Hem Forum Film & TV Film du sett

Detta ämne innehåller 327 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 14 timmar, 49 minuter sedan.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 328 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Jag tvivlar på att det är en slump. Det känns som att de stora företagen har bra koll på varandra.

Fredde
    Forumledare

Om nu bara Fox hade tagit chansen att ge ut en ny Alien vs. Predator-film samtidigt.

Fredde
    Forumledare

I Lockout spelar Guy Pearce en tuff och charmig CIA-agent som blir ditsatt för ett brott han inte gjort, men får chansen att rentvå sig genom att ta sig in i ett rymd-fängelse där fångarna tagit över, och rädda presidentens dotter. Inte särskilt nyskapande, alltså. Pearce är småcharmig med sarkastiska oneliners då och då, och det finns ett och annat ”gag” i actionsekvenserna och en och annan vändning i handlingen som är åtminstone lite oväntade, men för det mesta känns filmen vansinnigt generisk. Mest intressant är kanske att filmen inte verkar knyta ihop alla trådar på slutet, men samtidigt känns det inte som ett försök att sätta upp en uppföljare, utan att låta tittaren själv fundera på vad som kan tänkas hända härnäst.

Det verkar göras vissa försök att göra presidentens dotter (Maggie Grace) lite tuff och inte bara ett kidnappningsoffer (hon får kort hår, och skjuter några skurkar med ett maskingevär!), men för det mesta känns hon ändå bara som en dam i nöd som först ogillar Guy Pearce men sedan blir kär i honom. Surprise!

Jönsson
    Forumledare

Jag såg X-Men: Apocalyse på bio häromdagen. Jag var inte superimponerad. Den hade en del rätt coola sekvenser, men handlingen kändes extremt förutsägbar på i princip alla plan. Och så kändes den tam. Man liksom föreställer sig något extremt farligt när man här ett namn som Apocalypse, men filmen levererade liksom inte riktigt på det. Kul dock att se snyggingen Oscar Isaac ta sig an en roll där man inte ser att det är han.

null

Jönsson
    Forumledare

Warcraft är inte en särskilt bra film. Skådespeleriet går från trist till kasst. Effekterna kan vara coola i en sekvens och se förskräckligt ut i nästa. Med möjligt undantag för huvudorchen Dorutan spenderas inte i närheten av tillräckligt mycket tid med någon karaktär för att man ens skall bry sig om vad som händer med dem. Karaktärer introduceras för att dö tragiskt men det är inte tragiskt för vi vet redan att det skall hända.
    Orcherna ser dock rätt snygga ut och filmen hade dessutom massor av fin fanservice för den som spelat spelen. Utöver det så var det kul att se att båda arméer faktiskt bestod utav både män och kvinnor.
    Kort sagt känns Warcraft ungefär som en samling mycket välgjorda cutscenes ur ett datorspel. Och således har jag svårt att säga att den är ett misslyckande.

null

Jo förresten. Filmen missade chansen att plocka in Bill Roper som en random footman och låta honom säga någon av sina klassiska repliker. Då är det ett misslyckande.

• Det här svaret redigerades 4 år, 2 månader sedan av  Jönsson.
    • Det här svaret redigerades 4 år sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Paths of Glory var säkerligen en anmärkningsvärd och nyskapande film när den kom ut, men likt många pionjärer känns den lite tamare efter åratal av andra filmer som tagit inspiration från den. Vilket ju inte är filmens eget fel på något sätt. Och antikrigsbudskapet är lika vettigt nu som då, även om det ibland känns som det skrivs lite väl tydligt på näsan. Men visst är det skrämmande att se nedbrutna soldater i första världskrigets skyttegravar, glada men känslokalla officerer som pratar om hur många procent soldater kommer att stryka med (deras strategi verkar främst gå ut på att skicka så många soldater som möjligt mot fienden tills de får slut på ammunition), och den omöjliga situationen där man antingen kan avancera in i fiendens mördande beskjutning, eller retirera och då bli avrättad av sin egen armé för feghet. Krig är hemskt, och första världskriget i synnerhet.

Fast personligen gillar är min favorit-antikrigsfilm av Stanley Kubrick fortfarande Dr. Strangelove.

Fredde
    Forumledare

Av någon anledning fick Attack the Block mig att tänka på John Carpenter, även fast han inte på något sätt är inblandad i filmen. Kanske var det delar av musiken som kändes Carpenter-aktig, men jag tyckte också att filmens premiss passar in på de udda, kultiga science fiction-filmer som Carpenter skapat. En brittisk förort invaderas av utomjordingar, och det lokala gänget med småkriminella tonåringar måste bekämpa dem. Den har en Carpenter-lik blandning av action, skräck, humor och samhällskommentar, och även om den sällan är direkt spektakulär finns det en och annan genuint skräckinjagande scen, en och annan kul actionsekvens, och karaktärer som trots att de är småkriminella snorungar framställs som tämligen sympatiska. Och gängets ledare spelas ju av allas våran favorit-ex-stormtrooper John Boyega.

Sedan är de också kul att se hur den svenska textaren översätter brittiskt förortsslang till rinkebysvenska. Det är inte keff, bre.

Fredde
    Forumledare

Tropic Thunder är en kul idé som kanske kunde ha genomförts bättre. En del av skådisarna verkar ibland göra det klassiska komedi-misstaget där de spelar humorn i stil med ”kolla vad rolig jag är!” istället för att vara seriösa och låta humorn komma från det. Men det fanns tillfällen då jag skrattade. Sedan tror jag att jag missade en del skämt då filmen känns lite ”inside baseball” med saker som nog är mer roliga om man är insatt i Hollywoods magiska värld.

