Hem Forum Film & TV Film du sett

Detta ämne innehåller 294 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 1 månad sedan.

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 295 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Det finns ju en hämnd i filmen, men det är inte Godzillas.

Jönsson
    Forumledare

Brightburn är en pastisch på Stålmannenmyten skapad av James Gunns bror (inte den rolige skådespelaren. Den andre,) och deras kusin och producerad utav James Gunn själv. Jag tycker mycket om en del utav Gunns moderna grejer, så jag hoppades att tycka om detta också. Tanken bakom filmen är inte alls originell men ändå lite intressant. Vad hade hänt om den utomjordiske pojken faktiskt inte kunde anpassa efter de sunda värderingarna hans föräldrar lärde honom under hans uppväxt och aktivt valde att använda sina superkrafter för att dominera och skada människorna runt honom?
    Spoilers nedan.
    null
    Tyvärr var det svar som filmen erbjöd på den frågan tämligen ointressant; ”Han skulle väl vara elak då, antar jag” är en rimlig förenkling. Pojken är mest ond och hans föräldrar förnekar det in i det sista trots att han inte är speciellt diskret när han försöker förneka det. Vi får se honom lära sig om sina krafter och ibland använder han dem på ett lämpligt obehagligt sätt men oftast spenderar han sin tid med att stå bakom personerna han vill ha ihjäl och titta på dem. Vid ett tillfälle hotar han sitt offer och spenderar sedan en lång sekvens ståendes bakom henne eller utanför hennes fönster utan att göra något. Sedan tappar han intresset och har ihjäl någon annan istället. Man skulle kunna se det som en elak pojkes nyckfullhet men han presenteras inte alls som nyckfull och personen han förföljde var ett reellt hinder som han behövde göra sig av med.
    När pojken skall ha samma krafter som Stålmannen (och det vet vi att han har vid det här laget i filmen) blir han en tämligen lam slashermördare om han inte använder dem.
    Jag hoppades på en lite mer psykologisk film och hur farlig en tolvårig pojke skulle kunna vara om han i princip gavs krafter liknande en guds men istället fick jag en dussinslasher där mördaren kan flyga.

Fredde
    Forumledare

Många slasher-skurkar är också ganska övermänskliga, men jag tycker ändå premissen ”tänk om Stålmannen var en slasher-skurk” är hyfsat intressant, om det innebär att han gör intressanta/läskiga saker med sina krafter.

Jönsson
    Forumledare

Jag skall inte säga att han absolut inte göra någonting intressant med sina krafter men i ärlighetens namn står han mest bakom folk och stirrar. Ibland får man se honom flyga på någon snabbare än en pistolkula men det är typ det.

Och det där vakanta ansiktsuttrycket han har i bilden ovan har han genom hela filmen. Jag tror att det är meningen att han skall se obehaglig ut men för mig ser han mest ut som att han sovit dåligt.

• Det här svaret redigerades 6 månader, 1 vecka sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Godzilla II: King of the Monsters är inte riktigt lika bra som trailern. Det stora problemet, likt med Legendarys förra Godzilla-film (men inte deras King Kong-film), är att de mänskliga karaktärerna förvisso är sympatiska, men också tråkiga på något vis. Handlingen är okej, och ger människorna saker att göra annat än att glo på monsterna. Monsterna och deras strider är häftiga, och det finns en kolossal mängd nördiga referenser till andra Godzilla-filmer inklämda på många ställen. Men jag tyckte överlag att filmen mest var okej, inte något briljant mästerverk. Kanske kommer jag uppskatta den mer när jag smält tematiken i den, för här finns uppenbart en hel del tematik om människans relation till naturen, för att inte tala om religiösa anspelningar.

På tal om tematik känns det åtminstone tematiskt som att det är rimligt med en framtida konflikt mellan Godzilla och King Kong. Godzilla är jordens försvarare, som egentligen inte bryr sig så mycket om människor utan bara räddar dem som en sekundär del till att beskydda moder jord. Kong är å andra sidan uppenbarligen mänsklighetens försvarare, och jag kan tänka mig att om Godzilla vill rädda jorden på mänsklighetens bekostnad så kommer Kong stå i hans väg.

Jönsson
    Forumledare

Jag älskade Godzilla II när jag såg den men jag måste tillstå att det förmodligen berodde på alla nördiga referenser de klämt in i filmen. Till och med jag kände dessutom att den var för lång. Och jag kan förstå alla som inte tyckte om den. Detta var en kaijufilm för kaijufilm-fantaster och den påminde mig mycket om de senare japanska Godzilla-filmerna från 90-talet och framåt.

Men de missbrukade sin Charles Dance lite. Har man en Charles Dance tycker jag att han skall få göra mer än så. Men det är nog bara jag.

Och vad hände med Sally Hawkins? Jag blinkade och så försvann hon. Hon är en av filmens mest renommerade skådespelare och jag tror att Gidorah råkade äta upp henne när jag tittade bort.

