Hem Forum Spel Spel du spelat

Detta ämne innehåller 33 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 2 veckor, 6 dagar sedan.

Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Idag fick jag lova att prova VR-spelet Doctor Who: The Edge of Time hos en kompis. Storyn var egentligen inget speciellt men det var första gången jag spelat ett VR-spel med story så bara att där fanns någon var trevligt.
    Man spelar en random människa som dras in i ett äventyr av den trettonde Doktorn och ”tvingas” hjälpa henne att leta efter tidskristaller dels i jordens dåtid och dels på andra planeter. Ganska enkelt även för någon som är så dålig på VR som jag.

null

Apropå min dålighet kommenterade jag tidigt i spelandet att det var tur att det inte var ett skräckspel just för att jag hade svårt att i god tid lära mig hur VR-systemet fungerade och vandrade flera gånger in i hörn och fastnade eller tappade viktiga prylar eftersom jag knappade fel på handkontrollerna. Det skall sägas att jag inte tror att det var spelet som var för svårt utan snarare jag som var dålig.
    Sedan kom andra uppdraget och dess skurkar; The Weeping Angels. Och det blev sådär härligt obehagligt som just änglarnas första framträdande i TV-serien var. Plötsligt gällde det att knappa på knappar och vrida på spakar utan att flytta sin blick från statyerna i hörnen. Ibland hade man ställt sig så dåligt att man var så illa tvungen att vända sig för att kunna nå vad man skulle trycka på och då gällde det att snabbt titta tillbaka innan änglarna hann fatt en. Mycket roligt och mysigt läskigt. En briljant idé för att VR-spel! Jag spelade bara två uppdrag så jag vet inte vad som hände efteråt men så långt som jag spelat var det mest pusselbitar i övrigt och de var visserligen helt ok men den korta biten med änglarna gjorde spelupplevelsen för mig.

null

Fredde
    Forumledare

Jag håller med, Weeping Angels låter som perfekta fiender i ett VR-spel!

Det får mig att fundera på hur det skulle vara med ett Mario-VR-spel där man måste hålla ögonen på ett gäng Boos.

Jönsson
    Forumledare

Om Nintendo någonsin skulle våga sig på det tror jag att det hade kunnat bli ett riktigt intressant spel, inte bara för den yngre publiken.

Fredde
    Forumledare

Beyond A Steel Sky hade äntligen släppts, och jag började genast spela, kom långt i spelet, och älskade det. Men sedan dök det plötsligt upp en bugg som i princip gjorde det omöjligt att komma vidare (såvida jag inte vill hoppa över en stor mängd väldigt viktig dialog). Efter lite efterforskning fann jag att även andra spelare råkat ut för denna bugg, och ett tämligen ospecifikt meddelande från utvecklarna om att ”någon håller på att jobba på det, och vi hoppas att det snart ska vara fixat”.

Det är ganska länge sedan jag köpte och spelade ett nytt spel precis när det släpptes, den senaste tiden har jag spelat spel som har några eller många år på nacken. Fördelen med det är att de flesta buggarna och problemen med dem har blivit fixade vid det här laget, eller att det finns någon lösning att söka fram för att ta sig runt dem. Det är synnerligen frustrerande när jag nu tydligen måste vänta en obestämd tid på att få en spelförstörande bugg fixad. Kanske finns det något ironiskt passande att det hände med just Beyond A Steel Sky, ett spel vars handling innehåller en del kritik om det moderna IT-samhället.

Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.