Hem Forum Spel Star Wars-spel

Detta ämne innehåller 83 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 6 dagar, 1 timme sedan.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 84 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Om man spelar som jedi i The Old Republic är en av attackerna man kan lära sig ”Force Kick”, den mäktiga förmågan som självaste Luke Skywalker senare skulle använda sig av.

Jönsson
    Forumledare

Märkligt att ingen klagar på den där sparken men när en av Snokes vakter ”missar” ett slag mot Rey går det hus i helvete.

Fredde
    Forumledare

Personligen är jag väldigt dålig på att upptäcka sådana saker om ingen pekar ut det till mig. Även efter att jag hört talas om Lukes spark brukar jag inte upptäcka den när jag ser Return of the Jedi. Likaså med slagsmålet i The Last Jedi, eller för den delen diverse kritik som riktats mot striderna i prequel-filmerna.

Jönsson
    Forumledare

Jag är en sådan trist jävel som sitter och tittar efter sådant.

Fredde
    Forumledare

En av kompanjonerna man kan ha i The Old Republic är en stridsdroid som är programmerad att vara mycket lojal och extremt patriotisk till Republiken. Jag kände genast igen hans röst, för den görs av Tom Kane, som också gjorde berättarrösten i början av varje avsnitt av The Clone Wars. Det perfekta skådespelarvalet, med andra ord!

Fredde
    Forumledare

En liten lore-detalj man kan läsa om i The Old Republic är att eftersom Republikens militär består av massvis med olika arter, som alla har olika syn på kön (eller kanske till och med har mer än två kön), så har de satt som standard att man kallar officerer, oavsett kön, för ”sir”. Jag misstänker att en anledning till detta är för att spelskaparna inte ville behöva spela in en massa extra röstrepliker från dina kompanjoner beroende på om du väljer att spela som en manlig eller kvinnlig karaktär.

Fredde
    Forumledare

Spelar man som ”Trooper”-klassen i The Old Republic omnämner handlingen i förbifarten åtminstone två planeter, Talay och Fest, som båda ursprungligen introducerades i spelet Dark Forces. Jag vill gärna tro att planetnamnen inte valdes utav en slump, utan att det är en medveten hyllning till Kyle Katarn och hans äventyr.

Jönsson
    Forumledare

Det är det säkert. Fest är Cassian Andors hemplanet och det är ju garanterat en referens till Kyle Katarn.

Jönsson
    Forumledare

I dagarna släpptes Jedi Academy till PS4 precis som Jedi Outcast gjorde i höstas. På samma sätt är spelet i princip oförändrat (men kostade 239kr!), dock verkar Academy vara optimerat för att också kunna spelas online. Två saker slog mig medan jag spelade om det. Det första var att vänkaraktären Rosh Penin är den sämsta karaktären i Star Wars och jag kan uppriktigt inte förstå varför Jaden Korr väljer att rädda honom när man väljer det ”goda” slutet. Det andra var att Kyle och Luke pratar med varandra som ett gammalt gift par genom hela spelet. Det var lite fint att minnas att Luke hade vänner i Legends.

Fredde
    Forumledare

Det mest intressanta med Jedi Academy är att det ”onda” slutet teoretiskt sett skulle kunna ha passat in i Legends-tidslinjen, till skillnad från så gott som alla andra onda slut i andra Star Wars-spel. Så blev ju inte fallet, men det är roligt att spekulera.

På tal om Kyle Katarn så har företaget Limited Run Games nyligen släppt fysiska ”Collector’s Editions” av Dark Forces och Jedi Knight. Jag är nästan frestad att köpa dem, bara för att jag vill ha en Moldy Crow-pin.

Fredde
    Forumledare

En sak som roar mig med The Old Republic är att brittisk-engelska tydligen är den officiella dialekten i Sith-Imperiet. Det finns till och med en karaktär i Republiken som är Imperie-avhoppare, som har ångest över att folk är misstänksamma mot henne på grund av hennes propra brittiska Sith-dialekt.

Det (likt många andra saker i The Old Republic) innebär förvisso en del märkligheter om man funderar på det i kontext med Star Wars-galaxen senare historia. Varför började många av Republikens officerare plötsligt tala Sith-dialekt 3000 år senare? Lyckades Palpatine hitta en massa kunniga officerare som alla var ättlingar till medlemmar av Sith-Imperiet, och som alla behållit dialekten?

Fredde
    Forumledare

Bland de nördiga referenserna i Rogue One finns faktiskt en till Knights of the Old Republic-spelen: Hammerhead-korvettens design är inspirerad av en liknande typ av skepp som förekommer i de spelen.

Fredde
    Forumledare

En något oroväckande insikt jag fått när jag spelar som Sith i The Old Republic, är att den typiska MMORPG-spelmekanismen passar ganska bra om man spelar som en mordisk Sithlord. Du reser runt i galaxen på uppdrag som går ut på att ha ihjäl diverse olika levande varelser, och ju fler levande varelser du dödar desto starkare blir du. Spelar man som jediriddare gör man exakt samma sak, fast jedin säger då och då att hen är ledsen att det blev så, men hen hade inget val. Jag menar, när Anakin mördade tuskens i Episod II var det ett tecken på hans fall till den mörka sidan, men jag undrar om jag inte som jediriddare i The Old Republic har huggit ihjäl ännu fler tuskens med mitt ljussvärd än Anakin lyckades göra.

En kul sak som hände en gång när jag spelar som Sith är när en NPC säger åt en att göra ett uppdrag för att få en artefakt man behöver för att komma vidare, men man kan istället välja att mörda honom och ta artefakten. Det är ondskefullt, men jag kan inte förneka att jag önskar att man kunde göra det oftare i spelet för att spara tid. Jag antar att Yoda hade rätt, den mörka sidan är ”quicker, easier, more seductive”.

Jönsson
    Forumledare

I oktober kommer ett nytt Star Wars-spel från EA. Det har knappt varit någon hype om det förutom de senaste få dagarna eftersom det verkar ha hållits hyfsat hemligt förutom en läcka i slutet av förra veckan. Trailern kom idag och ser rätt bra ut.

Spelet känns som en modern andlig uppföljare till X-wing och TIE-fighter och det är något jag längtat efter. Tydligen kommer spelet att fokusera på multiplayer där du och fyra andra spelare fightas mot fem andra spelare i dogfights men spelet skall också ha en enspelarkampanj. Jag har blivit lurad av EA förut på den punkten så jag tänker inte hoppas på för mycket.
    Allting ser väldigt bra ut, jag blev speciellt glad att se Hera Syndulla titta förbi men jag blev lite besviken över att det inte verkar finnas några B-wings i trailern. B-vingen får sällan vara med i Star Wars-spel och det tycker jag är lite synd. Rebel Assault II hade B-wings i första uppdraget men det är det enda stället jag kan minnas att de varit med.

Fredde
    Forumledare

Jag hoppas innerligt att det är en detaljerad (men inte för detaljerad) rymdflygsimulator på samma sätt som de gamla X-Wing-spelen. Att spela en ordentligt Star Wars-rymdskeppsimulator med modern grafik är något jag drömt om länge. EA:s beskrivning av spelet innehåller orden ”divert the power between its systems”, vilket ju var en viktig del av de gamla spelen, så jag har faktiskt ett visst hopp om att det är mer detaljerat än exempelvis Battlefronts rymdflygande.

Det första X-Wing-spelet hade faktiskt en hel expansion med namnet ”B-Wing”, där det skeppet var i fokus, inklusive ett ”what if”-uppdrag där man får flyga en B-Wing vid slaget vid Yavin.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 84 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.