Hem Forum Spel Spelkonserter

Detta ämne innehåller 14 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 1 månad sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Om några dagar ska jag gå på en orgelkonsert i Kalmar domkyrka, med spelmusik från Zelda och Castlevania. Jag tror det kan bli riktigt mäktigt!

Vad tycker ni om konserter med spelmusik? Har ni varit på några bra? Eller några dåliga, för den delen?

Jönsson
    Forumledare

Jag har bara varit på en enda sådan konsert. Joystick 2.0 tror jag det var. Det hur som helst extremt trevligt. Mycket mysig musik. Trots att jag inte hade hört mycket av den tidigare.

Ande
    Forumledare

Jag har också varit på Joystick ett par gånger, det var väldigt bra första gången jag såg det, men nu senast var det sådär. Har inte hört om det blir fler gånger, nu senast var inte Orvar med av någon anledning.

Fredde
    Forumledare

Nu på lördag ska SVT2 ägna en hel kväll åt spel och spelmusik, med spelkonserter och en dokumentär om förhållandet för kvinnor i spelbranschen. Det börjar 19.00 och håller på fram till 22.50. Det kan nog bli riktigt kul! Orvar ska ju vara med!

Fredde
    Forumledare

Det här är stycket från Final Fantasy IX som jag hade önskat att de kört i medleyt i Joystick 11.0:

Vackert och vemodigt, speciellt hur melodin upprepas men utvecklas efterhand.

Jönsson
    Forumledare

En mysig liten slinga tycker jag. Men jag kan tänka mig att det valdes bort till förmån för lite mer grandiosa stycken.

Jönsson
    Forumledare

På tal om den lugna och fina låten ovan (som vi pratade om för över två år sedan), kan någon av er rekommendera lite annan lugn TV-spelsmusik? Min hustru letar efter musik att slappna av och meditera till. Rogivande musik att exempelvis ha på en spellista i ett förlossningsrum. Några rekommendationer?

Ande
    Forumledare

Hmm, vet inte varför men det första som dök upp i mitt huvud var den här låten från Ace Attorney-spelen: The Fragrance of Dark Coffee

Den kanske är lite för jazzig, men jag minns att den blev lite viral på reddit för typ 10 år sedan och gärna kombinerades i avslappningssyfte tillsammans med ljudet av regn från rainymood.com (dvs att man spelade båda samtidigt).

Fredde
    Forumledare

Jag kan säkert komma på en uppsjö av mys-musik från TV-spel. Om jag till exempel avgränsar mig till Final Fantasy finns till exempel den käcka ”Ukulele de Chocobo” från Final Fantasy IX:

”Balamb Garden” från Final Fantasy VIII, fast den kanske lutar lite åt hissmusikhållet:

Stadsmusiken från Final Fantasy I är mysig åtminstone i remixat format, jag tror inte 8-bitsversionen är så avslappnande:

Men faktum är att ett av de mest perfekta lugna Final Fantasy-styckena är ”Prelude”, den ikoniska titelmelodin från så gott som alla spel i serien:

Fast det allra första som kom i mitt huvud är vattenmusiken från Donkey Kong Country:

Fredde
    Forumledare

En personlig favorit, som kanske går lite åt det vemodiga hållet, är ”Reminiscence” från spelet Tactics Ogre: Let Us Cling Together:

Jönsson
    Forumledare

Samtliga förslag uppskattades mycket av hustrun. Stort tack! Kommer ni på fler vill vi gärna höra dem.

Fredde
    Forumledare

Det är egentligen bara indirekt relaterat till spel, men jag måste ju tipsa om något från Wendy Carlos också. Den första hälften av ”Ending Titles” från TRON tycker jag är hyfsat avslappnande, ända fram till 2.55, men därefter blir det mer upptempo-actionmusik.

Och på tal om nördig filmmusik, vad sägs om ”Winds Over Neo-Tokyo” från Akira? Fast den blir kanske lite cyberpunk-dystopisk mot slutet.

Fredde
    Forumledare

En bit spelmusik till: ”The Best is Yet to Come” från Metal Gear Solid, med sång på irländska:

Och detta har inget med spel att göra alls, men den här tolkningen av ”Abide With Me” är fantastisk, fast texten är kanske inte så passande med tanke på när den ska spelas:

Fredde
    Forumledare

Ytterligare ett tips på avslappnande spelmusik: Väldigt mycket av Alderaan-musiken från The Old Republic:

Ja, så länge man inte tänker på att det egentligen är klagosånger över Tarkins fruktansvärda brott.

Fredde
    Forumledare

Jag kom på en avslappnande spelsång till, meny-musiken från Kingdom Hearts:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.