Hem Forum Film & TV Star Trek

Detta ämne innehåller 103 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 1 vecka, 3 dagar sedan.

Visar 14 inlägg - 91 till 104 (av 104 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Under hela året har Helsingborgs Stadsbibliotek haft ett ”månadens språk” varje månad, och denna månad var det klingonska. Det syntes inte så värst mycket i biblioteket utöver en liten hylla med diverse Star Trek-böcker och scifi-böcker i allmänhet, men idag hölls det en föreläsning av Lundaakademikern och ”xenosociolingivisten” Yens Wahlgren, om det klingonska språkets utveckling från 70-talet till nutid. Mycket intressant och ofta roligt, speciellt eftersom det känns ganska uppenbart att språkets skapare, Marc Okrand, hittade på mycket av det med glimten i ögat. Och så fick han ju ofta anpassa det kring hur skådespelarna faktiskt uttalade orden han hittat på, och retconna det med ”det där är en särskild dialekt” eller ”när man utbringar en skål används en annan sorts grammatik än när man pratar som vanligt”.

Fredde
    Forumledare

Jag satt på jobbet idag och försökte komma på alla Kirks stora kärlekar genom tiderna. Det jag kom fram till var:

1. U.S.S. Enterprise
    2. Spock
    3. Berget

Har jag missat någon?

Jönsson
    Forumledare

Varför bestiger han ett berg?

Fredde
    Forumledare

Det är extra roligt att berget som Kirk försöker bestiga i Star Trek V heter El Capitan. Alltså, ”Kaptenen”. Så det är Kaptenen som försöker bestiga Kaptenen.

Jönsson
    Forumledare

På tal om Trek så har Star Trek: Discovery dragit igång sin andra säsong. Än så länge har det bara kommit en handfull avsnitt men alla har varit riktigt bra än så länge. Serien verkar ha landat i en lite mer klassisk Trekkänsla och det känns skönt. Säsongen har fortfarande ett övergripande mål, precis som förra men till skillnad från säsong ett är målet mer upptäckande än ren krigföring – mer Star Trek än Star Wars. Det vill jag se mer av.

En sak som serien också gör jättebra är att den rotar glatt bland bakgrundsaliens från tidigare säsonger och filmer (en saurian här, en barzan där) och använder dem tillsammans med de mänskliga officerarna. Självklart skall man få hitta på nya aliens men jag uppskattar alltid när de gamla återanvänds.

Fredde
    Forumledare

Jönsson
    Forumledare

Ingen gillar Rick Berman.

Jönsson
    Forumledare

I sommar har jag och en kollega bestämt oss för att kasta oss över Star Trek. Han har sett alla filmer men inte någon av TV-serierna. Eftersom sommaren som bekant är kort kommer vi inte hinna oss genom alla säsonger utav alla serier, så vi har beslutat att bara ge oss an speciellt utvalda avsnitt. Gärna sådana som idag benämns som klassiker och gärna sådana vars handling får genomslag för franchisen i stort.

Således har jag beslutat att vi imorgon skall se Space Seed. Men vi lär hinna med ett bra gäng avsnitt till och därför öppnar jag frågan här;

Vilka andra avsnitt av Star Trek (TOS/TAS/TNG/DS9/VOY/ENT) skall vi inte missa?

(Det skall tilläggas att jag sett de flesta och jag har redan ett gäng favoriter, men jag är nyfiken på vad Fredde har att säga.)

• Det här svaret redigerades 5 månader, 2 veckor sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Spontant tycker jag att ”Journey to Babel” är ett bra avsnitt av originalserien om man måste välja, då man får se några intressanta utomjordingar och lära sig några viktiga detaljer om Spocks bakgrund. ”Balance of Terror” är på samma sätt både en bra historia och en introduktion av en viktig utomjordingsart. Och så tycker jag inte man får missa ”Mirror, Mirror”, som både är bra och intressant, men samtidigt en smula klassiskt Star Trek-lökigt.

Bland The Next Generation-avsnitt är ”Darmok” en personlig favorit. Men jag har lite svårt att välja ut enskilda avsnitt från TNG och framåt, då de flesta av TV-serierna därefter är mer eller mindre serialiserade, så avsnitten fungerar bättre i kontext med resten av serien. Jag skulle kunna säga ”se sista säsongen av Enterprise”, men samtidigt funkar det bättre om man lärt känna karaktärerna i de tidigare säsongerna.

Jönsson
    Forumledare

Journey to Babel och Mirror, Mirror är definitivt på listan. Jag funderar på att klämma in Trouble with Tribbles också, bara för att.

Specifika avsnitt av senare serier är klart svårare, det håller jag med om. Däremot vet jag att där finns en hel del klassiska storylines som man bör se. Jag tror dock att vi kommer att spendera en hel del tid med TOS innan vi drar vidare. Det är så trevligt där.

• Det här svaret redigerades 5 månader, 2 veckor sedan av  Jönsson.

Jönsson
    Forumledare

Det blev Space Seed, Mirror, Mirror och Wolf in the Fold.

Vsst, det där sista avsnittet kanske inte representerar TOS bästa men de andra två är väldigt bra och jag ville visa Treks fånigare sida också.

Jönsson
    Forumledare

Lite fler trailrar på gång. Först och främst har vi den officiella trailern för Star Trek: Picard som skall visas på Amazon Prime.

Det är mig en enorm glädje att se Patrick Stewart i uniformen igen och det ger mig hopp att få återse fler klassiska karaktärer från TNG, DS9 och VOY. De utspelade sig ju trots allt hyfsat samtida.

Trailer nummer två är för Star Trek Discovery som skall fortsätta att visas på CBS All access och Netflix.

(trailern har av någon anledning bara släppts på Facebook i nuläget så det är svårt att hitta en snygg version)

Båda dessa serier gör något som Star Trek inte gjort på flera år. De utspelar sig EFTER TNG-filmerna! Då de kommer att visas på två konkurrerande streamingtjänster är det oklart hur mycket de kommer att överlappa med varandra om ens något. För att förtydliga utspelar de sig inte samtidigt.
    Men jag är taggad för mer Trek som inte är prequelmaterial. Det var gött det också men det skall bli gött att blicka lite mot framtiden. I den här tidslinjen var det senaste vi såg hur Spock misslyckades med att rädda Romulus från att sprängas. Undrar om de kommer att ta upp det på något sätt eftersom åtminstone Picard hade mycket att göra med Romulus under sin tid i kaptensstolen.

Fredde
    Forumledare

Jag undrar också om androiden vi ser i Picard-trailern är B-4, eller om Data återupplivats på något sätt. Men det är ju också fullt möjligt att det är någon slags drömsekvens.

Jönsson
    Forumledare

Det känns väldigt mycket som en drömsekvens tycker jag. Annars lär det nog vara B-4 men jag gissar att han sakteligen blivit mer och mer lik Data.

Visar 14 inlägg - 91 till 104 (av 104 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.