Hem Forum Spel Star Wars-spel

Detta ämne innehåller 88 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 2 månader, 2 veckor sedan.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 89 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Nytt Star Wars-spel på gång i november. EA lovar dyrt och heligt att spelet saknar multiplayer och mikrotransaktioner. Det är sjukt att spel nuförtiden måste marknadsföras på vad de saknar. Men det funkar på mig.

Jag gillar att spelet känns väldigt smutigt och väldigt lite Star Wars. En eller annan alien ser härligt bekant ut, likaså en eller annan design men i stort känns det som en del utav Star Wars vi inte riktigt sett förut. Jag är taggad!

Fredde
    Forumledare

Trailern är häftig, men den säger inte så värst mycket om hur själva spelet faktiskt kommer att fungera. Jag hoppas på någon sorts spelmekanism där man kan välja att använda Kraften eller sitt ljussvärd för att enkelt lösa ett problem, men då riskerar att dra på sig oönskad uppmärksamhet, så att man i stället kan välja att lösa problem på mer komplicerade sätt utan Kraften.

Jönsson
    Forumledare

Det spekuleras vilt (efter panelen som utvecklarna hade idag på Celebration) att huvudpersonen inte ens kommer att bära en ljussabel i början, utan behöver förlita sig helt på att använda kraften för försvar. Med det sagt gissar jag att det kommer att finnas ett element utav det du pratade om också. Att låta bli att använda kraften för att inte bli upptäckt.
    Jag kommer definitivt att spela spelet.

Fredde
    Forumledare

En artikel om ännu ett Star Wars-spel som aldrig blev av, ett spel som skulle ha handlat om Darth Maul. Först skulle det vara en origin-historia om hur Maul blev Sith, sedan ändrades fokus till att ha att göra med han och brorsan i The Clone Wars, och sedan ville George Lucas att det skulle handla om en ättling till Darth Maul som jobbar tillsammans med Darth Talon, en karaktär från Star Wars: Legacy som George gillade. Och sedan lades hela projektet ner när Disney köpte Star Wars.

Det roligaste med artikeln är nog beskrivningen av vad man inte får säga till George Lucas, inklusive den viktigaste regeln, “Don’t tell George how the Force works.” Och faktum är att jag tycker att George hade en del intressanta idéer om TV-spel, även om de kanske inte är saker man förväntar sig i ett spel med Darth Maul.

Jönsson
    Forumledare

Jag har nu börjat spela Jedi: Fallen Order, så här kommer några första tankar. Spelet ser fantastiskt ut! Det är kanske inte förvånande med tanke på trailrar och liknande men det är gött att se ändå. Storyn tycker jag definitivt funkar, även om det ibland känns som att den tar ett steg åt sidan för att främja spelupplevelsen och det kanske inte är en jättedålig sak med tanke på att det faktiskt är ett spel. Vid något tillfälle blev det lite av ett för stort hopp i handlingen men i stort funkar det fint ån så länge.
    Jag är inte så långt in i spelet trots att jag lagt många timmar på det redan. Varje planet har väldigt mycket att upptäcka, så för en spelare som jag kommer det ta lång tid. Jag är också tämligen dålig på TV-spel, så jag dog så mycket att jag till slut fick byta till Story Mode (alltså svårighetsgrad n00b) för att slippa behöva göra om varje fight tre gånger. Jag tror att det talar mer om mina dassiga skills än att svårighetsgraden skulle vara för hög.
    null
    Vad man däremot inte kan göra i spelet är att dölja att man är Jedi. Även om trailrarna har hintat lite till det så är så inte fallet. Alla skurkar vet att du är en jedi, oavsett om du har ljussabeln (ditt enda vapen förutom Kraften) tänd eller inte så kommer varje Stormtrooper och varje större djur att attackera dig direkt. Jag hade hoppats att där skulle finnas en aspekt utav att gömma sig och att hushålla med jediförmågorna för att inte bli upptäckt men icke. Med det sagt är det ju inget som trailrarna lovade utan bara sådant som jag hoppades på, så det är inte rättvist att säga att spelet saknar just den aspekten.

