Hem Forum Spel Star Wars-spel

Detta ämne innehåller 75 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 2 veckor, 4 dagar sedan.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 76 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Jag läste just att Star Wars: Squadrons kommer ha stöd för Virtual Reality. Att ta på sig ett VR-headset, och finna sig sittandes i en X-Wing-cockpit, är en annan sak jag drömt om att få göra!

Fredde
    Forumledare

The Old Republic blev mycket bättre när jag insåg att Thomas Wilson gör rösterna till några karaktärer!

Jönsson
    Forumledare

”Bantha poodoo. I hate bantha poodoo!”

Det första Battlefront till PS4 hade ett VR-uppdrag som släpptes precis lagom till att Rogue One kom ut. Det gick ut på att flyga en X-wing genom en träningsrunda och sedan en rymdstrid. Det var ett spel kändes mer som en uppvisning utav teknologin, för hur dåligt jag än flög och sköt så missade sällan mina skott. Själva speldelen av upplevelsen var dock helt sekundär för upplevelsen att låtsas sitta i en X-wings cockpit var så jäkla häftig!

Fredde
    Forumledare

Frågan är dock huruvida det funkar med VR i ett spel med mer detaljerade kontroller. Om man ska hålla på och justera energinivåer, skicka ordrar till sina medpiloter och välja bland diverse inställningar för skeppet, troligtvis genom att trycka på många olika saker på tangentbordet, så kan man ju inte samtidigt ha en VR-hjälm över ögonen, så att man inte kan se tangentbordet. Jag gissar att VR-versionen kommer ha förenklade kontroller, men förhoppningsvis att det bara gäller om man väljer att spela med VR. Det vore synd om resten av spelet anpassades och förenklades bara för att kunna passa i VR.

Fredde
    Forumledare

I ett av uppdragen i Jedi Academy måste man försegla graven tillhörande en icke namngiven jedi. Flera år senare gjorde en annan källa det kanon att denna icke namngivna jedi var en av ”huvudpersonerna” i The Old Republic (alltså, en av de yrken man kan välja i det spelet). Jag älskar sådana obskyra, fullständigt onödiga, men charmigt nördiga sammankopplingar, precis som att Keyan Farlander och Kapten Rex retroaktivt medverkar i Return of the Jedi.

Fredde
    Forumledare

Nu har jag äntligen börjat spela som Bounty Hunter i The Old Repbublic, och fått höra omnämnandet av en av galaxens mest kända prisjägare, ”The Defenestrator”. Jag älskar tanken på att det i Star Wars-galaxen finns en legendarisk prisjägare som slänger alla sina mål genom fönster.

Jönsson
    Forumledare

Känns som att The Defenestrator i varje fall är en prisjägare som Boba Fett skulle kunna besegra. Jag menar; His backpack got jets!

Fredde
    Forumledare

Det skulle inte förvåna mig om han klantade till det ändå.

Fredde
    Forumledare

I de gamla Tales of the Jedi-serierna använde sig mandalorians av ett fordon kallat ”basilisk war droid”, som såg ut så här:

Det är ett av många exempel från serien på en intressant visuell design olik de från filmerna, eftersom serien utspelar sig flera tusen år innan filmerna. En basilisk war droid dök sedan upp i Knights of the Old Republic II, men då såg den plötsligt ut så här istället:

Alltså en design närmare den visuella stilen i filmerna, vilket jag tycker är tråkigare. Att KOTOR-spelen (som ju också utspelar sig flera tusen år innan filmerna) hade en mer film-lik visuell stil var ganska tråkigt i sig, men att de i detta fall gick tillbaka och i princip retconnade utseendet på ett fordon från de gamla serierna kändes lite som en förolämpning.

Men nu, i den senaste uppdateringen av The Old Republic, kan man köpa ett ”mount” till sin karaktär i form av en basilisk war droid, och den ser ut så här:

Jag tror inte att utvecklarna kommer att gå tillbaka och designa om hela spelet till en mer Tales of the Jedi-lik visuell stil, men det här känns ändå som ett litet erkännande av och återupprättelse för den stilen. Jag håller tummarna för en uppdatering i framtiden där vi får ljussvärd med sladdar!

Fredde
    Forumledare

En av sitherna man kan stöta på i The Old Republic heter ”Lord Samus”. Så jag antar att efter hon gjort slut på metroid-hotet så bytte Samus kön, lärde sig Kraftens mörka sida och flyttade till Korriban.

Fredde
    Forumledare

Såsom i andra MMORPG kan spelare i The Old Repbulic gå samman i ”guilds” för att få gemensamma fördelar och dylikt. Och de får också namnge sina guilds. Mitt favoritnamn på en guild som jag sett är ”Chiss my hutt”.

Fredde
    Forumledare

Det har kommit en ny kortfilm associerad till Star Wars: Squadrons. Jag skulle inte säga att det är en ”trailer”, eftersom den inte visar något av själva spelet, det är bara en liten cool animerad Star Wars-kortfilm. Även om inte spelet skulle bli bra så skulle jag nästan vara nöjd med att vi fick en film av den här kalibern från det.

Jönsson
    Forumledare

Speciellt snyggt hur de lyckades få Rebellpiloten att se omänsklig och ond ut trots att killen vi följer bokstavligen har en dödsskallemask på sig.

