Hem Forum Film & TV Film du sett

Detta ämne innehåller 295 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 1 dag, 14 timmar sedan.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 296 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Där var ett helt gäng. Jag såg Beowulf från 2007 för några år sedan. Zemeckis regisserad även den och den är också horribel. Storyn kvittar när samtliga karaktärer ser obehagliga ut vad de än gör. Och den har en sekvens tagen direkt från originalberättelsen där Beowulf ogenerat attackerar monstret utan att först ta på sig några kläder. Så där är en lång datoranimerad fightsekvens där det enda man tänker på är hur det är märkligt att Beowulf aldrig visar könet.

Jag har kommit på vad det liknar nu. Det liknar cutscenes i ett TV-spel. Karaktärerna rör sig lite som på en bana och när de tar i saker ser det aldrig riktigt ut som att de faktiskt rör vid dem. Det är sämre på alla sätt.

Fredde
    Forumledare

En scen ur filmen Star Trek… Into Darkness!!, fritt ur minnet:

Kirk: ”Khan, du måste hjälpa oss.”

Khan: ”Varför skulle jag hjälpa er?”

Kirk: ”McCoy, vad gör du?”

McCoy: ”Jag håller på att injicera Khans blod i en död tribble.”

Kirk och Khan stirrar intensivt på varandra.

Khan: ”Okej, jag hjälper er.”

Star Trek… Into Darkness!! är inte bara en film som pausar mitt i dialogen för att göra referenser till tidigare Star Trek, ibland verkar det som att referenserna bryter ner filmens handling till en surrealistisk gröt.

Men musiken är åtminstone bra.

Jönsson
    Forumledare

Igår såg jag om Ant-Man från 2015 för att jag intalat mig själv att den inte var så bra som jag mindes. Men det var den. Det är på intet sätt en perfekt film och storyn är löjligt förutsägbar men det känns lite som att filmen är medveten om det och mest försöker göra så många vitsar på temat som möjligt. Där är många roliga karaktärer och många roliga scener. Se den och tävla i vem som först kan ropa ut hur varje scen och plot-line kommer att sluta.

Fredde
    Forumledare

Jag tror inte jag riktigt kunde ta in allt som är speciellt med Chinatown, då jag inte sett så många av de äldre hårdkokta deckarfilmerna som den är en hyllning/dekonstruktion av. Gott om snyggt kamera-arbete, bra skådespelarinsatser från Jack Nicholson, Faye Dunaway och John Huston, och en massa snygga gamla bilar och kostymer är det iallafall. Och så finns det diverse små, till synes obetydliga detaljer som senare visar sig vara viktiga, sån’t gillar jag. Men jag är sällan ett fan av filmer med olyckliga slut, speciellt så nattsvarta som i denna.

Sedan får jag en konstig känsla av att se en film där ett av skurkens brott är våldtäkt, när den är regisserad av Roman Polanski.

Jönsson
    Forumledare

Sedan jag började läsa om The Fellowship of the Ring så har jag varit på lite an en ”Tolkien-high” och bestämde mig för att ta mig an de tecknade filmatiseringarna utav Härskarringen.
    Således blev det att jag först såg The Lord of the Rings från 1978 och sedan The Return of the King från 1980. De är två väldigt olika filmer. Den första av Ralph Bakshi och sen andra utav Rankin/Bass.

The Lord of the Rings

Den första är en återberättelse utav the första två böckerna i trilogin som använder sig primärt utav animation baserad på rotoscope-tekniken och den andra är en musikal i mer traditionell animationsstil. Den första har vissa problem med trollkarlen Saruman. Ibland säger de Saruman och ibland Aruman. Ibland byter de namn på honom mitt i en mening. Så vitt jag kan se finns där ingen officiell förklaring på detta. Den andra har den bästa sången om forcerad marsch som någonsin skrivits.

The Return of the King

Det är svårt att välja vilken av dem som är bäst. Ännu svårare att välja vilken av dem som är minst sämst.

