B (plus några X-Wing-skvadroner naturligtvis), mot en Star Destroyer (med Tarkin ombord!) och en massa TIE Fighter-skvadroner. Ingen av oss lyckades förstöra några av varandras stora skepp innan vi spelat maximalt antal rundor, men imperiespelaren lyckades panga fler X-Wings än jag pangade TIE Fighters, så han vann. De demonstrationsansvariga sa dock att jag ändå lyckats bäst av alla rebellspelare hittills under dagen, så jag såg det som en moralisk seger för mig.

Det andra spelet jag spelade var ett hemmasnickrat figurspel baserat på Alien vs Predator (så det finns inte att köpa, man kan bara spela det på mässor där hemmasnickraren dyker upp med det). Det var faktiskt riktigt badass, jag körde med tre predators som hade som uppdrag att stjäla ett alien-ägg och kidnappa en marinsoldat för befruktning. Predatorn som försökte ta tillbaka en medvetslös människa till sitt skepp blev tyvärr omringad av aliens på vägen tillbaka och de slet honom i stycken, men inte innan han hann aktivera sin självförstörelsebomb och ta dem med sig i graven på klassiskt predator-vis. Predatorn som lyckades lägga vantarna på ägget blev också omringad precis vid dörren till sitt skepp, men överlevde runda efter runda mot en stor svärm aliens, innan han lyckades bryta sig fri och rusa in i skeppet. Så även om jag inte fick människan fick jag ägget, och mina predators var riktigt modiga och mordiska, så jag såg det som en moralisk seger för mig.

Nästa gång kanske jag kan vinna annat än moraliska segrar.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 79 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.