Hem Forum Spel Pokémon

Detta ämne innehåller 70 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 10 månader, 3 veckor sedan.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 71 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Jag kan sakna den tiden. Nu vet jag knappt vad alla pokémon heter längre.

Fredde
    Forumledare

För Game of Thrones-fans:

Jönsson
    Forumledare

Snart släpps det en demo för Sun/Moon. Jag tänker testa. Har hört att man får en cool ni Greninja om man gör det.

null

• Det här svaret redigerades 5 år, 1 månad sedan av  Jönsson.

Jönsson
    Forumledare

Pokémon Moon är rätt kul. Det är fräckt att den nya regionen Alola är så tydligt inspirerad utav Hawaii och det är ännu roligare att många kända pokémons ser annorlunda ut där.

null

Man får en riktig känsla av att man åkt från den mer etablerade pokévärlden till en ny och annorlunda plats. Det är rätt coolt. Tyvärr är spelet så in i helvete pratigt. Hela tiden trillar man in i cutscenes som man inte kan hoppa över för de innehåller en massa ”viktig” dialog som man inte kan påverka annat än att ibland välja helt meningslösa svarsalternativ. Varje gång jag tror mig ha kommit förbi all jävla ”set up” slocknar skärmen i en sekund och en ny cutscene börjar. Jag hoppas verkligen att detta bara gäller första staden, för annars kommer jag att sluta spela.

Fredde
    Forumledare

Kommer storyn och pratet med något intressant nytt till Pokémon-världen, eller är det mest onödig utfyllnad av samma handling som i tidigare spel?

Jönsson
    Forumledare

Det är definitivt ett Pokémon-spel. Du spelar som en unge som får ett PokéDex och uppdraget att registrera samtliga pokémon i det samt bestämmer sig för att blir ”allra bäst” och på vägen stöter hen på en rival och ett ondskefullt ’Team’ (i det här fallet Team Skull – ett gäng ’wiggers’ som till skillnad från många utav spelen i serien inte verkar vara ute efter att spränga hela jorden) men detaljerna är den här gången mer annorlunda än vanligt.

För det första lägger dialogen mycket tid på att förklara hur Alola är annorlunda från protagonistens hemort, Kanto. Alola har exempelvis ingen Pokémon League och således inga Gym. Istället koras den som är ’allra bäst’ genom en serie utmaningar – en på varje ö.
    Den här gången är Dex:et bebott utav en Rotom, som pratar med spelaren och kommer med tips under spelets gång. Det håller också reda på ens huvudobjektiv hela tiden – vilket är rätt skönt för mig som gärna stannar på varje Route och i varje stad för att snacka med så många som möjligt.
    Spelet har också en hel del andra features (exempelvis en kamera på Dex:et så att man kan leka Pokémon Snap) och det är dessa som hela tiden måste förklaras. Detta plus att spelet drar ut på andra förklaringar (typ varför man ger sig ut för att bli ’allra bäst’) för att bygga upp världen gör det rätt tjatigt. Jag fattar liksom vad syftet är, men i början av ett spel vill jag hellre ut och röra mig själv än att bara lotsas från cutscene till cutscene. Det är liksom inte kul att gå själv om det bara finns en väg man kan gå och den leder bara till ännu en cutscene.

Det skall dock tilläggas att nu när jag har kommit en bit in i spelet så verkar förklaringarna ha avtagit och jag kan röra mig relativt fritt igen. När man får röra sig själv är det ett väldigt kul Pokéspel. Ett mycket intressant nytt spel i serien.

• Det här svaret redigerades 5 år sedan av  Jönsson.

Ande
    Forumledare

Kan man använda Pokébanken redan från början? Dvs kan jag föra över Pokémon från de andra spelen ganska omgående eller måste man klara spelet först?

Jönsson
    Forumledare

Pokémon Bank verkar bara vara kompatibelt med spel från GEN VI. Det blev aldrig något med kompatibilitet med GEN I eller (tydligen) med GEN VII. Men det kan iofs vara så att man måste klara spelet för att det skall funka. Så långt har jag inte kommit.

Ande
    Forumledare

Enligt nätet så kommer bank-funktionalitet någon gång i Januari. Gött, då köper jag nog spelet i början av nästa år!

Jönsson
    Forumledare

Jag som är en riktigt trist människa och vill ha samma sak om och om igen borde egentligen inte gilla hur mycket av det klassiska pokéreceptet de har ”ändrat” men jag måste säga att jag tycker att det är rätt uppfriskande. Och så jävla mycket har de inte ändrat egentligen. I vilken annan spelserie som helst skulle man kalla det en skamlös kopia på sina föregångare.

Jönsson
    Forumledare

Det tog mig ett tag att inse vad som saknades. De har tagit bort behovet av att ha en HM-slav!

Ande
    Forumledare

Nu har jag banne mig köpt Pokémon Sun! Håller med om att det är en jävla massa tradigt prat nu i början. Det är nog också en känsla som förstärkts av att jag startat om spelet 3 gånger för att få alla starters.

Och jag är inte glad i grafiken. Den har stadigt blivit fulare sedan Diamond och Pearl. Vissa saker ser okej ut, men jag tror de hade kunnat utnyttja hårdvaran till att göra ett riktigt läckert 2D-spel istället för de här 3D-renderingarna som påminner om nåt från Nintendo 64-tiden. Det är så fult när ansiktena ska byta uttryck från t.ex. glad till förvånad. Urk!

Men med det sagt så är det faktiskt kul att spela ett Pokémonspel igen och jag är riktigt sugen på att bygga ihop ett Pokélag. Har dragit över några mons från mitt Pokémon X som jag tänkte bygga det kring.

Jönsson
    Forumledare

Härligt! Jag kommer att behöva trada till mig lite starters! Jag är också sugen på att höra vad du tycker om Alola!

Jönsson
    Forumledare

I september så kommer Pokémon Gold & Silver till Nintendo EStore. Jag funderar på att köpa mig ett Silver och faktiskt spela Gen II på riktigt för första gången.

Jönsson
    Forumledare

I höst kommer Pokémon Ultra Sun och Ultra Moon.

Jag är inte så sugen.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 71 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.