Hem Forum Spel Gamla spel

Detta ämne innehåller 43 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 2 veckor, 2 dagar sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Idag köpte jag ett NES-spel på ett Nördloppis. Spelet hette ”A boy and his blob”. Om man heter Fredde och vill spela det spelet är man välkommen hem till mig.

Fredde
    Forumledare

Just precis A Boy and His Blob till NES är ett spel jag spelat en gång, och helst inte vill spela igen. Det har många bra och intressanta idéer, som dock är ganska illa genomförda i NES-versionen. Wii-spelet med samma namn är en mycket bättre realisering av David Cranes idéer.

Men tack för erbjudandet!

Ande
    Forumledare

Banjo-Kazooie var ett riktigt roligt spel kommer jag ihåg, undrar om det håller lacken än idag? Riktigt synd att det inte har släppts till 3ds, men kanske inte går eftersom Microsoft äger Rare :/

Fredde
    Forumledare

Jag har hört det kritiseras från en del håll för att vara ett ”collectathon”, alltså att man måste samla på sig massor med småprylar med konstiga namn överallt (till exempel pusselbiten i bilden ovan). Men jag har aldrig spelat det, så det är fullt möjligt att det är kul ändå. Det ledde i alla fall till ett roligt återkommande skämt i webbserien Fanboys.

Jönsson
    Forumledare

Är det inte rätt fånigt att kritisera ett spel för att vara ett collectathon? Det känns som en spelstil. Typ som att gnälla på ett spel för att det är en sidescroller.

Ande
    Forumledare

Tja, spelet går ju ut på att samla pusselbitar (typ som stjärnorna i Mario 64) för att låsa upp nya banor så jag håller med Jönsson om att det känns som fånig kritik. Gillar man inte sånt så bör man nog spela nåt annat.

Uppföljaren Banjo-Tooie spelade jag dock aldrig. Kommer ihåg att jag och Andy var sjukt peppade på det spelet eftersom det fanns vissa utrymmen i Banjo-Kazooie som man inte kunde nå och när man väl hade klarat spelet så hintades det att man skulle kunna komma dit i Banjo-Tooie. Fanns nån hemlig nyckel som vi spekulerade massa i vad den skulle leda till. Vet inte varför vi aldrig spelade det :S

Fredde
    Forumledare

Ja, det är nog ändå en smakfråga om man gillar samlande i spel eller inte. Det finns bra collectathons och dåliga collectathons precis som med alla andra genrer, och vad jag förstår är ändå Banjo-Kazooie ett av de bättre exemplen på sin genre.

Jag borde kanske prova det någon dag. Men då måste jag tydligen skaffa antingen en Nintendo 64 eller en XBox av något slag.

Jönsson
    Forumledare

Jag var väldigt ointresserad av Banjo-spelen när de först kom ut, men på äldre dar har jag blivit rätt glad för Rares 64bitars-era (primärt via Donkey Kong 64), så det kanske är värt att prova.

Jag minns också att det fanns en Kickstarter för en andlig uppföljare till Banjo, men den verkar inte ha blivit finansierad, för jag har inte hört något på länge.

Ande
    Forumledare

Jo den blev finansierad på 38 minuter tydligen. Det ska heta Yooka-Laylee.

Jönsson
    Forumledare

Jävlar! Okej, coolt. Då kanske man får ta och spela det! Men först behöver man en ny konsol.

Jönsson
    Forumledare

Det är fantastiskt vad man hinner med när man egentligen borde göra andra saker. Idag har jag spenderat förmiddagen spelandes Rogue Squadron på Nintendo 64.

Det är fortfarande ett mycket roligt spel, även om mycket av det går ut på att flyga långsamt bakom Tie Bombers och skjuta ned dem innan de demolerar viktiga byggnader/transportskepp/konvojer/fångtransporter/etc.

null

Har någon spelat det eller någon utav uppföljarna?

Fredde
    Forumledare

Jag är frestad att köpa PC-versionen av det från Steam. Det lär ha lite bättre grafik och andra detaljer än N64-versionen, även om jag får för mig att det egentligen är ett spel mest associerat till den konsolen. Men samtidigt är jag inte säker på om jag kan vänja mig vid den mer arkad-aktiga stilen på det efter att ha lirat de mer detaljerade (och komplicerade) X-Wing-spelen.

Det är faktiskt ganska intressant egentligen att det finns flera olika ”nivåer” av Star Wars-rymdskeppsspel, från de simpla (men roliga) gamla arkadspelen, de lite mer detaljerade(?) Rebel Assault-spelen, ännu komplexare Rogue Squadron, och så X-Wing.

Jönsson
    Forumledare

I varje fall i 64-versionen kunde man slå in en kod för att få flyga en N1 starfighter. Vilket är rätt strongt eftersom spelet kom ut precis samtidigt som The Phantom Menace.

null

Fredde
    Forumledare

Ja, de utvecklade tydligen ett avancerat krypteringssystem för spelkodningen specifikt för att folk inte skulle hitta skeppet innan Phantom Menace hade premiär. Och vad jag förstår gjorde ingen det heller. Men jag tror inte de skulle komma undan med något sådant nuförtiden.

Jönsson
    Forumledare

Folk är bättre på det där med att hitta gömda grejer nu. Det ser man ju på det faktum att alla hemligheter i typ alla spel avslöjas dagarna efter det publicerats.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.