Hem Forum Film & TV Film du sett

Detta ämne innehåller 377 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 2 veckor sedan.

Visar 3 inlägg - 376 till 378 (av 378 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Det var ett tag sedan jag läste Dune senast, så jag är nog inte rätt person att bedöma den senaste filmatiseringens förtrogenhet till förlagan när det gäller att små detaljer (jag var till exempel inte helt säker på om vissa karaktärer dog på samma sätt i filmen som i boken). Men det kändes som att de fick med bokens övergripande handling och dess viktigaste tematik, åtminstone de bitar som finns i bokens första halva, eftersom detta är den första av två filmer. På gott och ont känns den inte lika konstnärligt ambitiös som Lynchs gamla rulle, för det mesta tyckte jag handlingen berättades på ganska typiskt Hollywood-vis, med en lagom långsam ton som passar berättelsens filosoferande och politiska intrigerande. Det mest spektakulära med den var nog musiken.

Personligen var jag nog mest nyfiken att se hur filmen var designad visuellt, eftersom dess produktionsdesigner, Patrice Vermette, har fått jobb av Disney på nästa TRON-film. Mycket av det visuella i Dune var hyfsat storslaget, om än inte något som kändes väldigt unikt. Jag är säker på att han kan göra ett bra jobb med TRON, men hans närvaro är inget som gör mig extra taggad på något sätt.

Fredde
    Forumledare

Igår såg jag en halv Dinsey-film. Det vill säga, jag såg den andra halvan av The Adventures of Ichabod and Mr. Toad, den halvan som är en adaption av novellen ”The Legend of Sleepy Hollow”. Och det är faktiskt en riktigt bra och trogen adaption av en historia som man lätt kan tro är en skräckhistoria, men som jag egentligen ser mer som en småhumoristisk skröna. Den är definitivt mer trogen är Tim Burtons senare försök. Vissa detaljer utelämnas eller stuvas om, men för att vara en tecknad film på en halvtimme är det imponerande att de får med alla viktiga bitar, och lyckas klämma in en anmärkningsvärd mängd sångnummer också. Jag gillade också att de lyckades adaptera en såpass abstrakt sak som två herrars rivaliserande uppvaktande av en kvinna till en mycket underhållande sekvens av fysisk komik. Det enda problemet man kanske kan ha är att samtliga röster görs av samma kille som gör berättarrösten, men å andra sidan är den killen ingen mindre än Bing Crosby.

Det är också speciellt intressant att se Disney-adaptionen av novellens ”skurk” (om han nu kan kallas för det, han är inte väldigt elak egentligen, bara snäppet mer ohyfsad än ”hjälten” Ichabod Crane), Brom Bones. Han är en stilig, muskulös, självsäker herre som dock även är tämligen osofistikerad och har en fallenhet för elaka hyss, omtyckt av alla i byn men på jakt efter en specifik kvinna. Det påminner mig väldigt mycket om en senare Disney-skurk, ni vet han som äter fem dussin ägg varje morgon.

Fredde
    Forumledare

Sleepy Hollow från 1999 har väldigt lite att göra med Washington Irvings ursprungliga novell, det är i princip en helt egen historia med karaktärer som har samma namn som karaktärer i novellen, men ofta väldigt olika personligheter. Men jag är faktiskt inte rent principiellt en motståndare till det, och det fanns potential till en intressant tematisk variation när Ichabod Crane inte är en vidskeplig man vars vidskeplighet blir hans undergång, utan en rationell, vetenskapligt sinnad herre som måste konfrontera genuint övernaturliga fenomen. Men man får tyvärr inte se väldigt mycket av Ichabods vetenskapliga metoder i filmen, vilket jag blev besviken över. Det är ändå en hyfsad övernaturlig deckarhistoria men en del hyfsade actionsekvenser och specialeffekter, även om jag tyckte att en del av skådespeleriet var tämligen stelt, och många intressanta delar av historian skyndades förbi eller visade sig inte ha så mycket med huvudhandlingen att göra.

Sedan var det kul att se diverse gamla kända skådisar i små roller, såsom Christoper Lee, Ian McDarmid, Martin Landau, och givetvis Christopher Walken som den huvudlöse ryttaren.

Visar 3 inlägg - 376 till 378 (av 378 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.