Hem Forum Film & TV Star Trek

Detta ämne innehåller 103 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 2 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 104 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Vad vore ett nördforum utan en tråd om Star Trek?

Efter att nyligen ha sett om Star Trek… Into Darkness!! kände jag mig tvungen att skölja bort den bistra bismaken genom att även se om originalserieavsnittet Space Seed, med den enda sanna Khan. Det är fascinerande att se Ricardo Montalbans geniala framställande av en fysiskt och mentalt överlägsen människa. Khan är uppenbart medveten om sin egna överlägsenhet, men är aldrig överdrivet arrogant eller hybris-drabbad. Det är de små sakerna, som att när Kirk överlistar honom på något vis och avslöjar något om hans identitet så ler han och säger ”very good!” som en vuxen som berömmer ett litet barn. Det är också lätt att förstå varför Marla McGivers är attraherad av honom, inte bara på grund av hans imponerande fysik (jag önskar att det hade gjorts en actionfilm med Schwarzenegger vs Montalban), utan även på grund av hans intensiva, passionerade personlighet. I sina bästa stunder kunde originalserien handla om sex utan att säga det rakt ut, och Khan är definitivt en sexuellt attraktiv karaktär. Jag är fortfarande inte säker på om han bara leker med McGivers känslor för att manipulera henne till hans sida, eller om han är genuint kär i henne. Troligtvis är det en blandning av båda.

Shatner gör också en riktigt lyckad insats som Kirk i detta avsnitt, även om han ofta hamnar i Montalbans skugga. Jag får intrycket av att han är inte bara är sur över att Khan tar över hans skepp, utan också för att han får damerna på fall. Det är ju Kirks roll! Men det är alltid väldigt subtilt, ett ord som kanske inte alltid associeras med Shatner.

Och så får vi ett klassiskt exempel på en av mina favoritmanövrar i den ädla kampsporten känd som Shatner-Fu: Det hängande bengreppet!

Fredde
    Forumledare

Det ska komma en ny Star Trek-TV-serie i början av 2017. Ingen info om den ännu annat än att den ska existera, ska handla om nya karaktärer, och att producenten av de nya Star Trek-filmerna ska vara inblandad.

Vad tror ni, kan Star Treks optimistiska framtidssyn och rymdutforskning fortfarande vara relevant för en ny generation TV-tittare? Kommer det göras en ny spinn på konceptet, eller kommer det fortfarande vara ett rymdskepp (som heter Enterprise?) som utforskar nya planeter i varje avsnitt?

Jönsson
    Forumledare

Jag hoppas att de har män i kvinnokläder igen. Det var en idé jag gillade och det stör mig att den fasades ut.

”Fasades”. Det är kul.

Fredde
    Forumledare

Det vore kanske på tiden att Star Trek utforskade diskussioner om kön och genus, på sätt som inte är så klumpiga som när The Next Generation då och då försökte sig på det. Hade varit kul med åtminstone en återkommande besättningsmedlem som var öppet homosexuell, eller transsexuell. Skulle det anses lika progressivt som när The Original Series hade en svart kvinna/asiatisk man/ryss som viktig besättningsmedlem på 60-talet?

Jönsson
    Forumledare

För allt var Trek betytt för tolerans och liknande så har Trek förvånansvärt feg syn på homosexualitet. De var först med en samkönad kyss men de var också noga med att påpeka att den ena kvinnan egentligen var en man och att de båda parterna egentligen var gifta.

Fredde
    Forumledare

Vilket i och för sig liknar deras första kyss mellan en svart och en vit människa i The Original Series, där de var noga med att påpeka att Kirk bara kysste Uhura för att de båda var under tankekontroll av onda utomjordingar, och filmade scenen så att man tekniskt sett inte kunde se deras läppar röra vid varandra.

Jönsson
    Forumledare

BBC och Doctor Who gjorde samma grej. Ett gift lesbiskt par vars äktenskap varit etablerat genom flera säsonger av serien kysses för första gången i aavsnittet Deep Breath. Det var BBCs första samkönade kyss (åtminstone på prime time) och de passade på att göra det väldigt tydligt att kyssen snarare var ett utbyte av syre än en riktig kyss.

Fredde
    Forumledare

Wikipedia har för övrigt en hel artikel om ”Lesbian kiss episode”, alltså att göra ett avsnitt av en TV-serie där två tjejer kysser varandra (ofta med någon sorts undantag så att det inte kan räknas som en ”riktig” kyss), bara för att få upp tittarsiffrorna.

Jönsson
    Forumledare

Jag kommer speciellt ihåg kyssen i ”Vänner”. Det avsnittet annonserades ut som ett avsnitt där Rachel skulle kyssa Winona Ryder. Inget annat. Ingen handling, ingenting annat. Bara ”Titta på Vänner nu på fredag. Jennifer Aniston kommer att kyssa Winona Ryder!”. Till Doctor Whos försvar så var deras fejk-kyss åtminstone inte central för handlingen.

Fredde
    Forumledare

Fortfarande ingen speciellt handfast information om den nya Star Trek-TV-serien, men det borde vara uppmuntrande att Nicholas Meyer ska vara inblandad i alla fall!

Jönsson
    Forumledare

Jag såg det. Jag hoppas att det är så positivt som det låter!

Fredde
    Forumledare

Shatner har lite kul på Twitter:

Förvånar det någon att NASA och ESA är fulla med Star Trek-nördar?

Fredde
    Forumledare

Tydligen kommer Sulu vara gay i den nya Star Trek-filmen. Å ena sidan, hurra, äntligen en gay snubbe i Star Trek! Å andra sidan, det är lite dumt att de tydligen valde Sulu bara för att George Takei är gay, även fast han insisterat på att Sulu är hetero. Bara för att skådisen är gay måste ju inte karaktären han spelar vara det, och vice versa.

Jönsson
    Forumledare

Med det sagt är det rätt logiskt att de väljer Sulu. Kirk, Spock, Uhura och McCoy har alla bekräftats som hetero- eller åtminstone bisexuella i de två tidigare filmerna. Då har de bara Scotty, Chekov och Sulu kvar. Då kanske Sulu ser mer ut som det logiska valet. Även om han var gift och hade barn i originalkontinuiteten.

Jag tror iofs det handlar mer om att folk associerar Sulu med homosexualitet på grund av Takei, precis som du säger. De nya Trek-filmerna verkar byggas helt och hållet på vad folk i allmänhet associerar med Star Trek.

Fredde
    Forumledare

Det kan också leda till en del märkliga teorier om man beaktar att karaktärerna i de nya filmerna tekniskt sett är desamma som i de gamla, bara ändrade lite av tidsparadox-mojs. Så på något vis gjorde en tidsresa Sulu gay. Vad skulle Doc Brown säga om det?

Jag hoppas iallafall att detta öppnar dörrarna för fler homosexuella karaktärer i Star Trek i framtiden. Det vore synd om vi fick vänta lika länge på nästa.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 104 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.