Det är också en film som fick mig att inse att jag faktiskt är ganska usel på att känna igen skådespelare om de inte ser exakt ut som i verkligheten. Så när jag kom till sluttexterna satt jag och tänkte ”Va, var det där Tom Cruise? Var det där Robert Downey Jr.?”

Jönsson
    Forumledare

Jag avundas nästan att inte känna igen skådisar. Alla filmer jag ser är förstörda i förväg av att jag inte kan låta bli att känna igen skådisen på röst eller utseende.

Fredde
    Forumledare

Now You See Me har en premiss som jag brukar tycka är rolig: En grupp med skojare (i detta fall scentrollkarlar) sätter upp en komplicerad bluff, och sedan avslöjas hur alla de små detaljerna i filmen hänger ihop på slutet. Men denna film känns alltför ytlig och glittrig, med karaktärer utan något större djup, och en massa substanslöst spektakel. Vilket i och för sig kanske är passande när man har med scentrollkarlar att göra. Och det ska mycket till för att jag inte ska tycka om Woody Harrelson.

Det är dock synd och skam att ha scener där Morgan Freeman och Michael Caine spelar mot varandra när dialogen de har att jobba med är så tunn och tråkig.

Jönsson
    Forumledare

Jag hatade Now you see me. För mig var filmen så jävla nöjd med sig själv. Den tyckte att den var så jäkla smart när den egentligen bara var smockfylld med saker som inte gick ihop. Det var frustrerande att se hur nöjda de var när de avslöjade alla ”twists”, för jag satt mest och skakade på huvudet. Och så störde det mig att en film vars premiss är att fyra människor är väldigt duktiga på illusioner hade så vansinnigt många sekvenser som var tydligt datoranimerade. Det är fusk att animera ett par handklovar som lossnar och fastnar av sig själva runt någon annans händer och låtsas att det hände för att personen som gjorde det var så duktig på illusioner. Jävla förbannade skitfilm!

Och Michael Caine använde namnet på sin döda hund som enda skydd för sina åtskilliga miljarder? Han förtjänar fan att bli rånad!

Fredde
    Forumledare

Frozen är nog inte min nummer ett bland Disneys datoranimerade filmer, men bra är den. Speciellt eftersom den verkligen gör mycket för att gå emot diverse Disney-traditioner när det gäller sagoadaptioner. Men kanske är det för att den bryter mot så många traditioner som den ibland inte riktigt vet hur den ska pussla ihop en bra äventyrlig handling (ingen skurksång!). Kul iallafall att den verkar utspela sig i Norge.

Och så klarar den ju Bechdel-testet, det är inte alla Disneyfilmer som gör det!

Jönsson
    Forumledare

Idag såg jag om Zack Snyders filmatisering av Alan Moores och Dave Gibbons mästerverk Watchmen från 2009. Jag minns att jag tyckte väldigt mycket om den när den precis kommit ut och även om jag kunde förstå många utav klagomålen som filmen fick riktade mot sig så tyckte jag att det kunde varit mycket värre.

null

Och jag står fast vid den åsikten idag. Jag tycket att skådespelarna i stort gjorde mycket bra tolkningar av karaktärerna de spelade. Jag tyckte att filmen lyckades med att vara både smart, snygg och rolig, precis som serien den är baserad på. Visst, där var grejer som var fula och där var grejer som fungerade mycket bättre och mycket snyggare i originalet men för en filmatisering utav en av världens mest respekterade och omtyckta serietidningar så kunde det varit mycket värre.

• Det här svaret redigerades 3 år, 10 månader sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

I Independence Day blir USA… jag menar, Jorden anfallen av läskiga främmande parasiter som vill döda oss, ta våra resurser och förstöra våra fallossymboler… jag menar, landmärken. Men om bara presidenten kan visa att han är en stark ledare som inte tvekar att gå till anfall så kan alla amerikanare… jag menar, människor gå samman och bidra med något till striden. Det är en vansinnigt osubtil film som är en smula intressant i början, men mot slutet är det bara actionsekvenserna som är någorlunda engagerande, på grund av klyschig, tråkig dialog. Hur sjutton kan man ha två skådisar som Will Smith och Jeff Goldblum i samma rum och inte få det att kännas mer än ljummet?

Det ska dock sägas att jag faktiskt gillar designen på utomjordingarna och deras farkoster. Det finns något genuint hotfullt och apokalyptiskt med anländandet av enorma flygande tefat genom ett moln av eld, och aktiverandet av deras destruktiva vapen.

Fredde
    Forumledare

På tal om osubtil så handlar Snowpiercer om ett tåg som för evigt rusar fram över ett postapokalyptiskt snölandskap, befolkat med de sista människorna på jorden. De fattiga lever under dåliga och smutsiga förhållanden längst bak i tåget, medans de rika lever bekväma och dekadenta liv i de främre vagnarna, och en dag bestämmer sig de fattiga för att göra revolution och ta sig framåt i tåget och ta kontroll över loket. Samhällskritik subtil som en slägga, alltså. Men det är bra presenterat, med bra skådespelare, bra rekvisita, några hyfsat intressanta actionscener som utnyttjar den udda miljön som filmen utspelar sig i, och en del intressanta idéer om vilken sorts kultur som skulle kunna utvecklas på ett tåg som aldrig stannar. Vissa delar känns lite som en Terry Gilliam-film, och inte bara för att en av karaktärerna heter ”Gilliam”.

Det finns också ett jämförelsevis mer subtilt budskap i filmen om att bara för att ett system har varit nödvändigt förr måste det inte behövas i all evighet, att det är vettigt att komma med nya idéer som passar en föränderlig värld.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 328 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.