Hem Forum Film & TV Star Trek

Detta ämne innehåller 103 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 2 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 104 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Säsongsfinalen till den andra säsongen består av ett avsnitt där Riker får ett virus i kroppen och måste minnas tidigare avsnitt så att hans hjärna inte dör…

Säsong två var inte så stark. Med undantag för Dr Pulaski och avsnittet som introducerade Borgerna. De var bra saker.

Fredde
    Forumledare

Det avsnittet är känt för att vara den enda gång en Star Trek-serie gjorde ett ”clip show”-avsnitt, och det hade tydligen att göra med att de var tvungna att spara pengar på säsongens sista avsnitt då de gått över budget på några av de tidigare avsnitten. Vilket gör att jag kan förlåta det åtminstone lite, även om det definitivt är ett av de sämsta Star Trek-avsnitten någonsin. Säsong 3 har däremot en av de bästa säsongsfinalerna i Star Trek någonsin!

Kul att du gillade Pulaski, det är en karaktär som många Trekkies ogillar av olika anledningar.

Jönsson
    Forumledare

Jag gillade inte alls Pulaski när jag försökte mig på TNG första gången. Jag tyckte att hon var oskön och dryg och dessutom var jag lite kär i Beverly Crusher (hon må vara tradig i filmerna men fan om hon inte är en av de vackraste kvinnorna i modern Trek). Men nu när jag såg om säsong två så kände jag mycket mer för Pulaski. Jag kom att gilla henne lugna och torra inställning till i princip allt runt kring henne och framförallt hennes humor.

Jönsson
    Forumledare

Nu är jag halvvägs genom säsong fyra. Som jag sagt tidigare är det märkligt att uppleva hur raser som blev väl etablerade och utforskade i DS9 såg ut när de dök upp för första gången.

Cardassians exempelvis. Dels var deras hudfärg smått annorlunda och dels har en av dem skägg! Men till skillnad från Ferengis så hade var deras huvudsakliga karaktärsdrag (intelligens, maktlusta, förmåga till manipulation, etc) de samma som jag var van vid. Detta gissningsvis för att den ansiktsbehårade Gul Macet spelas av Mark Alaimo, som spelade skurken Gul Dukat i DS9.

null

Det var också kul att äntligen få träffa Worfs så ofta omtalade föräldrar och att få se hur Gowron kom till makten.

Fan… Det här är ju som att se en riktigt välgjord prequel.

• Det här svaret redigerades 2 år, 10 månader sedan av  Jönsson.
    • Det här svaret redigerades 2 år, 10 månader sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Jag brukar tycka att The Next Generations estetik för det mesta inte är super-80-tal utan fortfarande ser hyfsat tidlöst futuristisk ut. Men den där specifika bilden i dit inlägg tycker jag av någon anledning ser väldigt 80-tal ut, eller kanske väldigt tidigt 90-tal. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför dock.

Jönsson
    Forumledare

Den påminner mig om den lite klumpiga och smutsiga framtidsestetiken som filmer som Total Recall använde sig av. Kanske är det därför?

Jönsson
    Forumledare

Jag måste dock säga att Wesley Crusher har blivit en så sjukt mycket bättre karaktär i säsong fyra. Istället för att vara bäst på allt hela tiden så får man lite ordentlig karaktärsutveckling istället. Skönt att se. Och Wheatons skådespelarförmågor tilltar med åldern också.

Förresten. Picard rättar till sin tunika varje gång han sätter sig ned. När man väl sett det går det inte att inte se det.

Fredde
    Forumledare

Om du är intresserad av Wesleys utveckling som karaktär under serien rekommenderar jag att du går tillbaka och tittar på avsnittet ”Where No One Has Gone Before” i säsong 1, ifall det var ett av de du hoppade över. En del saker från det avsnittet kommer vara viktiga i framtida (bättre?) Wesley-avsnitt.

En annan ”när man sett det går det inte att inte se det” tror jag är Rikers sätt att sätta sig i stolar.

Jönsson
    Forumledare

Jag såg det första gången jag försökte mig på TNG, men hoppade över det den här gången. Jag mindes det som vansinnigt tråkigt. Ungefär som avsnitten som handlar om Troi men inte involverar hennes underbara mamma.

Also, herregud hur har jag inte sett hur Riker sätter sig förut!?

Jönsson
    Forumledare

Nu är jag inne på säsong fem och det verkar som att Gene Roddenberry precis har dött. I samma sväng dyker ingen mindre än Ambassadör Spock upp. Mycket spännande!

Fredde
    Forumledare

Jag vill minnas att det är det sista vi såg av Spock innan han lastade ett rymdskepp fullt med röd materia och råkade resa bakåt i tiden.

Jönsson
    Forumledare

Varpå han sedan spoilade hela TOS-eran för sin yngre motsvarighet. Tradig inställning tycker jag.

Fredde
    Forumledare

Och sedan stack han iväg för att ”hjälpa till att återställa vulcan-populationen”, om du vet vad jag menar…

Jönsson
    Forumledare

En sak som jag har märkt är att man kan märka hur Stewart blir mer och mer bekväm i rollen som Picard genom sättet på vilket han säger vilket stjärndatum det är. I första och andra säsongen så låter det alltid som att han bara läser upp siffror, och den sista lilla siffran efter kommatecknet (point four) låter alltid som att han blir överraskad av den och är lite tveksam.
    Typ;

”Stardate 45470 … point 1”

Nu i säsong fem är han så bekväm att han säger allt utan att tveka.

Jag läser nog in på tok för mycket i det här.

Fredde
    Forumledare

Lustigt nog har jag hört att stardates bland annat inkluderar en siffra för vilken säsong TV-serien är på.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 104 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.