Fredde
    Forumledare

Charles Dance har antydningarna till en intressant skurk-karaktär, men jag förstod aldrig riktigt hans motivationer. Var han bara ute efter pengar och makt? Var han en övertygad eko-terrorist? Han stod för det mesta bara och såg hotfull ut.

Trots min kritik finns det en sak jag gillade starkt med filmen: Musiken. Här görs många nördiga anspelningar på musiken från de gamla Godzilla-filmerna, och i sluttexterna finns en spektakulär cover på Blue Öyster Cults klassiska låt:

Fredde
    Forumledare

Godzilla vs. Hedorah har ett budskap så uppenbart att jag nog inte ens behöver säga det (men som fortfarande tyvärr är relevant). Det är också en förbaskat trippig film, med diverse smått psykedeliska scener och udda musik, och diverse små tecknade sekvenser inlagda här och där. Jag antar att detta är vad som händer när man gör en Godzilla-film i 70-talsstil. Som vanligt har människorna inte så mycket att göra annat än att komma med förklaringar till monstrets ursprung och titta på medans det slåss mot Godzilla, men på slutet är det trots allt deras uppfinning som Godzilla använder för att slutgiltigt besegra sin motståndare. Jag gillar filmens annorlunda stil till en viss del, men samtidigt känns den lite osammanhängande med all sin trippighet.

Hedorah är ett intressant monster som koncept, och gör många intressanta saker, men tyvärr ser själva kostymen ganska lökig ut, bara snäppet ovanför hortan i Star Trek. Den ger åtminstone Godzilla en rejäl utmaning, han ser ganska utmattat ut efter allt han får genomgå i filmen. Jag måste också säga att se Godzilla leka jetflygplan med sin andedräkt är nog något av det mest bisarra jag sett honom göra. Inte helt opassande i en såpass bisarr film som denna.

Jönsson
    Forumledare

Det störigaste med Godzilla vs Hedorah (förutom att Hedorah får två olika origins åtminstone i den versionen jag såg samt att ingen ger hen namnet Hedorah utan alla bara utgår från att hen heter det) är det ”nya” Godzilla-temat. Inte nog med att det låter som en småberusad clown som spelar trombon, det används alldeles för mycket.

Fredde
    Forumledare

I den japanska filmen jag såg är det ett litet barn som hittar på namnet Hedorah, helt enkelt eftersom ”hedoro” är det japanska ordet för slem och smuts.

Jag skulle tro att den småberusade clownen står för mycket av musiken överlag i filmen. Det är inte alltid helt passande med vad som händer i scenerna, ibland tar det bort allvaret i vad som verkar vara tänkt att vara ganska allvarliga scener.

Fredde
    Forumledare

Efter den mycket udda Godzilla vs. Hedorah känns Godzilla vs. Gigan som en något mer traditionell kaiju-film, som förvisso innehåller en del knasigheter, men av den typ man kan förvänta sig i genren. Den lutar mer åt det barnsliga hållet (fast inte riktigt lika mycket som All Monsters Attack), och jag tycker faktiskt att mycket i den är ganska charmigt. Jag gillade speciellt de mänskliga huvudpersonerna, en serietecknare och hans flickvän som är bra på kampsport och bankar skiten ur skurkarna vid flera tillfällen. Som i de bästa kaiju-filmer har de mer att göra än att stirra på monstren, och bidrar på slutet till Godzillas seger.

Monstret Gigan ser en smula fånigt ut, men det framställs i filmen som oerhört farligt och destruktivt, och utgör en stor utmaning för Godzilla. Ghidorah är alltid häftig, även om mycket av hans framträdande denna gång är arkivmaterial från tidigare filmer. Stackars Anguirus gör sitt bästa, men står sig slätt mot sina motståndare, så Godzilla får dra det mesta av lasset med att besegra dem. Det finns en del häftiga bitar i monsterfajterna, men jag tyckte en lite för stor del av dem bestod av att monsterna stod och tittade hotfullt på varandra och gjorde hotfulla gester.

Jönsson
    Forumledare

Jag gillar designen på Gigan även om den verkligen är märklig. Gigan känns som ett monster helt och hållet gjort för att slåss mot andra monster. När alla andra monster är döda sätter sig Gigan ner och försöker titta sig i spegeln men det går inte för han var inga händer.

Fredde
    Forumledare

Motorsågen i magen är definitivt en utmaning för alla monster som vill försöka ge sig in i närstrid med honom.

Jönsson
    Forumledare

Eller för den delen krama honom. Han måste ha det ensamt.

null

Fredde
    Forumledare

Mad Max: Fury Road är fortfarande en vansinnigt bra actionfilm, med häpnadsväckande specialeffekter och actionsekvenser som så gott som alla är gjorda med fysisk rekvisita, riktiga bilar och mycket modiga stuntmän. Tematiken är fortfarande knivskarp, och det är fortfarande en film som uppenbarligen är skapad av ett galet, visionärt geni (eller flera).

Men allt det där har jag ju sagt tidigare, så jag vill bara tillägga att det också råkar vara den bästa filmen om Warhammer 40,000-orker, även om de inte har grön hud och skriker ”WITNESS!!!” istället för ”WAAAGH!!!”.

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 295 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.