• Det här svaret redigerades 3 år, 10 månader sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Finns det några andra sånger i filmen som är i samma klass som Where There’s A Whip There’s A Way?

Jönsson
    Forumledare

Inte direkt. Men bakgrundsmusiken låter ibland som temat från Superfriends. Jag vet inte hur bra eller dåligt det är.

Jönsson
    Forumledare

Jag passade på att se den av fans nedklippta versionen utav Peter Jacksons The Hobbit, blygsamt döpt till J.R.R. Tolkien’s The Hobbit. Den använder sig utav klipp från de tre pampiga Hobbit-filmerna men kortar ned det avsevärt genom att ta bort allt som inte direkt har med originalboken att göra. Det var rätt sjukt att se den, för trots att jag var medveten om att mycket hade klippts bort kunde jag sällan säga exakt vad det var som fattades. De stora klumpiga CGI-sekvenserna är borta. Fighten med vättarna fanns där, men den var kort. Fighten med vargarna fanns där, men den var kort. Nästan allt med Legolas var borta. Radagast, Tauriel, Galadriel och Saruman var borta. Slaget vid Dol Guldur var borta. Nästan allt med Azog var borta. Det är så jävla skönt att titta på. Kili blev fortfarande träffad av en pil, men det var inte en Morgul-pil och han hämtade sig snabbt. Thorin sprang fortfarande från Smaug i berget, men Smaug tröttnade mycket snabbt och flög till Esgaroth utan en gyllne dusch. Jag saknade bitarna med Gandalf i Dol Guldur, men de var inte med i boken, så de hade inte i filmen att göra.

Den är inte perfekt, men det är en betydligt bättre filmversion utav boken än Jacksons original. Se den istället för att köpa sig extended-versionerna på DVD.

Fredde
    Forumledare

Om de tagit bort Sylvester McCoy med fågelskit i håret kan jag tyvärr inte vara ombord.

Det skulle nog kunna gå att skriva (och har säkert redan skrivits) en och annan intressant djuplodande konstfilosofisk artikel om hur modern teknologi har gjort det möjligt för tittare att inte bara tänka ”jag gillade inte den här filmen/adaptionen av en bok, den borde ha varit såhär i stället”, utan faktiskt ta filmen och klippa om den efter eget tycke, och sedan sprida sin version ut i världen. Ett paradigmskifte i relationen mellan filmskaparen och hens publik? En symbol för ett mer individualiserat samhälle? Som sagt, det finns nog en del att gräva i där. Men det får någon annan göra.

Fredde
    Forumledare

xXx är en ganska typisk action-extremsport-spionfilm (mest action, minst spioneri) med mycket fallskärmshoppning från flygplan och broar, snowboarding och motorcyklar som hoppar över explosioner eller själva exploderar. Och en massa onda ryssar med brytningar. Den klarar sig främst på att Samuel L. Jacksson är cool oavsett vad han gör och säger, och att Vin Diesel alltid har en naturlig charm även när hans karaktär och dialog är ganska fånig (karaktären i denna film är inte i närheten av lika cool som Riddick i Pitch Black). Det finns förresten en ovanligt stor mängd repliker i filmen som känns inlagda enbart för att låta coola i trailern.

Jag antar att ni kan gissa vilken sorts resultat jag fick i Google bildsökning på ”XXX”.

Jönsson
    Forumledare

Jag såg den tjeckiska dockfilmen med den fantastiska titeln Kuky se vraci (på svenska, typ ”Kuky återvänder”) för ett par dagar sedan. Jag hade ingen aning om vad jag skulle vänta mig och jag blev fantastiskt överraskad. Storyn är kanske ingenting speciellt för en vuxen publik men effekterna är sanslösa. Filmen följer gosedjuret Kuky som försöker komma hem till sin ägare sedan han av misstag hamnat på soptippen. Och allting från Kukys synvinkel (det vill säga nästan hela filmen) är gjort med marionettdockor. Från varje liten scen där karaktärerna sitter ned och pratar till fullständigt episka biljakter. Allt med marionetter. Och samtliga djur spelas utav riktiga djur. Det är inte klokt så snyggt det är.

