Hem Forum Spel Star Wars-spel

Detta ämne innehåller 88 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Jönsson 1 månad, 1 vecka sedan.

Visar 14 inlägg - 76 till 89 (av 89 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Och nu kysste min kvinnliga huvudperson en tjej! Släng dig i väggen, Rise of Skywalker!

Fredde
    Forumledare

I expansionerna till The Old Republic kan man välja att inleda romantiska realtioner med flera olika karaktärer. Jag var ganska tidigt bestämd på vem jag ville att min karaktär skulle dejta, och övervägde så gott som alla mina dialogval med ”vilket val innebär en större chans att de blir ihop?” Jag blev väldigt glad när spelet till slut gav mig en frågeruta som sa ”vill du inleda en realtion med den här karaktären?” och tryckte med glädje ”ja!” Men sedan kom jag till en fruktansvärd insikt:

Fredde
    Forumledare

Den expansion till The Old Republic som jag spelar just nu handlar om ett nytt ondskefullt imperium som hotar både Republiken och Sith-Imperiet, styrt av en sadistisk kejsarinna och hennes rådgivare/makten bakom tronen, en superintelligent droid med kvinnlig röst. Mot detta imperium kämpar en legendarisk kvinnlig jediriddare och hennes Sithlord-flickvän (det är en lång historia), tillsammans med den stenhårda mamman till kejsarinnan som är missnöjd med sin dotters förehavanden. De får hjälp av en armé av mandalorians vars högsta ledare också är en kvinna, givetvis i full Boba Fett-mundering. Och ja, det finns en del killar som hjälper till också, men de känns för det mesta som bifigurer.

Jag är alltid glad för representation i Star Wars, och The Old Republic verkar slå så gott som alla filmerna på den fronten (även om huvudpersonen kan vara antingen man eller kvinna beroende på spelarens val, och hen kan ha flickvän eller pojkvän också beroende på ens val). Det hade i och för sig varit roligt om fler av människo-karaktärerna inte var vita…

Jönsson
    Forumledare

Spelet Star Wars: Squadrons har ungefär sex timmar story. Det tog mig två eller tre sittningar att klara den. Storyn är det inget fel på egentligen men nu när den är klar återstår det endast att spela online. Jag hatar verkligen att spela online.

Skall det på riktigt vara så svårt att göra ett Star Wars-spel som man inte behöver spela mot bättre spelare på nätet? X-wing vs TIE fighter klarade av detta för tjugo år sedan!

null

Efter att storyn var klar tappade jag helt och hållet sugen och har inte rört spelet sedan första spelveckan. Vilket är synd, för själva mekaniken gav mig verkligen nostalgi för att spela X-wing med för ändamålet inköpt joystick på pappas gamla dator när jag var barn. Men att tvingas spela online ger följande upprepning;
    *Spawn*
    Hurra! Spelet är igång. Nu jävlar. *Död*
    *Spawn*
    Okej, vi provar igen. Måste vara lite försiktigare. Åh, där är en Tie Fight *Död*
    *Spawn*
    Okej, jag får skärpa mig. Nu kör *Död*
    *Spawn*
    Jag smyger mig runt själva installationen så kanske *Död*
    *Spawn*
    Nä, nu för i helvete skall jag *MATCHEN SLUT*

Fredde
    Forumledare

”Skall det på riktigt vara så svårt att göra ett Star Wars-spel som man inte behöver spela mot bättre spelare på nätet?”

Jag vet att jag tjatat om The Old Republic i denna tråd, men jag insåg när du skrev detta att det spelet ironiskt nog (med tanke på att det är ett MMORPG) är ett spel som man kan spela helt själv, utan att behöva bry sig om andra spelare. Vilket i och för sig kan ses som ett misslyckande av spelskaparna med tanke på genren, men det är vad jag förstått inte det enda MMORPG med det problemet.

