Hem Forum Film & TV Star Trek

Detta ämne innehåller 116 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 2 månader sedan.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 117 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Starfleet borde ha specialregler för tillfällen då icke-kroppsliga varelser tar över deras kroppar. För det händer på tok för ofta.

Fredde
    Forumledare

Jag gillar teorin jag hörde att Kirk, Picard, etc. rapporterar om alla knäppa saker de råkar ut för ute i rymden, men Starfleet på jorden tror att de bara hittar på och överdriver det. Jag menar, vad ska de tro när Kirk hävdar att han träffade Abraham Lincoln?

Jönsson
    Forumledare

Hade jag varit Kirk hade jag nog hållit truten om många av sakerna som han och hans gäng råkade ut för. Inte minst för att Starfleet Command nog hade haft något att säga om de många örfilat han delat ut till kvinnor han stött på.

Jönsson
    Forumledare

Här har man väntat och väntat på det mytomspunna avsnittet där Kelsey Grammer är med och så visar det sig att det bara är en femsekunderscameo på slutet? Vad fan!

null

Fredde
    Forumledare

Hade jag varit Grammer hade jag inte klagat över att mitt cameo var kort, jag hade varit överlycklig över att få bära den absolut bästa av alla Star Trek-uniformer, om än bara en kort stund.

Jönsson
    Forumledare

Så vitt jag förstår så är det just Grammer för att han är ett stort Trek-fan och för att han bad om att få vara med. Inte helt olikt flera andra skådespelare som genom åren ”tiggt” sig in i Trek. Jag tror inte han fick mycket deg men om det stämmer att han själv bad om att få vara med så kan jag hålla med dig Fredde om att det nog räckte att få iklä sig den snyggaste uniformen. Ryktet säger också att Grammer faktiskt repriserade sin roll i form utav ett kort ljudklipp i Star Trek: First Contact (någon anropar hans skepp och någon – kanske Grammer – svarar ”Acknowledged”) men jag har svårt att tro på att det är sant.

Jönsson
    Forumledare

Jag är verkligen ingen bra barometer för att avgöra huruvida en TV-serie är objektivt bra eller ej. För jag är så vansinnigt svag för fanservice. Jag kan inte hjälpa det. Jag blir lycklig när jag ser hur skaparna har tänkt.

Hur som helst har jag beslutat att det bästa avsnittet i hela TNG är ”Relics”.

null

Fredde
    Forumledare

Jag tror min lilla favoritgrej med det avsnittet är att Data får upprepa Scottys klassiska replik från TOS: ”It is green.”

Jönsson
    Forumledare

David Warner har gjort så många bra roller i Star Trek. Han gör sig verkligen bra som en Cardassian också. Fantastisk skådespelare!

null

There are FOUR lights!

Fredde
    Forumledare

Jag vill minnas att jag bara råkade se det andra av det dubbelavsnittet på TV, så jag fick ju den dramatiska upplösningen på Picards tortyr, men inte vad som ledde dit. Borde nog ta om se om hela.

Warners höjdpunkt var ju naturligtvis som Sark i TRON, men han är bra annars också.

Fredde
    Forumledare

Trailer för Star Trek Discovery! Det är något med stilen på den som gör att det definitivt känns som en TV-serie-trailer snarare än en film-trailer, som jag inte riktigt kan definiera men som gör att den känns lite ”billigare”(?) på något sätt. Jag är också en aning besviken på att serien tydligen ska utspela sig innan TOS, inte i mellanrummet mellan TOS och TNG som jag hade hört tidigare. Jag menar, uniformerna är snygga, men inte i närheten av lika snygga som de vinröda i TOS-filmerna. Men det kanske bara gäller första säsongen, om det nu ska vara en antologi-serie som jag också hört ryktas.

Det känns hur som helst ändå som en typisk Star Trek-serie med idealism, optimism, multikulturalism, intressanta utomjordingar och diplomatiska utmaningar.

Jönsson
    Forumledare

Jag hoppas på en antologiserie med olika nedslag i olika epoker. Vinröda post-TOSuniformen är den bästa.

Fredde
    Forumledare

Ny trailer för Discovery, lite bättre än den förra tycker jag. Men det bådar inte gott att Harry Mudd tydligen ska vara med.

Jönsson
    Forumledare

Den ser fet ut. Men jag fattar inte var i kontinuiteten eller tidslinjen den utspelar sig.

Fredde
    Forumledare

En intressant artikel om framväxten (i folks minnen och i nyare Star Trek-media) av den felaktiga bilden av Kirk som en regelbrytande, risktagande macho-kapten som raggar grönhyade brudar till höger och vänster, och dess betydelse för nutidens ohälsosamma bild av manlighet. Tar också upp saker såsom det faktum att folk gärna minns Nimoys judiska härkomst men inte Shatners, den felaktiga bilden av 60-talet som sexismens höjdpunkt, och, naturligtvis, Zapp Brannigan. Det mest intressanta med artikeln är dock att till och med författaren själv går i fällan och minns en klassisk Kirk-scen fel (han skrek inte i vrede på Khan när Spock dog). Vilket ju bara understryker författarens poäng om hur lätt det är att göra det.

Jag är faktiskt lite stolt över att när jag tittar på våra inlägg om Star Trek här på bloggen verkar vi på det stora hela ha undvikt denna bild av Kirk.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 117 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.