Hem Forum Film & TV Star Trek

Detta ämne innehåller 116 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 6 månader sedan.

Visar 12 inlägg - 106 till 117 (av 117 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Jag har inte sett så mycket Deep Space Nine, men jag håller med de som säger att Auberjonois gjorde ett bra jobb med att vara uttrycksfull med tanke på allt det smink han var tvungen att ha i ansiktet för rollen som Odo.

Jönsson
    Forumledare

Det här är väldigt fint!

Fredde
    Forumledare

Älskar Whoopis glasögon!

Jönsson
    Forumledare

Fredde
    Forumledare

Jag är av den åsikten att det hade varit nyttigt om USA tog en liten del av sin enorma budget för militären och satsade den på rymdprogrammet istället, för fredlig utforskning av rymden och nya användbara vetenskapliga upptäckter (och gärna också en stor del av militärbudgeten till sociala program och dylikt, men sådant kan man nog inte förvänta sig av den nuvarande regimen). Trump verkar istället vilja göra rymdprogrammet till en del av militären, vilket inte riktigt var vad jag hade hoppats på.

Jönsson
    Forumledare

Låt oss inte heller glömma att Trumps regering införde strikt censur på NASA när de tog över Vita huset för några år sedan och förbjöd dem bland annat från att tala om global uppvärmning och klimatkrisen i sina officiella dokument. Det pratas inte så mycket om det längre men jag har inte hört något om att censuren skulle ha lyfts.

Förlåt. Det blev för politiskt.

Fredde
    Forumledare

Det är inte opassande att prata politik i en Star Trek-tråd, tycker jag. Star Trek har ju alltid haft en politiks klang (om än ofta något klumpig och osubtil). För att återknyta till Star Trek kan man säga att Trumps idéer om rymdutforskning verkar luta mer åt spegeluniversumet.

Jönsson
    Forumledare

På tal om politik i Star Trek;

Jag är säker på att det finns andra sidor av den här berättelsen men jag måste säga att även om jag visste att Berman inte var så populär så hade jag ingen aning om att det var så här illa.

Fredde
    Forumledare

Flera av sakerna som omnämns har jag hört talas om tidigare, men det är bra med en sådan här sammanställning. Att vara konservativ och inte vilja ta ens de minsta risker känns som helt fel inställning om man ska jobba med Star Trek. Men jag gissar att det inte är en ovanlig inställning bland TV-producenter.

Star Trek Enterprise hade för övrigt faktiskt ett avsnitt som är en extremt uppenbar allegori till AIDS-krisen. Kanske någon ville göra ett nytt försök med det skrotade The Next Generation-manuset?

Jönsson
    Forumledare

Star Trek: Picard är en väldigt modern TV-serie olik nittiotalets Trek på väldigt många punkter. Det svärs och röks och tas droger och Federationen som entitet avbildas som ganska dåligt. Detta går vad jag förstår helt emot Roddenberrys dröm om en utopisk framtid och vad jag förstår är det många som inte är så glada för det men jag har svårt att ogilla det. Picard är precis vad jag har önskat att Trek skall göra i många år – det vill säga att fortsätta berättelsen med vad som hände efter Star Trek: Nemesis. Nostalgi för TOS-gänget i all ära men jag var nyfiken på hur det gick för TNG-erans karaktärer också. Star Trek: Discovery var en väldigt bra serie som hanterade nostalgin väldigt väl men jag saknade ändå Picard och gänget.
    Nu har jag sett färdigt första säsongen av Picard och även om jag inte tycker att serien är perfekt så tyckte jag väldigt mycket om den. Serien har mycket action och mycket skakig kamera men också många bitar där de bara sitter och pratar – något som Trek kan göra väldigt väl och som känns väldigt rätt för karaktären Picard. Jag kan för min del varmt rekommendera den.

null

Fredde
    Forumledare

Även om jag kan acceptera att utopiska visioner kritiseras hoppas jag ändå att en Star Trek-serie i slutändan har en viss optimism, annars finns det ju inte så mycket som skiljer den från annan modern science fiction. Discovery tyckte jag gjorde ett bra jobb med att balansera cyniskt allvar med ”…men Federationen är ändå inte ondskefull”.

Jönsson
    Forumledare

Inte för att jag vill spoila eller så men… ja.

Visar 12 inlägg - 106 till 117 (av 117 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.