Det har hur som helst en massiv Star Wars-historia att ta sig igenom, även om man bara väljer att spela en av karaktärsklasserna, så man blir definitivt inte klar med det på 6 timmar.

Fredde
    Forumledare

En sak jag finner intressant när jag nu börjar närma mig slutet av The Old Republic är hur de nyaste expansionerna förhåller sig till det nya Star Wars-kanon. Vad jag förstått tillhör The Old Republic fortfarande Legends (eller möjligen sin helt egna kontinuitet), så det görs inga uppenbara hänvisningar till, låt oss säga, The Knights of Ren eller Lothal eller dylikt. Men jag noterade att det dykt upp en jediriddare vars ljussvärd är misstänkt likt Ezras, både vad gäller utformningen på handtaget och stilen på bladet. Och nyligen gavs spelare möjligheten att köpa en rustning som sägs vara ”inspirerad av The Mandalorian”. Jag hade tyckt det vore kul om spelskaparna vågade gå rakt på och ha med några planeter från de nya filmerna och TV-serierna, eller kanske någon karaktär som är förfader till nya karaktärer. De har ju redan en mandalorian som heter Fett i efternamn, och min favorit, en officer i Sith-imperiet med efternamnet Needa.

På tal om referenser, så blev jag glatt överraskad av att av alla klassiska repliker från Star Wars-filmerna valde de att ha med ”A communications disruption can mean only one thing… invasion.”

Fredde
    Forumledare

Nu har jag äntligen spelat färdigt alla expansioner till The Old Republic, så detta är troligtvis mitt sista foruminlägg om spelet på ett tag. Men den senaste expansionen hade åtminstone tre olika cliffhangers om olika viktiga saker i galaxen, så jag är ganska säker på att det kommer fler expansioner i framtiden. MMORPG har ju en tendens att bli uppdaterade häpnadsväckande långt efter att de släppts (Ultima Online kommer fortfarande med nya uppdateringar!). Jag skulle förvisso kunna spela om alla expansionerna med någon annan karaktär för att se de olika variationerna i handlingen, men någon måtta får det väl ändå vara.

Jag har tidigare skrivit om spelets utveckling när det gäller samkönade relationer. Ursprungligen kunde ens karaktär bara ha en romans med en utvald följeslagare av motsatt kön i handlingen, men i senare uppdateringar tillkom det nya följeslagare som man kunde inleda kärleksrelationer med oavsett kön. I den senaste uppdateringen verkar spelskaparna ha bestämt sig för att lägga till möjligheter till romantik med flera av dina ”gamla” följeslagare, nu utan restriktioner vad gäller kön. Det är förvisso trevligt, men samtidigt tyckte jag det blev lite oavsiktligt komiskt när flera gamla kompanjoner plötsligt började snubbla över varandra för att berätta att de minsann alltid älskat dig. Eftersom spelskaparna dock inte tillåter flera kärleksrelationer samtidigt valde jag ändå att låta min karaktär fortsätta den relation hon redan påbörjat med en av karaktärerna från expansionerna, vilket innebar att jag fick gå igenom ett flertal ”det är inte du, det är jag”-konversationer. Men som tur är verkar de alla ha accepterat det och gått vidare. Det tycks som att The Old Republic har betydligt fler hälsosamma kärlekshistorier än Star Wars-filmerna, även när det handlar om en jediriddare och en sithlord som gifter sig.

En annan sak som jag insett när jag spelat är att i spel där man måste göra olika val, och handlingen utvecklas på olika sätt beroende på ens val, brukar jag göra mina val utifrån tanken ”kommer detta leda till en intressantare historia?” snarare än ”är detta moraliskt rätt eller fel?” Detta innebär för det mesta att jag gör ”goda” val, såsom att låta en besegrad fiende leva snarare än att döda hen, eftersom de då har potentialen att komma tillbaka senare, kanske utvecklas som karaktär och bidra till nya intressanta bitar i historian (även om den övergripande handlingen ändå verkar gå åt samma håll oavsett vilka val man gör). Jag är inte helt säker på vad det säger om min moral…

Jönsson
    Forumledare

Det har varit mycket intressant att följa din resa genom The Old Republic på det här viset men trots det måste jag tillstå att det inte lockat mig att vilja börja spela själva spelet. Jag vet faktiskt inte varför det är så – jag spelar ju trots allt flera mycket sämre Star Wars-spel. Har du funderat på att göra en längre artikelserie eller åtminstone en övergripande reflektion över dina tankar om spelet på bloggen?