Kuky och hans vän, skogsguden

Fredde
    Forumledare

Skulle man vilja analysera en så monumentalt fånig film som xXx: State of the Union ur ett politiskt perspektiv är det intressant att jämföra den med föregångaren. Där den första filmen handlar om utländska terrorister som hotar världen med kemiska stridsmedel, och hjältemodiga USA måste ingripa och stoppa dem (kan ni gissa att den kom ut under George W. Bushs regeringstid?), handlar uppföljaren istället om en konspiration inne i USA, där krigiska krafter inom militären tänker mörda en president som vill att USA ska bli mer fredligt och diplomatiskt. Men även denna film kom ju ut under Bush-tiden. Kanske är den ett tecken på att folk hade börjat tröttna på Bush?

Hur som helst så är filmen i övrigt också ganska annorlunda än föregångaren, då det är betydligt mindre extremsport och mer standard-action med pangpang och explosioner, med inslag av hiphop-kultur. Återigen håller Samuel L. Jacksson upp mycket av filmen, men den charmige Vin Diesel är ersatt av en tjurig Ice Cube som sällan ens ler. Att Willem Dafoe är skurken hjälper lite, och en del av actionscenerna är ganska kul även om mycket av det är uppenbart datoranimerat. Men det är synd och skam att filmen har med Xzibit när han aldrig får pimpa någons ride.

Alternativ sammanfattning av filmen: ”The president has been kidnapped by ninjas Willem Dafoe. Is Ice Cube a bad enough dude to rescue the president?”

Fredde
    Forumledare

Oblivion känns på många sätt som väldigt generisk modern science fiction. Glansig iPod-futurism, typisk modern Hollywood-musik men med lite inslag av elektronik som korta stunder tar mig tillbaka till den speciella känslan jag fick av Blade Runner-musiken, och så Tom Cruise och Morgan Freeman som karaktärer vi sett hundratals gånger innan. Det finns en känsla av att filmen försöker likna/refererar/hylla 70-tals-science fiction-filmer, och den har naturligtvis en chockerande twist, men själva twisten är i sig inte särskilt intressant eller ens nyskapande (den liknar faktiskt väldigt mycket twisten i Moon, en film jag gillade bättre), och det finns egentligen inte så mycket filosofi eller känslomässigt djup som jag hade hoppats på. En ganska tunn och ointressant handling, men med en del snygga saker för ögon och öron. Inte så förvånande i en film av regissören till TRON: Legacy, kanske?

Fredde
    Forumledare

På tal om en relativt enkel handling med en speciell presentation, så har jag nu sett Blue Velvet, i vilken Kyle MacLachlan hittar ett avskuret öra och går till polisen med det, vilket är smart. Men sedan gör han några ganska korkade saker, och råkar illa ut, för Kung Koopa har inte riktigt kunnat hantera att han blev besegrad av två rörmockare. Men allting slutar ändå lyckligt, vilket jag faktiskt inte trodde att det skulle göra. Återigen är det en film där jag antagligen missade mycket viktig symbolik och annat filmnörderi, eftersom David Lynch är inblandad.

Jag vet inte om Jurassic Park eller den här filmen är den bästa med Laura Dern.

Jönsson
    Forumledare

PABST BLUE RIBBON!

Häromdagen såg jag äntligen Deadpool från 2016. Och vilken fröjd det var. Här snackar vi en film som visste precis vad den behövde vara. Alla karaktärer är kul, alla karaktärer är coola och framförallt så är Deadpool precis så som jag har förstått att han skall vara. Speciellt roligt är att den är i kontinuitet med Fox’s X-Men-filmer. Det går inte riktigt ihop, men det är Deadpool också den förste att påpeka. Klart sevärd.

null

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 296 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.