Fredde
    Forumledare

Jag måste säga att jag blir besviken att höra att spelet inte handlar om att gömma sina jedikrafter, utan ”bara” är ett snyggt actionspel. Men jag kommer antagligen ändå spela det någon dag.

Jag hoppas innerligt att det görs någon referens till Kyle Katarn, speciellt med tanke på att det är ett spel med ”Jedi” i titeln.

Jönsson
    Forumledare

Nu har jag spelat färdigt Fallen Order. Det gick i ärlighetens namn rätt snabbt. Jag blev lite förvånad att det inte fanns så fasligt mycket mer att göra efter att sista bossen (gissa vem?) var besegrad. Spelet fortsätter visserligen, men bara genom att hoppa tillbaka till precis innan man stött på sista bossen och då bara för att låta en samla ihop de lådor och hemligheter man missat på vägen. Jag hade hoppats på lite fler ”sidequests” än bara att samla hemligheter och lådor.
    Men för vad spelet var så var det helt ok. Jag tyckte om huvudpersonen, Cal Kestis och jag tyckte om hans lilla sidekick i form av droiden BD-1. Figurerna kring honom var också bra, även om storyn gjorde ett gäng ganska stora hopp vad gäller deras vänskap. Det gick inte lång tid från att man träffade dem för första gången till att de talade till varandra som om de känt varandra hela livet. Vid ett par tillfällen satt jag i en cutscene och pratade med skeppets pilot om deras vänskap och jag satt och undrade vad piloten nu hette igen.
    Spelet liknar definitivt Jedi Oucast i att din huvudsyssla är att springa runt och hugga ner Stormtroopers med ljussabel och att du sakta lär dig att använda kraften allteftersom du spelar. Det tyckte jag var snyggt utfört eftersom huvudpersonen medvetet låtit bli att använda kraften sedan Order 66 och behöver lära sig den på nytt – vilket görs genom snyggt implementerade flashbacks. Där det skiljer sig från Jedi Outcast är att de flesta fiender på något sätt kan parera ljussabeln, så en stor del utav fighterna gick ut på att planera och parera, samt att blanda in kraften för att förvirra och komma runt fienderna. Det tyckte jag om. Det gick också att snabbt besegra en fiende om man gjorde en överraskningsattack på rätt sätt. Det var snyggt. Jag spelade också på den lättaste svårighetsgraden, för jag tyckte att den näst lättaste svårighetsgraden var frustrerande svår. Det kan ha bidragit till att det gick snabbt.
    Men många saker som kändes viktiga i huvudhandlingen liksom bara hände, utan någon vidare uppbyggnad. Vid ett tillfälle på Kashyyyk stannade Cal mitt i djungeln och byggde om sin ljussabel från ingenstans. Senare i storyn gick sabeln sönder och han måste använda gamla delar för att laga den samt söka upp en ny kristall – det kändes som ett betydligt lämpligare ställe att bygga om sabeln men då var det så nära slutet att det kanske var försent. När det hände hade jag redan byggt om min sabel, så det kändes lite onödigt att göra det igen.

Mitt sista klagomål ligger helt och hållet på mig själv. Jag hade längtat så mycket efter spelet så att jag beslutade mig för att köpa deluxversionen. I Battlefront II innebar deluxversionen fler spelbara karaktärer redan från start men inte mycket mer, så jag hoppades att Fallen Order åtminstone skulle komma med något mer. När jag började spela insåg jag att jag fått ett par nya skins till min droidkompis och till min ljussabel. Dessa kallades ”Umbaran campaign” och liknande så jag utgick från att detta skulle betyda att deluxversionen måhända hade tillgång till några fler spelbara planeter (exempelvis just Umbara) tidigare i spelet eller att det skulle innehålla DLC, så jag slapp köpa det separat. Så var det inte. Deluxversionen var just de där skinsen samt några ”bakom kulisserna”-dokumentärer för mig att titta på när jag spelat klart och inget mer. Spelet skall tydligen inte ha något DLC alls.
    Jag borde naturligtvis ha kollat upp detta innan jag pungade ut en extra hundralapp för spelet, så jag tänker inte låtsas som att det inte var mitt eget fel men jag måste säga att det ändå var en massiv besvikelse. Jag förstår att folk surar på stora pampiga speltillverkare nuförtiden om detta är vad som benämns deluxmaterial.

