Hem Forum Film & TV Film du sett

Detta ämne innehåller 295 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 1 dag, 14 timmar sedan.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 296 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Jag såg Justice League: War från 2014 igår. En tecknad långfilm och en återberättelse om hur Justice League skapades. I varje fall enligt DC:s nya 52. I DC:s nya 52 är det tydligen viktigt att hjältarna är ”unga och hippa”, för jävlar vad de svär och bråkar med varandra och allmänt uppträder som idioter. Det var mycket svårt att gilla någon av dem. Inte ens Batman. Filmen handlar om hur Darkseid attackerar jorden och hur hjältarna lär känna varandra för att stoppa honom. Storyn är ointressant, hjältarna uppträder som puckon och animationen är inget vidare. Den är inte alls bra.

null

Fredde
    Forumledare

Har du läst serien den är baserad på? Bättre eller sämre? Det ser ut som att den åtminstone till en viss del verkar fånga den klassiska Jim Lee-stilen, dvs ”som Liefeld fast bättre”.

Jönsson
    Forumledare

Nä, jag har inte läst den och jag måste säga att jag inte är särskilt intresserad av at göra det heller.

Fredde
    Forumledare

The Fast and the Furious har en ganska klassisk premiss vi sett flera gånger tidigare: En polis går undercover bland folk som håller på med någon häftig hobby (i detta fall gaturacing) för att hitta brottslingar, men börjar blir attraherad av hobbyn (och en snygg tjej naturligtvis), och hamnar i moraliska kval när han måste välja mellan sitt uppdrag och sina vänner i hobbyn. Handlingen är egentligen ganska tunn och vissa av karaktärernas motivationer känns lite luddiga, men det viktiga är ju scenerna med tuffa bilar som kör väldigt fort, och dessa är faktiskt riktigt bra. Man får ofta en genuin känsla för de adrenalinpumpande hastigheterna och hästkrafterna, även om man som jag inte är någon bil-nörd. Jag kan till och med tänka mig att titta på uppföljarna, då jag har hört att bilscenerna i dessa blir ännu mer spektakulära, och att de ska vara hyfsat medvetna om sin egna dumhet.

Och Vin Diesel är oundvikligen en jättecool snubbe.

Fredde
    Forumledare

Några saker att lägga till listan över sådant som jag faktiskt gillar med The Phantom Menace:

Qui-Gon Jinns tilltro till att Kraften kommer att lösa allting.

Anakins uppenbara intresse för att fixa och mixtra med mekaniska prylar (droider, podcracers, rymdskepp, till och med sin inopererade slav-sändare).

C-3PO som robotskelett (inte datoranimerad!).

Känslan av hastighet i podcracingen, och sättet som podracingmaskinerna rör sig och låter.

Stridsdroidernas skräckinjagande mekaniskt precisa uppveckling och marsch mot gungan-armén.

Fredde
    Forumledare

Några saker jag faktiskt gillar med Attack of the Clones:

De sterila, drömska korridorerna på Kamino, befolkade med känslokalla långhalsade utomjordingar med förmågan att skapa liv lätt som en plätt.

Obi-Wan vs Jango Fetts rymdbomber (om man bortser från störiga snorungen Boba).

Alla scener med Christopher Lee, som med lätthet övervinner George Lucas mörka regissörkrafter. Ewan McGregor lyckas också med det ibland.

Det spektakulära strålpistolsslaget mellan Flash Gordon-armén och Mördarrobotarna från Mars, som egentligen är ett slag mellan snabbåldrade barnsoldater och mekaniska slavar arrangerat av ett makttörstande monster för att få mer makt över en döende demokrati.

Men ja, det är nog ändå den svagaste filmen i serien.

Fredde
    Forumledare

En intressant detalj i Revenge of the Sith är hur stridsdroiderna verkar betydligt mer mänskliga än i de andra två prequelfilmerna. Detta kan ju tolkas som att Lucas ville lägga in en massa slapstick-humor med droider som säger ”uh-oh!”, snubblar och grälar med varandra. Men det kan också tolkas som att alla droider med åren (till exempel efter ett långt och eländigt krig) faktiskt börjar få mänskliga personligheter (likt R2-D2 och C-3PO), vilket gör jediriddarnas slaktande av dem till höger och vänster medans de skriker i skräck och försöker fly en smula olustigt.

Från en viss synvinkel framstår det som att det är jediriddarna som är onda!

Jönsson
    Forumledare

Under Japanresan hade vi Arnold-maraton. Vi såg;

Conan the Barbarian
    null
    En i det närmsta hypnotisk film av typisk 80-talsfantasy.

Commando
    null
    Där Arnold matar rådjur och äter glass.

