Hem Forum Film & TV Film du sett

Detta ämne innehåller 338 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 2 veckor, 1 dag sedan.

Visar 9 inlägg - 331 till 339 (av 339 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Santo vs. Las Lobas, även känd som ”Santo vs. the She-Wolves” är en klassisk El Santo-mot-monster-film, som faktiskt försöker vara en genuin skräckfilm snarare än en äventyrlig brottarfilm (även om det givetvis förekommer några brottningsmatcher i den). Det finns faktiskt många scener i den som känns som genuint välgjorda skräckscener, med intressant cinematografi och hyfsat varulvssmink, så att man skulle kunna säga att det är en skräckfilm som bara råkar ha El Santo i sig. Tyvärr finns det också ett flertal scener som är alldeles för mörka för att man ska kunna se vad som händer, något som gör att jag tycker att filmen borde ges ut i modernt högupplöst format för att bli mer tydlig.

Jag gillar filmens logik om varför El Santo är en sådan effektiv bekämpare av varulvar: Varulvar tål inte silver, och El Santos mask är ju silverfärgad!

Jönsson
    Forumledare

Nu har jag sett Mad Max: Fury Road. Filmen ser väldigt bra ut. Färgerna, designerna och de fysiska effekterna är väldigt intressanta och snygga. Jag tyckte också om att storskurken spelades av samme kille som spelade storskurken i första filmen.
    Utöver det var jag ganska besviken. Dialogen och mycket utav skådespeleriet var riktigt jäkla dåligt så till den milda grad att det liksom fick mig att tappa fokus.
    Mitt favoritexempel är nog när Furiosa försöker överlämna sin last med ”guzzeline” till det farliga ökenfolket. Dealen har gått lite snett och ökenfolket litar inte på henne. Istället går de till attack och Furiosa tvingas fly i lastbilen. Då valde någon i postproduktionen att förtydliga situationen genom att i efterhand dubba in repliken ”Hey! That’s OUR fuel!” över några ökengoons som åker motorcykel efter henne.

null

Jag är glad att filmen finns och att så många gillar den men jag tyckte den var rätt så jäkla kass.

Fredde
    Forumledare

Gillade du inte ens Tom Hardy? Jag tyckte mycket om att hans Max är fåordig inte för att han är någon stenhård actionhjälte, utan för att han är en knäpp, mumlande uteliggare.

Jönsson
    Forumledare

Kanske är det för att jag sett Hardy göra den rollen förut men den fångade inte mig så mycket. Fast nu när jag säger det hade det nog mer att göra med att man sällan fick se honom göra den. Han hade någon scen som visserligen var ok men resten av tiden hängde han längst fram på en bil och beklagade sig över orimliga saker.

Fredde
    Forumledare

Nå, han är ju, trots filmens titel, inte dess egentliga huvudperson.

Jag har funderat på det, och jag undrar om skådespeleriet i Fury Road kan sägas vara tänkt att vara yvigt, överdrivet och teatraliskt snarare än ”realistiskt”, då filmens ton överlag är ganska operatisk, storslagen och serietidningsaktigt bisarr. Men samtidigt är det ett försvar som jag sett om skådespeleriet i Attack of the Clones och Revenge of the Sith, och i de fallen är jag inte helt säker på om det var avsiktligt. Jag tror dock att George Miller är en något mer kompetent regissör än George Lucas, och att det i hans fall faktiskt kan ha varit avsiktligt, en medveten ton han ville få fram från skådespelarna.

Jönsson
    Forumledare

Det är klart att skådespelet är menat att vara teatraliskt och överdrivet men det är inte något som jag har något emot. Kom ihåg att Claude Rains är en skådis jag tycker mycket om. Men någonting gjorde att det inte klickade i Fury Road. Kanske var det att jag inte brydde mig om alla dessa Warboys som ideligen skriver varandra i ansiktet och väser istället för att fånga/skada/döda personen de är ute efter. Kanske var det för att de inte blir så farliga när de allt som oftast självdör när de kommer i närheten av hjältarna. Det blir komiskt en liten stund men rätt snabbt tråkigt. Och, visst – filmen handlar om Furiosa men Furiosa är int så jäkla spännande hon heller. Theron är en mycket duktig skådis men det mesta Furiosa gör är att mumla. Ett medvetet val garanterat men också rätt ointressant.

