Hem Forum Spel Kommande spel

Detta ämne innehåller 10 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 3 månader sedan.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Jag trodde att vi redan hade den här kategorin men det hade vi visst inte såhär kommer den.

Jönsson
    Forumledare

DCs Fandome släppte även ett gäng trailers för kommande spel.

Detta är från gänget bakom Arkham-spelen och det märks. Jag tror inte det är menat att vara i kontinuitet med de spelen men man vet aldrig. Arkham Knight hade ju en Starro-referens och kanske är tanken att Stålis skall vara hjärntvättad utav honom. Troligare är dock att det är Brainiac som är skurken eftersom det verkar vara hans skepp som kraschat i bakgrunden.
    Jag kommer att spela det. Förutsatt att jag har råd med ett PS5.

Här är en trailer som faktiskt har lite gameplay också. Den är från teamet bakom Arkham Origins (spelet ingen gillade när det kom ut men som nu har fått någon slags märklig kultstatus). Jag har inget till övers för Red Hood och jag är inte så sugen på att spela som honom men de andra tre tror jag kan bli hur kul som helst. Jag gillar de lite gladare färgerna och blandningen utav förmågor. Kan bli fett.

Fredde
    Forumledare

Suicide Squad-trailern var skojig, men det ser främst ut som ett actionspel. Jag hade gärna sett ett Suicide Squad-spel där man ska styra ett team och utföra ett komplext uppdrag genom att använda rätt förmågor vid rätt platser. Kanske till och med någon typ av strategispel?

Kan man anta Gotham Knights kommer att sluta med att Batman inte alls är död?

Jönsson
    Forumledare

Att Batman inte alls är död verkar vara rådande konsensus på internet. Vi lever i en cynisk tid.

Tydligen skall Suicide Squad utspela sig i samma kontinuitet som Arkhamserien (minus Origins som inte verkar få räknas). Det gör mig glad eftersom jag tycker om Arkhamserien. Även när den är dålig tycker jag om den. Därför hade detta spel aldrig kunnat vara något annat än ett actionspel. Med det sagt låter ett strategispel som en intressant idé. Undrar om Warner någonsin kommer att våga godkänna ett sådant projekt.

Fredde
    Forumledare

Det finns åtminstone ett klassiskt strategispel med superhjältar som jag tyckte lyckades väldigt bra med idén, Freedom Force. Det handlade förvisso främst om att koordinera sina hjältar när de slogs mot skurkar, men jag tror inte det skulle vara helt omöjligt att anpassa det till något i stil med ett ”heist”-spel, där du ska använda superkaraktärer för att smyga dig in i byggnader, ta dig förbi hinder och stjäla saker eller lönnmörda personer. Det tycker jag hade varit mer troget Suicide Squad-serierna jag läst, och hade kunnat vara ett jäkligt intressant spel.

Men cynikern i mig tänker att det känns alldeles för udda för att Warner skulle vilja satsa en stor spelbudget på det, när de kan gå den jämförelsevis lättare vägen och göra ett actionspel, kanske med multiplayer.

Fredde
    Forumledare

Ett spel som nu släppts, men som jag har följt lite lätt när det varit på gång är Cyberpunk 2077. Det ser snyggt ut, och tillhör en genre jag tycker om, men ju mer jag läst om det, desto mindre motiverad att köpa det blev jag.

Först bestämde sig utvecklarna, CD Projekt Red (som också ligger bakom The Witcher-spelen) för att copyrighta ordet ”cyberpunk”, vilket känns lite som när DC och Marvel skaffade sig ett gemensamt trademark på ordet ”superhero”, eller när Games Workshop påstod sig ha trademark på termen ”space marine”.

Sedan kom transfobin. I en förhandsbild från spelet syntes en väggannons som föreställde en synnerligen otrevlig stereotyp bild av en transperson. Utvecklarna bemötte kritiken med att ”det är för att visa vilken mörk och otrevlig värld spelet utspelar sig i”, vilket förvisso inte är ovanligt i cyberpunkhistorier. Men sedan började de använda samma bild i sin egna marknadsföring av spelet, vilket känns lite som om utvecklarna av Wolfenstein skulle marknadsföra sitt spel genom att sälja tröjor med hakkors och ha en cosplaytävling för vem som har den snyggaste SS-uniformen. CD Projekt Red har för övrigt gjort en del mindre lyckade ”skämt” om transpersoner i andra sammanhang. Det mest slående var nog när de använde en hashtag skapad för att protestera mot Trump-regimens behandling av transpersoner till att göra reklam för sin spelplatform Good Old Games. Här är en bra sammanfattning av denna aspekt av Cyberpunk 2077.

När nu spelet släppts började folk snart varna för att det också kan orsaka en anmärkningsvärd mängd problem för personer med epilepsi. Detta är förvisso inte unikt för just detta spel, men det är slående att det förekommer sekvenser i spelet med blinkande ljus som är misstänkt lika ljussekvenser som läkare använder för att inducera epileptiska anfall när de ska ställa diagnos.

Var och en av dessa saker i sig hade varit illa nog, men det känns som att det borde vara en smärre PR-katastrof att de alla har med samma spel att göra. Det känns nästan som klyschor från en cyberpunk-historia, lustigt nog.

Jönsson
    Forumledare

Det förekommer en transperson i The Witcher III. En alv. Det rör sig dock snarare om en man som trivs i kvinnokläder snarare än någon med könsdysfori, så kanske transperson inte är rätt ord. Som jag minns det spelades det lite för humor eftersom hans kvinnliga persona förekommer i ett uppdrag där Geralt letar efter kvinnor en av hans vänner raggat på. Jag minns inte exakt vilka dialogval man hade men jag får för mig att man kunde välja både sköna och mindre sköna alternativ. Vad gället övriga HBTQ-frågor är de få i spelet. En person tidigt i handlingen visar sig fått lämna sitt förra jobb efter att det kommit ut att han hade en romans med den lokale regentens son. Och Ciri kan påstå via dialogval att hon föredrar kvinnor men det är oklart om hon bara säger det för att retas. Utöver det tror jag det är heterosexuellt överallt.

Fredde
    Forumledare

Ett nytt Indiana Jones-spel är på gång, och det utvecklas av utvecklarna av de senaste Wolfenstein-spelen. Vilket känns mycket passande, eftersom vi alla vet att:

Jönsson
    Forumledare

NU TYCKER JAG ATT DU DRAR ALLA NAZISTER ÖVER SAMMA KAM!

Fredde
    Forumledare

Jönsson
    Forumledare

Typiskt libs.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.