Hem Forum Film & TV Skräckfilm

Detta ämne innehåller 15 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 2 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare

Ande
    Forumledare

Nu är det snart halloween och då kanske det passar fint med att se skräckfilm. Har ni några favoriter?

Jönsson
    Forumledare

Jag brukar försöka se John Carpenters The Thing runt Halloween varje år. Vad gäller skräckfilmer är det nog min favorit.

Fredde
    Forumledare

Alien är en film som trots att jag sett den flera gånger fortfarande kan ge mig känslor av obehag. Det måste väl vara ett tecken på att det är en bra skräckfilm?

Skulle till exempel Soylent Green kunna räknas som en skräckfilm? Det är ju en film som gör mig väldigt rädd för framtiden, fast kanske mer på ett existentiellt plan.

Jönsson
    Forumledare

På rekommendation utav James Rolfe och Cinemassacre’s Monster Madness X såg jag skräckfilmen Oculus från 2013 med Karen Gillan i huvudrollen. Kanske är det för att jag inte sett så mycket modern skräckfilm men jag tyckte att den var riktigt jäkla läskig. Stämningen var riktigt obehaglig, det var för det mesta svårt att veta vad som skulle hända härnäst och musiken var konstant lite obehaglig.

null

Om jag skall klaga på något så var nog twisten på slutet en smula förutsägbar och lite blasé, men i övrigt var det en riktigt bra skräckis.

Fredde
    Forumledare

Jag har funderat lite på om Jurassic Park skulle vara ett bra sätt att introducera yngre personer för skräckfilm på ett lite ”mjukt” sätt. Det finns ju faktiskt en del ganska skräckinjagande scener i den (jag minns speciellt att jag blev väldigt rädd när jag var liten för inledningsscenen med den stackars parkarbetaren som blir uppäten av en velociraptor), men det är ändå inte en skräckfilm rakt av. Vad tror ni, finns det andra bra ”barnvänliga” skräckfilmer?

Jönsson
    Forumledare

Jag tvingade min pappa att ta med mig och se Jurassic Park på bio när den kom ut. Den skrämde slag på mig så till den milda grad att pappa fick ta ut mig från salongen.

Men jag är lite av en mes. Lillsyrran såg Jurassic Park vid samma ålder och älskade den.

Indiana Jones-filmerna har ju en del läskiga element i sig. Inte på samma nivå som Jurassic Park, men likväl en bra grogrund för att lära sig om skräck och snygga specialeffekter.

null

Fredde
    Forumledare

Grejen med Indiana Jones-filmerna är att de brukar vara ganska reguljärt äventyrliga actionfilmer, men sedan avslutas de med någon groteskt blodig skräckscen. Fast i och för sig finns där ju ett och annat läskigt element innan dess också.

Fredde
    Forumledare

Jag älskar användandet av ”Dracula” som ett substantiv för ”vampyr”, till exempel i denna gamla reggae-låt.

Jönsson
    Forumledare

Det är en typisk sådan sak som stör mig mycket mer än det borde. Det är samma som när folk kallar Frankensteins monster för Frankenstein. Exempelvis i filmen I was a teenage Frankenstein – som handlar om hur en vuxen doktor Frankenstein sätter fast en tonårings ansikte på ett nyligen skapat monster och hur monstret måste hantera att vara både odöd och tonåring.

Fredde
    Forumledare

Jönsson
    Forumledare

Jag har sett John Carpenters The Thing massor av gånger. Det är en av mina favoritfilmer. Men jag blir alltid lika förvånad när rymdskeppet flyger förbi precis i början. Av någon anledning så känns bilden av ett rymdskepp i rymden inte rätt i mitt dumma huvud när jag tänker på filmen, så jag glömmer bort det från gång till gång.

Fredde
    Forumledare

Vissa har argumenterat för att filmen skulle vara snäppet bättre om vi inte fick se rymdskeppet i början, utan fick reda på det samtidigt som karaktärerna i filmen får reda på det. Men det är ju en schysst effekt iallafall.

Jönsson
    Forumledare

Ja, jag kan hålla med om det. Filmen bygger upp mysteriet väldigt väl, och lägger ut ledtrådar i en god takt. Rymdskeppet behövs verkligen inte. Men, du har rätt – det är en rätt snygg effekt.

Jönsson
    Forumledare

Nu är jag en riktigt gnällig fanboy men jag gick från att vara glad till att vara besviken så snabbt att jag var tvungen att beklaga mig någonstans.

James Rolfes youtubekanal Cinemassacre har som kanske är bekant förändrats en del på senaste. Hans gamla recensioner och retrospektiv har försvunnit till förmån för mer manusfria diskussionsvideor där Rolfe och ett gäng av hans nya nördkompisar snackar film istället. Det finns gott om sådant på internet och det är väl inget egentligt fel med det men det är inte riktigt för mig.
    För några år sedan lade Rolfe ner sin årliga skräckfilmsserie Monster Madness efter att ha gjort den i tio år. Serien bestod av korta recensioner utav allt från klassisk till modern skräck. Det var högt och lågt och allt däremellan. Han lade tillslut ner serien för att han inte hann göra den längre och även om jag blev ledsen kan jag förstå honom. Serien tog honom tydligen hela resten utav året att producera.

Nu har Monster Madness kommit åter och det gjorde mig väldigt lycklig, fram till att jag startade videon för första avsnittet och upptäckte att istället för att vara en av hans sedvanliga väl efterforskade och producerade recensioner eller retrospektiv så var det ännu en video där han och en kompis satt och snackade löst om filmen. Jag hatar mig själv lite för att jag blir så besviken men faktum är att anledningen till att jag följde serien från början inte finns längre. Det är lite trist.

Fredde
    Forumledare

Jag vet inte riktigt varför, men ”ett gäng personer sitter och snackar löst” tycker jag fungerar bättre i podcast-format, och ”en ensam person berättar om något utifrån ett manus” funkar bättre i videoformat.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.