Än en gång vill jag understryka att det är tydligt att andra människor fick ut något mycket mer av den här filmen än vad jag fick och jag är väldigt glad för er skull. För min del hade filmen hype:ats i fem år och kunde inte på något sätt leva upp till den standarden som kritiker och fans givit den. Kanske hade det varit annorlunda om jag sett den på bio när det begav sig.

Fredde
    Forumledare

Nå, det skulle vara intressant att höra vad du skulle tycka om de andra Mad Max-filmerna. The Road Warrior brukar anses vara höjdpunkten av Mel Gibson-filmerna. Och vi måste ju alla någon i livet gång lära oss att se bortom Thunderdome.

Fredde
    Forumledare

Diskussionen om ett av George Millers storverk ledde mig till att titta på ett annat av hans storverk: Happy Feet. Tanken att detta skulle vara en film som Miller ”nedlät” sig till att göra bara för att han hade svårt att få igång nästa Mad Max-film ger jag inte mycket för. Det är full möjligt att tycka om både postapokalyptiska actionfilmer och animerade filmer om pingviner (jag gör iallafall det), och jag får intrycket av att Miller var lika entusiastisk över båda. Och båda har tematiken om vikten av att skydda miljön, även om Happy Feet verkar en aning mer optimistisk om vår förmåga att göra det. Det märks att den har några år på nacken rent visuellt, men jag tycker den kommer runt en del av sin tids begränsningar genom att avbilda djuren något mer realistiskt, utan Disney-lika mänskliga ansiktsuttryck och dylikt. Och den fegar definitivt inte ut från att göra storslagna scener med massor med dansande pingviner. Jag älskar också avbildningen av människor som en mystisk utomjordingsart, som färdas i stora farkoster med underliga ljus, och lämnar märkliga artefakter efter sig, bortom de stackars pingvinernas förstånd. Men i slutändan går det ändå att kommunicera med dessa främmande varelser genom det universella språket, sång och dans.

Filmen har också lite av det där märkliga fenomenet som ofta förekommer i animerade filmer med djur, där vissa djur som äter andra djur framställs som ”onda”, medans andra djurätare är ”goda”. Fåglar som vill äta pingvinungar är skurkar, men pingviner kan äta hur mycket fisk som helst och ändå vara sympatiska. Vad skulle Nemo tycka om det?

Fredde
    Forumledare

El Santos tidigaste filmkarriär är lite rörig. Två filmer med honom spelades in så tidigt som 1958, men dessa släpptes inte förrän 1961, efter att en tredje film, Santo Contra los Zombies hade släppts och blivit väldigt populär. Så beroende på hur man ser det kan Santo Contra los Zombies sägas vara den första Santo-filmen. Filmens zombies är inte den typ som George Romero senare skulle popularisera, utan är muskulösa döingar som återupplivats av en ondskefull vetenskapsman, och som han kontrollerar med mysko elektriska bälten. De känner inte av pistolkulor, och är övernaturligt starka, men givetvis kan El Santo brotta ner dem om han bara lägger manken till. Filmens handling är lite märklig, då El Santo vid vissa tillfällen utan förklaring verkar veta var zombierna ska slå till, och vid andra tillfällen får man se honom stå vid en TV-skärm som tydligen kan se in i polishögkvarteret när poliserna pratar om zombie-brotten. Vid ett tillfälle verkar han också kunna använda skärmen för att se in i den onde vetenskapsmannens hemliga laboratorium, helt utan förklaring. Och trots det är det bara vid filmens slut som han faktiskt hittar laboratoriet. Antingen saknar versionen av filmen som jag såg några viktiga förklarande scener, eller så kanske det kanske röra sig om dåligt filmskapande (jag vet, det är svårt att tänka sig i de högkvalitativa Santo-filmerna!).

Filmen har också anmärkningsvärt många brottningsmatcher, även för att vara en Santo-film. Filmen börjar med att vi får se en hel match från början till slut, sedan kommer inledningstexterna, direkt följt av ytterligare en hel match, innan den faktiska handlingen börjar. Och senare får man se två matcher till under filmens gång. Jag antar att filmskaparna så här tidigt i El Santos filmkarriär tänkte att det var brottningen som intresserade folk mest, de hade inte insett att det är minst lika (eller till och med mer) spännande att se El Santo slåss mot monster eller göra andra märkligheter. En annan anmärkningsvärd sak är att detta är en av få El Santo-filmer där skurkarna nästan lyckas dra av honom masken, så att man få se den nedre delen av hans ansikte innan han kommer ur deras grepp.

Visar 9 inlägg - 331 till 339 (av 339 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.