Hem Forum Spel Figurspel

Detta ämne innehåller 57 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 2 månader, 2 veckor sedan.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Att Rebellerna kämpar tappert mot hemska odds och förlorar men kämpar hårt till siste man skulle jag kalla en moralisk seger. Att kidnappa människor och stjäla ägg för att leva rövare på andras planeter samt att spränga sina motståndare i småbitar när man förlorar vete fan om jag skulle kalla just en moralisk seger.

Men fan vad badass det låter!

Fredde
    Forumledare

I predator-kultur är att vara moralisk och att vara badass ungefär samma sak. Alien-spelaren ansåg att de var fega för att de inte stod och stred till siste man, utan flydde i sitt skepp, men jag argumenterade för att predators inte ser det som ärorikt att stå och slåss till bekostnad på sitt taktiska uppdrag. De är modiga, men inte korkade.

Jönsson
    Forumledare

Jag accepterar den förklaringen.

Also;

Fredde
    Forumledare

Här är en bit lustig Star Wars-kuriosa: Det första officiella figurspelet baserat på Star Wars kom 1988, men redan innan dess (tydligen så tidigt som 1977, faktiskt) gjorde vissa miniatyrföretag inofficiella Star Wars-figurer. Eftersom de inte hade licensen var de ju dock tvungna att låtsas som att det egentligen inte var Star Wars-figurer, vilket ofta innebar att de bara gav dem annorlunda namn, såsom:

”Leke Skyhiboot”

”Hans Self”

”Princess Luia”

”Obi-Two”

Och naturligtvis den fasansfulle ”Thvar Dread”.

Ibland försökte de dock också vara extra finurliga genom att göra miniatyrer som inte var exakt likadana som Star Wars-figurer, genom att ge dem öron, horn eller svansar (som köparen sedan naturligtvis lätt kunde knipsa av med en tång, men det kan ju inte tillverkarna rå för). Så de skapade sådana originella figurer som:

”Chewgumma”

”Sand Devil”

Och naturligtvis de mest fantastiska av alla:

”Rabbit Troopers”

Fler kan ses här, och där påstås det också att George Lucas lär ha tyckt att figurerna var ganska kul, men hans advokater var mindre roade.

Jönsson
    Forumledare

OBI-TWO! Det är briljant.

Fredde
    Forumledare

En annan bootleg-tillverkare hade en Luke-miniatyr som hette ”Mark Lukewarm”.

Fredde
    Forumledare

I Warhammer finns det en typ av demon kallad ”bloodletters”. En fyndig person bestämde sig för att göra en ordvits i miniatyrform av det.

Fredde
    Forumledare

Fantasy Flight har utannonserat ett nytt Star Wars-figurkrigsspel för markstrider, Star Wars: Legion. Som vanligt verkar det ha gott om kort, specialtärningar och tokens. Miniatyrerna är dock inte färdigmålade, vilket gör att jag åtminstone inte för tillfället är väldigt lockad att köpa det, då jag inte känner att jag har tid att sitta ner och måla en massa små plastgubbar. Det var ju avsaknaden av detta moment som lockade mig till X-Wing.

Jag måste säga att de bilder som släppts faktiskt påminner en hel del om West End Games gamla Star Wars-miniatyrspel:

Men det går kanske inte att göra så stora visuella variationer på temat Star Wars-miniatyrer. Jag skulle dock bli lockad att spela det om de ger ut kanin-stormtroopers.

Fredde
    Forumledare

Det finns tydligen åtminstone två olika Batman-miniatyrspel (om man bortser från HeroClix, etc.). Det ena heter kort och gott ”Batman Miniature Game”, och ges passande nog ut av företaget Knight Models. Det har många häftiga miniatyrer, inklusive flera variationer av Batman baserade på hans olika inkarnationer genom åren, till exempel Frank Miller-Batman, Animated Series-Batman, och Ben Affleck-Batman.

Det andra är ett kickstartat spel som snart ska komma ut, kallat ”Batman: Gotham City Chronicles”. Även det ska ha miniatyrer som ser rätt coola ut.

Jag har inte lyckats utröna hur de skiljer sig åt rent spelmässigt, båda verkar vara scenario-baserade, alltså man kan inte bara banka alla motståndare, utan måste lösa olika sorters uppdrag också för att vinna.

Jönsson
    Forumledare

Modellerna ser hur som helst väldigt snygga ut. Jag skulle kunna tänka mig att lira en runda eller två, men jag tvivlar på att jag skulle ha råd att spela ordentligt.

Fredde
    Forumledare

Teoretiskt sett borde det ju gå att spela med bara en Batman-miniatyr och en skurk-miniatyr. Men är man Batman-nörd är det nog svårt att stå emot suget att köpa mer och mer miniatyrer.

”Jag ska bara köpa Robin också, sedan inget mer…”

Jönsson
    Forumledare

Batman har ju ett av de absolut bästa figurgallerierna. Smart av dem 🙂

Fredde
    Forumledare

Som ett tillägg till inlägget om Space Marines tänkte jag nämna att Games Workshop en gång lät måla upp ett helt Space Marine-chapter, alltså något över 1000 miniatyrer med tillhörande transportfordon, tanks, etc:

Det är nog inget som en enskild spelare kan ta sig an, om de inte har en helsikes massa pengar och tid.

Fredde
    Forumledare

Ett av de roligaste fenomenen med orker är att de har regler för att använda teknologi från andra arméer, så kallad ”looted” teknologi. Vissa Warhammer 40,000-nördar har tagit detta koncept ett steg längre, och låtit orker loota alla möjliga och omöjliga saker:

Looted Emperor

Looted Optimus Prime (”Orktimus Prime”, och ja, den kan transformeras!)

Looted Gundam

Looted Mr. Potato Head

Looted Enterprise (”USS Orkterprise”), och dess brygga

Jönsson
    Forumledare

Tur att de behöll Spock-o-skopet på bryggan i varje fall. Hur skall de annars kunna…

… jag är inte helt säker på vad Spock faktiskt använde det där till nu när jag tänker på det.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.