Hem Forum Film & TV Film du sett

Detta ämne innehåller 294 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 1 månad sedan.

Visar 10 inlägg - 286 till 295 (av 295 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Jag tror definitivt att den teorin håller vatten. Är remaken dessutom helt beroende på att du skall ha sett originalet för att uppskatta förändringarna som remaken gjort är den ännu mer onödig.

Fredde
    Forumledare

Nu har jag tittat på TV-filmen Star Wars Rebels: Spark of Rebellion (förvisso uppdelad på två TV-avsnitt, men jag tycker ändå det kan räknas som en film). Det kändes på det stora hela som en ganska charmig småskalig Star Wars-historia, med karaktärer som jag fann det lätt att tycka om. Ja, även Ezra. Även om det är uppenbart att det är animation gjort med en TV-budget, med alla de begränsningar det innebär, så är jag ändå imponerad av mycket av animationen, speciellt i kontexten av att ha sett The Clone Wars, och hur animationen i den TV-serien utvecklades och blev bättre, en utveckling som nu fortsätter i Rebels. Karaktärerna har alla väldigt uttrycksfulla ansikten, ofta med små subtila rörelser som säger mycket. Speciellt Zeb tyckte jag ofta hade väldigt skojiga ansiktsuttryck.

Jönsson
    Forumledare

Jag ser mycket fram emot att höra vad du tycker om Rebels. För mig är Rebels den lugnt bästa utav Filonis tre tecknade Star Wars-serier men det har nog mycket att göra med att jag tycker mycket om karaktärerna. Hera tror jag är den jag tycker mest om i hela gänget men de fungerar bra allihop. Jag minns att Ezra började bli jobbigt först när det gått några avsnitt men det försvann rätt snabbt igen.

En sak som är lite roligt med Rebels är att den levde parallellt med de filmer som Disney producerade och således dyker det upp olika saker från filmerna i takt med att serien lever vidare. Jag har inte provat men det skulle nog vara roligt att se om Rebels och tänk för sig själv typ ”Ungefär vid det här laget kom Rogue One ut på bio.”

• Det här svaret redigerades 2 månader, 1 vecka sedan av  Jönsson.

Jönsson
    Forumledare

Jag tyckte mycket om filmen Joker. Den var mörk och obehaglig men också bitvis rolig och definitivt intressant. Storyn var kanske förutsägbar i stort men där var många scener där jag verkligen undrade vad som skulle hända. Joaquin Phoenix var mycket bra i rollen och skall verkligen ha all beröm som redan kastats efter honom. Rollerna runt honom blir på grund av detta lite anonyma men filmen handlar ju inte om dem, eller hur?

null

Jag har hört att filmen kommer att bli en nystart för och omdefiniera förutsättningarna för hur superhjältefilm görs i framtiden och i ärlighetens namn tror jag inte riktigt att det är sant. Mest för att filmen i sig inte är en superhjältefilm. Joker är ett mörkt psykologiskt drama som lånat några namn från kända seriefigurer. Således är det på sin höjd en serietidningsfilm.
    Med bara lite god vilja kan filmen passas in i Batman-myten (inte minst för ett par välplacerade cameos) men i stort sätt håller den sig fri från serietidningarna den löst är baserad på. Det sägs att den inte skall kopplas till någon av DC:s andra filmer i nuläget och jag hoppas att det förblir så.
    För mig är filmen snarare en Elseworlds-historia som berättar hur Jokern fick sin början i en parallell verklighet. Och det räcker fint för mig.

Fredde
    Forumledare

Joker kändes ganska mycket som en film som tar inspiration från 70-talsfilmer, typ Taxi Driver, men den är inte en ren pastisch, då mycket av stilen känns tämligen modernt trots allt. Jag har inga som helst klagomål på hantverket eller skådespeleriet, men jag måste nog smälta filmen lite innan jag vågar mig på att uttala mig om tematiken. Det finns uppenbara teman om klasskillnader och hur samhället behandlar personer med psykisk ohälsa, och det skulle inte förvåna mig om vissa människor kommer att ta helt fel lärdomar från filmen (”Jokern är en hjälte, vi borde alla följa hans exempel!” är ju saker som redan florerat i många år i internets mörkare hörn). Det är också en intressant film i att vissa delar av handlingen lämnas något vaga, med antydningar om att Jokern och andra personer hallucinerar eller ljuger om saker, men samtidigt skadar inte det filmens genomgående tematik på något vis.

