Hem Forum Spel Gamla spel

Detta ämne innehåller 37 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 3 månader, 1 vecka sedan.

Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Vi har alla hört diskussionen tidigare:

”Den här remaken förstör spelet jag älskar!”

”Spelet du älskar är inte förstört, du kan ju alltid spela originalet om du inte gillar remaken.”

Men nu har Blizzard lyckats med den märkliga bedriften att komma med en remake av Warcraft III som också lyckas förstöra originalet. Om du installerar din gamla version av Warcraft III från exempelvis CD-ROM och ansluter till internet laddas det ner automatiska uppdateringar från den nya remaken som appliceras till det gamla spelet. Och dessa nya uppdateringar är tydligen sämre än hur saker och ting fungerade i originalet.

Jönsson
    Forumledare

Jag började faktiskt lira mitt gamla Warcraft III häromdagen. Jag känner att jag nog inte kommer att koppla upp det mot internet, dock.

Fredde
    Forumledare

Revolution har utannonserat en uppföljare till ett av mina gamla favoritspel, Beneath a Steel Sky, med titeln Beyond a Steel Sky. Å ena sidan är jag glad att det ska komma en uppföljare, men å andra sidan tycker jag inte trailern fångar den där speciella stämningen som fanns i det förra spelet. Men trailern verkar inte visa mycket av insidan av Union City, så det är möjligt att mörkret finns där ändå. Att Dave Gibbons även denna gång är med på tåget är åtminstone ett gott tecken.

Jag hoppas att även detta spel får en svensk översättning av Göran Fröjdh!

Jönsson
    Forumledare

”Teckningsstilen” på karaktärerna påminner mig starkt om stilen som Telltales Batman-spel. Har de någon koppling till Revolution eller är det bara en populär stil?

Fredde
    Forumledare

Jag gissar att det bara är en populär stil bland äventyrsspel nuförtiden, och jag antar att det kan ses som en modern uppdatering av originalet pixelgrafik, även om jag tycker att originalet var lite ruffigare på något sätt. Förhoppningsvis kommer de kunna översätta Gibbons distinkta teckningsstil på ett snyggt sätt.

Fredde
    Forumledare

Nu har jag spelat det första Donkey Kong Country-spelet till SNES, och det var väl ett hyfsat plattformsspel. Jag tycker dock att spelets grafik, som var så hajpad när det släpptes, inte har åldrats lika bra som klassisk pixelgrafik i exempelvis ett Mario-spel. Med mina moderna ögon ser det ibland ut som ett ”billigt” spel, typ något skräp som slängts ihop och lagts upp på mobiltelefon-affärer för att lura lite pengar av småbarn. Det största problemet med grafiken är dock att det ibland påverkar spelbarheten, då det ofta känns svårt att avgöra var en plattform börjar eller slutar, eller vilken del av en fiende man kan hoppa på utan att ta skada, något som är mindre vanligt i ett gammalt Mario-spel med sina skarpa och tydligt avgränsade pixlar. Vissa av animationerna är dock ända ganska charmiga. Och jag är säker på att det finns en generation som vuxit upp med denna grafikstil som har nostalgi för den, estetiska åsikter är ju ofta högst subjektiva. Men jag misstänker att de inte kommer ha lika lätt att göra pärlplattor av det!

En sak som jag dock gillade mycket med spelet var musiken, som till skillnad från grafiken åldrats mycket bättre, och fortfarande är väldigt svängig och rolig. Fast vissa av styckena har inte riktigt den stilen som jag skulle associera med ett humoristiskt spel om en apa på jakt efter bananer.

Fredde
    Forumledare

Jönsson
    Forumledare

Det är spelet alla ungdomar vill ha!

Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.