Fredde
    Forumledare

Nu har jag äntligen spelat igenom alla historierna för de olika yrkena man kan ha i The Old Republic. Här kommer en liten kommentar om de olika historierna:

Jedi Knight: Om man vill spela The Old Republic som en uppföljare till de tidigare två Knights of the Old Republic-spelen är detta yrket att välja, då historien efter ett tag knyter an till handlingen från de spelen, och man får veta lite om vad som hände med huvudpersonerna i föregångarna. Det känns som att tanken är att Jedi Knight-huvudpersonen är tänkt att vara de tidigare hjältarnas symboliska ”arvtagare”. Jag gillade också att mycket av handlingen är en kapprustning mellan Republiken och Sith-Imperiet att bygga och bekämpa olika fruktansvärda domedagsvapen (varav vissa är ännu värre än Dödsstjärnan).

Jedi Consular: En tämligen intressant historia, som till stor del går ut på att bygga upp allianser mellan Republiken och andra folkslag, och att utforska gammal historia och mysterier. Samtidigt känns det som den handling som minst passar ihop med själva spelmekanismerna, då handlingen framställer huvudpersonen som en fredlig diplomat i kontakt med Kraftens mysterier, men man måste ändå springa runt och hugga ihjäl massor med personer med sitt ljussvärd för att gå upp i level.

Trooper: Naturligtvis historian för alla som gillar Commander Cody, Kapten Rex och alla de andra, även om Republikens soldater här inte är kloner utan ”vanliga” personer, inklusive olika arter av utomjordingar. Mycket av handlingen handlar om att jaga soldater som hoppat av Republiken och börjat jobba för Sitherna, och jag fick en viss Metal Gear-stämning i diskussionerna om soldaternas otacksamma arbete. Och så får man en av mina favoritföljeslagare, en komiskt patriotisk stridsdroid vars röst görs av Tom Kane!

Smuggler: Inte en jätteintressant historia, tyckte jag. Res runt i galaxen och utkräv hämnd på diverse brottslingar som varit oschyssta mot dig, samtidigt som du bygger upp ditt eget kriminella imperium (men du kan välja att göra det till ett snällt kriminellt imperium). Inga speciellt intressanta följeslagare (om man inte gillar en ganska typisk wookiee).

Sith Warrior: En ganska typisk Sith-historia. Var lärling till en ondskefull Darth med ondskefulla planer, bli förrådd av denne och jobba sedan på att sätta stop för honom och förhoppningsvis ta hans plats. Det finns åtminstone ett tillfälle när man får ett uppdrag av en snubbe som man kan välja att ignorera och istället bara döda snubben för att komma vidare, vilket känns ganska ovanligt.

Sith Inquisitor: En ganska intressant historia, som förvisso liknar Sith Warrior i att den handlar om att du är i konflikt med en annan Sithlord, men här handlar det mer om att vara en Palpatine-lik konspiratör som bygger upp en egen maktbas och utforskar gamla mysterier på jakt efter sätt att få POWER! UNLIMITED POWER!

Bounty Hunter: Yrket för alla fans av mandalorians, då man efter ett tag blir polare med dem, får träffa deras store ledare och själv kan bli en av deras folk. Resten av handlingen handlar givetvis om att jaga efter olika mål för att tjäna pengar, men senare också för att hämnas på folk som förrått en. Mot slutet av handlingen får man överraskande nog några intressanta insikter i Republikens politiska spel.

Imperial Agent: En av de intressantaste handlingarna, kanske för att huvudpersonen inte kan sägas vara baserad på någon specifik arketyp från Star Wars-filmerna till skillnad från de andra yrkena. Man är i princip en James Bond i Sith-Imperiets hemliga spionorganisation, med allt vad det innebär såsom att sätta stopp för terrorister, förföra personer av det motsatta könet, och uppdaga mörka konspirationer. Speciellt intressant är den sista delen av handlingen, då man upptäcker en Illuminati-liknande hemlig organisation som har manipulerat både Republiken och Sitherna i mer än tusen år, och verkar ligga bakom diverse delar av handlingen i både i detta spel och i föregångarna. Det kändes passande att jag spelade denna historia sist, då den slutliga konspirationen knyter an en del till de andra historierna.

Nu är jag alltså färdiga med alla dessa historier, men det finns fortfarande ett antal expansioner med mer handling att ta sig igenom. Men denna handling verkar för det mesta inte vara knuten till ett specifikt yrke, så jag tänker bara fortsätta med en av mina skapade karaktärer, även om jag i bakhuvudet nog kommer vara lite nyfiken på hur de andra yrkena skulle reagera på den fortsatta händelseutvecklingen…

Fredde
    Forumledare

Nästan direkt som man börjar på den första expansionen till The Old Republic stöter man på en kvinnlig karaktär som man kan välja att ragga på oavsett vilket kön ens egen karaktär har, så det känns som något som Bioware ville få med så snart som möjligt i expansionerna (även om det inte förklarar varför det inte förekommer några samkönade relationer i grund-spelet). Jag har dock ännu inte stött på någon kille att ragga på för manliga spelarkaraktärer. Kanske om jag spelar med en Imperie-karatär istället för en Republik-karaktär?

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 76 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.