Jag uppskattade också den i mina ögon ganska subtila referensen till Adam West-Batman. Och den något mer uppenbara The Dark Knight Returns-referensen var också okej.

Fredde
    Forumledare

Zombieland: Double Tap har roliga skådespelare som kommer med en hel del rolig humor, en hyfsad handling med några små överraskningar här och där, och framförallt många kreativa sätt att ha ihjäl zombies på. Den är kanske inte extraordinär eller intressant annorlunda på något sätt, men det är en relativt påkostad och bra ihopsatt zombie-komedi. Den känns på det stora hela inte cynisk eller pessimistisk på något sätt, vilket jag antar är ovanligt bland zombiefilmer. Det var ett tag sedan jag såg den första Zombieland, så jag är inte säker på om denna är bättre, men jag hade hur som helst en rolig kväll på bion, vilket var precis vad jag hoppats på.

Bill Murrays cameo var dock bara lite småroligt. Men detta är ändå den bästa zombiekomedin med Bill Murray i år. Jag trodde aldrig det skulle finnas skäl att skriva den meningen.

Fredde
    Forumledare

Jag tycker fortfarande att Shazam! är en väldigt rolig och ofta mysig superhjältefilm, med en beundransvärd tematik om vänskap och familj, att man kommer längre genom att hjälpa varandra än genom att tro att ensam är stark. Jag har dock vissa problem med att filmens ton varierar en del, från humoristiskt superhjältande till en del ganska våldsamma och obehagliga scener. Jag har svårt att kalla det för ”en film för hela familjen” när den innehåller scener där folk dör genom att förvandlas till aska, får huvudet avbitet av ett monster, eller blir skrikande utslängda genom fönster från toppen av skyskrapor. Det känns ibland som att Sivana är en lite för obehaglig skurk jämfört med filmens övriga ton.

Jag hoppas innerligt att vi kommer att få en eller flera uppföljare till filmen, för jag vill en dag kunna sätta mig i biosalongen och se orden ”The Monster Society of Evil” på vita duken.

Jönsson
    Forumledare

Terminator Dark Fate är förvånansvärt mycket bättre än den har någon rätt att vara. Efter T3, Salvation och Genisys tänkte jag att det nog aldrig kan bli så bra som de första två igen. Dark Fate är visserligen inte så bra som någon av originalen men den är definitivt bättre än de andra tre. Och de två som verkligen skiner i filmen är Linda Hamilton och Arnold. De andra är inte dåliga heller – det är deras film och Hamilton och Arnold är bara där för att bildligt lämna över facklan – men det är de som är mest minnesvärda. De har också de bästa skämten.

null

Actionsekvenserna är snygga även om CGI:n är lite halvdassig ibland och de lånar rätt mycket från T2. Skämten är bra för det mesta. Storyn funkar också bra för vad det är. Jag är mycket glad att jag såg den. Tyvärr verkar den gå riktigt dåligt på bio, så detta är kanske slutet för Terminatoruppföljare. Med andra ord; Arnold may not be back.

Fredde
    Forumledare

Jag valde att inte se Terminator Dark Fate efter att jag läst lite om vilken otrevlig person Edward Furlong är, och inte kände att jag ville att någon liten bit av mina biopengar skulle gå till honom. Men det är ett högst personligt val.

Jönsson
    Forumledare

Då kan jag meddela dig att Furlong inte medverkar i filmen. Han har nog dock fått lite stålar för den, men jag tvivlar på att han får mer nu i efterhand. Det verkar som att skaparna av filmen inte heller ville ha med honom.

Visar 10 inlägg - 286 till 295 (av 295 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.