Hem Forum Film & TV Film du sett

Detta ämne innehåller 322 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 1 vecka sedan.

Visar 8 inlägg - 316 till 323 (av 323 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Haha! Ja, det borde de verkligen!

Om jag bara fick ändra tillbaka en sak i Empire till sitt original skulle det definitivt vara att ta tillbaka ”Bring my shuttle.” Jag förstår inte alls varför ”Alert my Star Destroyer to prepare for my arrival” på något sätt skulle vara bättre.

När Luke hänger upp och ner i wampans bo tycker jag att det är väldigt tydligt att ljuden han hör kommer dels från den rytande wampan men också från det djur (gissningsvis Lukes tauntaun?) som monstret käkar upp. Jag tycker att det tydligt låter som att det var menat att vara två separata varelser åtminstone i början. I special edition tycker jag att inklippsbilderna på wampan (som ser skitbra ut) inte alls passar med de ljuden där den sitter och äter i lugnan den ro. Det är visserligen en skitgrej att gnälla på men detta är ju Star Wars. Där alla skitgrejer är värda att klaga på.

Fredde
    Forumledare

Return of the Jedi är nog på det stora hela den minst lyckade av Special Edition-filmerna, då ingen av förändringarna tillför något av intresse, utan som bäst är ointressanta och onödiga (ett nytt musiknummer, firande på andra planeter i slutet, scener där Boba Fett raggar på en tjej) och som värst försämrar filmen, om än inte katastrofalt (Hayden Christensens spöke, borttagandet av Yub Nub-sången).

Jag blev lite besviken då jag hade fått för mig att rymdslaget ovanför Endor skulle innehålla mer tillägg av datoranimerade skepp, men om så är fallet var det ganska minimalt. Jag hade gärna sett mer av exempelvis B-Wings, som bara skymtar förbi väldigt kort.

Jönsson
    Forumledare

Jag tror faktiskt inte rymdslaget har några tillägg. Däremot har den förbättrade bildkvalitén gjort att många rymdskepp har små fyrkanter runt sig som visar hur de är inklippta. Dessa syntes inte i det lite gryniga originalet.

Fredde
    Forumledare

Jag kände att jag behövde skölja bort den sura bismaken från Special Edition-filmerna, så jag tittade på min absoluta favorit av Disneys Star Wars-filmer, Rogue One: A Star Wars Story.

”My child! Come. Come. We have a long ride ahead of us.”

”You are being rescued. Please do not resist.”

”Lies! Deception!”

”There were a lot of explosions for two people blending in.”

”The Force did protect me.” ”I protected you.”

”Are you kidding me? I’m blind!”

”So I did the one thing that nobody expected: I lied. I learned to lie.”

“We stand here amidst MY achievement, not yours!”

”How do I know the weapon is complete? Let me share with you some details.”

”Well done! You’re a rebel now!”

”Are we blind?! Deploy the garrison!”

”Climb.”

”Do you think anybody’s listening?” ”I do. Someone’s out there.”

Jönsson
    Forumledare

Jag kan varmt rekommendera podcasten Star Wars Minute, som genomgår Star Wars-filmerna en minut i taget. De har nämligen nu nått Rogue One och deras minutanalys är både rolig och kärleksfull.

http://www.starwarsminute.com/

Jönsson
    Forumledare

Kortfilmen REBOOTED handlar om ett stop motion-skelett från en pastisch utav Harryhausens Jason and the Argunauts och hur det och andra förlegade specialeffekter försöker hävda sig i jämförelse mot sina moderna avkommor.

En väldigt fin hyllning till gammaldags filmarbete. Någon har sagt att CGI ser verkligt ut men känn fake medan stop motion ser fake ut men känns verkligt. Det finns nog en sanning i det. Jag kan inte placera exakt vad det är som är så tilltalande med stop motion, jag bara vet att jag gillar det.
    Vad gäller hur verkligt CGI ser ut så tror jag vi nått en punkt där rätt implementerad CGI åtminstone ser tillräckligt verkligt ut för att inte märkas med blotta ögat.

• Det här svaret redigerades 1 månad, 1 vecka sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Jag gillar att filmen egentligen inte är en kritik mot CGI (T1000 sitter ju och ser lika ledsen ut som de andra, och CGI-trollet verkar ändå ganska sympatiskt). Det känns mer som en historia om det lite tragiska, men egentligen ofrånkomliga faktum att vissa yrken helt enkelt inte är aktuella längre, och ofta ersätts med andra yrken. Det är ju till exempel högst troligt att en stor del av den fysiska detaljhandeln kommer att ersättas med mer bekväm online-handel i framtiden (om den inte redan gjort det), vilket säkert innebär att många personer med specifika kunskaper inte längre kommer kunna använda dem i yrkeslivet. Fast jag antar att det är extra klurigt att omskola sig om man är ett stop motion-skelett.

Fredde
    Forumledare

Where Eagles Dare är en gammal hederlig spionfilm, som utspelar sig under andra världskriget, i vilken Richard Burton, Clint Eastwood och några andra snubbar måste frita en fånge från ett tyskt slott. Jag gissar att Eastwood är med för att filmen skulle intressera amerikanska tittare, eftersom resten av hjältarna är engelsmän, men han ges åtminstone en genomtänkt anledning till att vara med, inte bara ”…och här är en amerikansk soldat som råkar vara här, han kan väl följa med också?” Jag klassificerar filmen som ”spionfilm” snarare än ”actionfilm”, även om det förekommer en hel del action, inklusive Eastwood skjutandes nazister med maskingevär, eftersom mycket av handlingen handlar om infiltration och komplotter, inklusive förrädare, dubbelspioner och åtminstone en trippelspion. Det är på gränsen att bli förvirrande att hålla reda på, men bara på gränsen. Något som saknas i filmen är någon större känslomässigt djup hos karaktärerna, de är bara där för att göra sina jobb och då och då komma med någon oneliner. De pratar aldrig om sina motivationer för varför de slåss eller har några personliga konflikter, alla följer sina order med i huvudsak stenhårda ansiktsuttryck. Den enda karaktären som får en smula känslor är ironiskt nog Gestapo-officeren, som är arg över att de andra tyska officerarna inte vill ha med honom att göra.

Jag stör mig lite på att samtliga tyskar i filmen inte pratar tyska, utan engelska med tysk brytning (vilket ”förklaras” med att alla hjältarna kan prata tyska, så man får anta att tyskan är ”översatt”). Jag föredrar när filmer inte gör på det sättet med främmande språk.

Visar 8 inlägg - 316 till 323 (av 323 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.