I slutändan hade jag ändå kul med spelet. Mina enda klagomål på storyn var att den kändes lite kort (men inte i närheten så kort som Battlefront II) och rörig. För vad det var funkade det ändå väldigt bra. Planeterna man kunde besöka var snygga, även om grafiken ibland inte var skitsnygg och kändes lämpligt stora. Och det är kul att springa runt och hugga ner fiender med en ljussabel eller att stanna deras laserskott i luften som Kylo Ren och sedan använda kraften för att dra till sig andra fiender och använda som sköld. Jag kom också att tycka rysligt mycket om en sidekick som man plockade upp sent i spelet. Jag vill inte spoila vem hon är, men jag gillade henne verkligen och hade gärna sett att hon användes mer. Om spelet får en uppföljare kanske hon blir en spelbar karaktär.

null
    Detta är Greez. Skeppets fyrarmade och blåhudade pilot som inte är samma ras som piloten Rio i Solo men är designmässigt så frustrerande lik att man undrar varför det inte bara är han. Vid ett tillfälle i spelet sa han från ingenstans att han var skyldig maffian pengar. Då började jag en mental nedräkning för när maffian skulle dyka upp och attackera mig. Jag hann inte komma långt.

Fredde
    Forumledare

Alltid kul när ett spel kommer med en hyfsat rimlig förklaring till varför huvudpersonen måste börja om från noll med sina krafter (och denna låter faktiskt lite rimligare än den för Kyle i Jedi Outcast).

Var bakom kulisserna-dokumentärerna intressanta, eller var det mest folk i motion capture-dräkter och dylikt?

Fredde
    Forumledare

En intressant sak med MMORPGet The Old Republic är att det skapades innan Disney köpte Star Wars, men det har fortsatt komma med nya uppdateringar, inklusive nya kapitel i handlingen, efter det. Pablo Hidalgo har sagt att spelet är ”its own universe”, vilket jag tolkar som att det är en helt egen kontinuitet. Så med andra ord verkar det nu finnas tre separata Star Wars-kontinuiteter: Legends, nuvarande Canon, och The Old Republic. Det hade varit skojigt om BioWare tog tillvara på detta faktum och började hitta på en helt annorlunda Star Wars-tidslinje.

Fredde
    Forumledare

En bit historisk kuriosa: Det allra första spelet med titeln ”Star Wars” kom 1978 till den något obskyra konsolen RCA Studio II. Det var inte något officiellt licensierad produkt, och jag gissar att skaparna bara kom undan med det eftersom konsolen var så obskyr. Det kan nämnas att det samma år också kom ett spel till datorn Apple II med titeln ”Starwars”, vilket bara är ett hårsmån mindre uppenbart med sin inspiration.

Det första officiella Star Wars-spelet var ”The Empire Strikes Back” till Atari 2600 från 1982, ett spel som jag tycker det är ganska kul att spela än idag.

Jönsson
    Forumledare

Efter att Youtube-personligheten Jon Jafari uttryckt att spelet Empire Strikes Back lika gärna kunnat heta ”Bird vs Camel” gjordes det till en sång av signaturen Schmoyoho.

Fredde
    Forumledare

Den legendariske brittiske spelskaparen Jeff Minter lär ha läst en samtida recension av The Empire Strikes Back som också snackade om kameler, vilket inspirerade honom till att skapa ett snarlikt spel med titeln ”Attack of the Mutant Camels”.

Jönsson
    Forumledare

Nu äntligen är alltså Battlefront II så som jag hade önskat att det skulle vara från början. Och så kan man dessutom spela som en ewok på alla rebellbanor, något som jag fann nästan löjligt roligt.

Fredde
    Forumledare

Men kan man flyga N-1?

Jönsson
    Forumledare

Det kan man! Det är fortfarande helt fritt val men det är betydligt lättare nu än det var tidigare. Tror dock man fortfarande måste spela multiplayer för att få göra det, dock.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 89 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.