Hem Forum Läsbart Ljudböcker

Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 4 år, 4 månader sedan.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Så, det visade sig att jag har varit prenumerant på ljudbokstjänsten Audible i åtminstone ett halvår. Så går det när man glömmer att avsluta en provprenumeration. Och nu när jag tänker på det så har nog Audible påmint mig månatligen.

Så nu har jag en hel drös med ”gratis” ljudböcker att hämta ut. Första blev Neil Gaimans Coraline läst utav komikern Dawn French. En kort men trevlig bagatell i sann Gaiman-anda. Mycket mysig.

Nästa blev Star Wars: The Force Awakens skriven utav Alan Dean Foster och inläst utav den smått genialiske Marc Thompson. Thompson har tidigare läst in Timothy Zahns Thrawn-trilogi och är lite av en personlig favorit. Hans förmåga att imitera originalrösterna – oavsett vems de är – gör att man lätt sugs in i berättelsen trots att man redan vet vad som skall hända.

Jönsson
    Forumledare

Snart har jag lyssnat mg genom hela The Lost World Av Michael Crichton. Den är inte så lik filmen alls. Med undantag för några få karaktärer.

Och skurken är ingen mindre än…

Fredde
    Forumledare

Gör inläsaren dinosaurieljud?

Mer seriös fråga: Försöker inläsaren härma karaktärernas röster från filmen, även fast boken kom före?

Jönsson
    Forumledare

Tyvärr är inläsaren en smula trist. Han härmar inga utav rösterna och uppfinner inga egna. Undantaget är de få gångerna han gör sin röst en smula mer feminin för de kvinnliga karaktärerna.
    Ian Malcolm är dessutom rätt annorlunda från Goldbluhms version i båda böckerna. Betydligt mer högfärdig och självgod. Han är faktiskt ingen vidare bra som huvudperson.

Jönsson
    Forumledare

Nu har jag äntligen lyssnat klart på It av Steven King. Det är en rysligt lång bok. Mer lång än den egentligen är läskig eller för den delen bra. Inte för att den inte är välskriven. Den är otroligt välskriven, men stundtals otroligt tråkig. Inläsaren Steven Weber gjorde dock ett mycket bra jobb.

Jönsson
    Forumledare

Jag har återigen bestämt mig för att lyssna genom Harry Potter-böckerna inlästa utav Stephen Fry. Jag har svårt att föreställa mig att det skulle finnas en mer perfekt röst för Harry Potters värld. Där är något extremt trovärdigt över hans röst, trots att serien egentligen är hur fånig som helst. Fry är dessutom duktig på att förställa sin röst och att hitta lämpliga röster för seriens många karaktärer. Speciellt seriens värsta skurk Dolores Umbridge.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.