Expendables 3
    null
    Där Arnold citerar sig själv. Bland annat från Commando.

True Lies
    null
    En film som handlar om hur Arnold psykologiskt torterar sin snälla hustru.

och

Total Recall
    null
    Så vi kunde diskutera huruvida det faktiskt hände eller bara var en dröm.

Fredde
    Forumledare

True Lies är en sjukt obehaglig film, speciellt eftersom den inte verkar vara medveten om hur obehaglig den är. Stackars Jamie Lee Curtis.

Jönsson
    Forumledare

Jag kollade precis in Spy Hard från 1996. Jag minns att jag tyckte rysligt mycket om den när jag var tio, men till skillnad från Nakna pistolen-trilogin kan jag inte säga att den har åldrats särskilt väl. Det enda som egentligen är bra med filmen är temamelodin av ”Weird AL” Yankovic.

null

Fredde
    Forumledare

Spy Hard var den första filmen skriven av Jason Friedberg och Aaron Seltzer, de komediska genierna bakom sådana klassiker som Scary Movie, Date Movie, Epic Movie, Disaster Movie och Meet the Spartans. Men den har ju åtminstone Leslie Nielsen.

Fredde
    Forumledare

Network är en ordentlig 70-talsfilm, en film som det är svårt att summera i en mening eller två. Den handlar främst om kapitalismens cyniska ondska, dess vilja att sälja oss vad tusan som helst så länge den tjänar på det, och hur den förstör dess förespråkares själar och mänsklighet. Men den handlar också om hur lätt det är för dess motståndare, profeterna och revolutionärerna, att sälja sig i hopp om att nå en bredare massa, och att kapitalismen inte tvekar att köpa dem så länge de inte ruckar för mycket på ordningen, utan bara kommer med generellt hållna budskap och säljbara slogans (”I’m as mad as hell, and I’m not gonna take this anymore!”). Och så är den ibland en något navelskådande och självgod ”film om film”, som verkar vilja säga att en gammal hederlig långfilm minsann är mycket bättre än all den där dyngan på dumburken. Och det finns säkert många andra intressanta trådar att dra i för de som vill analysera den ännu mer. Rolig är den i alla fall ofta, om än med en något svart, pessimistisk, satirisk form av humor.

Jag funderar också på om Anchorman är tänkt att vara en parodi på Network, men i så fall är det en väldigt ytlig parodi, där mycket av humorn mest är typ ”haha, titta vilka knasiga kläder folk hade på 70-talet!” Ofta ganska kul (speciellt ”Afternoon Delight”-scenen), men definitivt inte med samma djup som Network.

Fredde
    Forumledare

Filmatiseringen av det dramatiska domstolsmålet Batman v Superman är grå, mörk och tjurig (den enda som faktiskt verkar ha lite roligt ibland är Wonder Woman), och kommer inte med mycket nytt eller intressant. Men handlingen tickar på hyfsat, och slagsmål blir det (även om den stora fighten mellan Stålis och Läderlappen verkar kunna ha undvikits om Stålis bara försökte prata med honom och inte tappade humöret), plus en himla massa referenser till saker som tydligen ska dyka upp i framtida DC-filmer. Det ska sägas att Jesse Eisenbergs Luthor inte verkar vara tänkt att vara direkt flamsig och tramsig, utan snarare genuint mentalt obalanserad och obehaglig, ett ”galet geni”, vilket åtminstone är lite intressant ibland. Det konstigaste med filmen är att den verkar ställa frågan ”är det verkligen bra att alla dessa superslagsmål orsakar så mycket förstörelse”, men sedan slutar den med en hejdundrande fight som orsakar en massa förstörelse, och inget mer sägs om saken.

Och det är kanske bara jag, men jag hade ofta lite svårt att ta jättebiffige muskel-Batman på allvar när det var live action. Den versionen funkar nog bäst som Millersk seriefigur.

Jönsson
    Forumledare

Häromdagen såg jag Captain America: Civil War. Jag tyckte om den. Den balanserade slagsmålen (som naturligtvis är dess huvudfokus) på ett bra sätt och trots att den var ca 2.5 timmar lång så kändes den inte utdragen. Coola cameos, snygga dräkter, fantastiskt skådespeleri, två stycken stingers till eftertexterna. Gillar man det sk Marvel Cinematic Universe så är den alldeles lysande. Är man inte en nörd så är det förmodligen lite för mycket att svälja, men å andra sidan om man inte är en nörd läser man inte det här.

... now kiss.

Fredde
    Forumledare

Undrar om det är en slump att Batman vs Superman och Captain America vs Iron Man kom ut så nära inpå varandra?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 296 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.