Hem Forum Spel Kortspel

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 4 år, 4 månader sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Igår spelade jag kortspelsversionen utav brädspelet Arkham Horror. Ett scenariobaserat samarbetesspel som naturligtvis drar sin inspiration från Lovecrafts samlade verk (trots att det gärna snor en del från hans samtida kollegor också – så som det Gula Tecknet). Precis som med nästan alla spel baserade på Lovecrafts mytos så spelar man en eller två personer vars jobb det är att undersöka en ’märklig händelse’ och som förr eller senare måste jobba hårt för att inte helt och hållet förlora förståndet. Och eftersom spelet tillverkas utav Fantasy Flight Games så är där naturligtvis gott om tokens som skall placeras på olika ställen.
    Men till skillnad från brädspelet Arkham Horror så går kortspelet relativt snabbt att spela. Varje scenario är uppdelat i små underscenarios och efter varje avklarat sådant kan man ta en paus och fortsätta en annan dag om man så vill.

null

null

Fantasy Flight har flera stycken Lovecraft-spel bland sina produkter och utav dem har alla som jag provat varit väldigt kul. Något som de alla dock saknar är Lovecrafts insisterande i början på varje scenario att det ’absolut inte kan röra sig om något övernaturligt’. Jag saknar en inledning i stil med;
    ”Mystiska ljud har hörts från den gamla herrgården i Arkham åtföljt utav mystiska ljus i luften och oförklarliga fotspår utanför. Flera människor har gått in men ingen har kommit ut på flera månader. Vilken tur att det inte finns monster och spöken.”

Fredde
    Forumledare

Jag tror jag har ett principiellt motstånd till kortspel där man också måste använda tokens. Det borde räcka med en kortlek man kan bära med sig i fickan, inte mer!

De bästa av Lovecrafts historier är nog de där handlingen är ”Det här är inget monster eller spöke. Det är något ännu värre.”

Detta är för övrigt en bra tråd för mig att återupprepa min önskan att Disney borde ge ut ett datorspel/mobilspel med sabacc. Det är ju tämligen svårt att göra en fysisk variant eftersom varje kort i spelet enligt Star Wars-källor har förmågan att slumpmässigt ändra sin valör. Men som elektroniskt spel skulle det fungera utmärkt!

Jönsson
    Forumledare

Jäklar. Det var ord och inga visor.

Jag tror att West End Games släppte ett regelverk för Sabacc någon gång på åttiotalet. Korten som används i Rebels-avsnittet ”Idiot’s Array” är i varje fall modellerade efter dem. Huruvida de faktiskt släppte ett spel, eller korten bara fanns avbildade i en manual känner jag inte till.

null

Fredde
    Forumledare

Wookieepedia påstår att West End Games släppte en kortlek också. Intressant nog simulerade deras regler kortens skiftande genom att man slog tärningar. Men det känns inte lika naturligt som vad en datorspelsversion skulle kunna göra.

Har vi tur kanske det blir ett minispel i något framtida ”stort” Star Wars-spel.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.