Hem Forum Film & TV Film du sett

Detta ämne innehåller 348 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 1 månad, 3 veckor sedan.

Visar 4 inlägg - 346 till 349 (av 349 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Kapten Sverige känns väldigt mycket som en långfilm som komprimerats till en halvtimme. Den hade mått bra av att få mera svängrum och utveckla sina karaktärer och scener (jag hade till exempel faktiskt gärna fått se en origin, eller åtminstone lite mer bakgrund till hur superhjälten i fråga kom till). Idén att blanda komedi, diskbänksrealism och klassiskt superhjältande är definitivt intressant och rolig, men slutresultatet blev tyvärr inte så väldigt lyckat, trots duktiga skådespelare (Alexander Karim!) och hyfsat välgjorda kostymer och effekter.

Det var ett tag sedan jag såg ”Överliggaren”, men jag tror nästan att det var en bättre svensk superhjältefilm än denna, trots att den också hade en del brister och komprimering.

Jönsson
    Forumledare

Jag var i kontakt med filmens regissör under filmens produktion. Han berättade för mig att filmen egentligen var längre (en långfilm tror jag) men att det helt enkelt inte gick att hitta en distributör för projektet, så filmen kom liksom aldrig ut. Det var nog tänkt att den skulle gå på bio och sedan släppas på en prålig DVD (det var ju under DVD:ns storhetstid) men det slutade med att den fick ligga på hyllan en längre tid. När filmen var som mest igång fanns det en hemsida med bakom kulisserna-klipp och extramaterial (en hel bit där Luciatåget som var skurkarna fick detaljerade beskrivningar – jag tror att Stjärngossen jämfördes med Boba Fett) men det försvann också tror jag.
    Jag har faktiskt aldrig sett filmen som släpptes till slut men jag har förstått det som att regissören inte blev så nöjd.

Vilket är rätt synd, för det ser coolt ut. Jag minns att Alexander Karim bytte mellan skånska och rikssvenska när han bytte mellan superhjälten och dess civila identitet – det känns som en väldigt svensk grej (men det kanske är för att jag är skådis som jag tänker så).

Fredde
    Forumledare

Nå, om du inte visste det finns den förkortade filmen på YouTube:

Fredde
    Forumledare

Slutet på Jurassic Park verkar till en början lite vemodigt. Hammond tittar sorgset ut över sitt förstörda storverk, och man får känslan av att Dr. Malcolm hade rätt: Dinosaurierna fick sin chans, men Moder Natur tog död på dem, och att försöka få människor att möta dinosaurier kan bara sluta med katastrof. Men sedan, när de sitter i helikoptern på väg bort från ön, tittar Dr. Grant ut genom fönstret, och ser något underbart vackert. Dinosaurierna dog inte ut. De finns fortfarande runt omkring oss. De simmar genom Antarktis hav. De springer över Afrikas savanner. De sitter i träden och sjunger för oss om våren. Och de flyger över himlen. De är livet, och livet hittade en väg. Mänskligheten borde inte använda sina fantastiska förmågor och resurser till att återuppliva de döda, utan till att bevara det liv som finns.

På tal om något annat anser jag att killen som blir anfallen av en velociraptor i filmens början inte blev dödad, utan bara allvarligt skadad. Det är främst för att jag tycker om tematiken att de enda som blir dödade i filmen är de som inte visar dinosaurierna tillräckligt med respekt, utan bara ser dem som något man kan tjäna pengar på, eller som man kan jaga med gevär (notera också att trots att det förekommer en hel del skjutvapen i filmen lyckas aldrig någon döda en dinosaurie med dem). Fast den tematiken fungerar ändå inte riktigt, eftersom det inte förklarar Samuel L. Jacksons öde. Jag kan inte se vilken synd hans karaktär skulle straffas för.

Visar 4 inlägg - 346 till 349 (av 349 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.