Fredde
    Forumledare

Det är möjligt att jag någon gång i framtiden kommer skriva något om hela ”Old Republic”-serien (alltså Knights of the Old Republic 1 och 2, och The Old Republic), och det finns vissa element av det som jag funderar på att skriva om i kontexten med hur andra Star Wars-spel hanterar det. Men det är inget defintivt ännu.

Jag kan på ett sätt förstå varför du inte lockas av The Old Republic, med tanke på att det krävs en väldigt stor tidsinvestering (speciellt om man vill får hela historian genom att först spela KOTOR 1 och 2). Och även om historian är intressant är spelmekanismen ganska typiskt MMORPG, där nästan alla strider avklaras på samma sätt. Det finns ett fåtal bossar här och där som har någorlunda intressanta gimmicks, men de är undantagen som bekräfta regeln.

Fredde
    Forumledare

Lucasfilm Games har utannonserat att företaget Ubisoft ska göra ett nytt Star Wars-spel. Det finns inte mycket detaljer ännu, annat än att det är tänkt att vara ”open world”. Jag är inte väldigt glad över att det är just Ubisoft, då det under de senaste åren framkommit att det företaget har stora problem med dåliga arbetsförhållanden och sexuella trakasserier, så jag vill helst inte stödja dem om jag kan undvika det. Men det är ändå intressant att Electronic Arts tydligen inte längre har exklusiva rättigheter till att göra Star Wars-spel, utan att andra företag nu ges möjligheten. Det finns många spelutvecklare som jag tror skulle kunna göra intressanta Star Wars-spel. Synd bara att Telltale gick i konkurs, jag hade så gärna sett dem göra ett Star Wars-äventyrsspel.

Fredde
    Forumledare

Ett nytt spel med titeln Star Wars: Hunters har utannonserats till Ninendo Switch, med en kort teaser-trailer som inte säger något om hur själva spelet faktiskt fungerar:

Beskrivningen av spelet är också ganska vag, tycker jag. Det sägs vara ett ”competitive arena combat game” med ”team-based multiplayer battles”. Det är möjligt att det kommer vara ett flerspelar-FPS som exempelvis Team Fortress eller Overwatch (eller Battlefront, nu när jag tänker på det). Eller så kanske det är ett MOBA, så att Star Wars-fans äntligen kan sitta i venten och spela lite dota. Eftersom jag är lite gammaldags av mig är jag inte helt insatt i alla de där nya spelgenrerna som ungdomarna ägnar sig åt nu för tiden.

Det hade i och för sig varit lustigt om detta är Star Wars-versionen av Fortnite. Så att det kanske är det vi måste spela för att få viktiga detaljer till handlingen i nästa film.

Jönsson
    Forumledare

Det ser mer ut som ett mobilspel. Ljudeffekterna påminner starkt om Star Wars: Commander som släpptes till mobil och surfplatta 2015 och jag kunde inte undgå att se ”in game purchases” i inledningen.
    Det här lockar mig inte det minsta än så länge. Visar det dock sig vara något lite mer intressant om och när de släpper en gameplaytrailer kanske jag får omvärdera min åsikt.

• Det här svaret redigerades 7 månader, 4 veckor sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

En remake av det första Knights of the Old Republic-spelet, till PlayStation 5 och PC, har utannonserats, med en liten teaser-video:

För er som inte spelat KOTOR ännu vill jag varna för att söka info om snubben som syns i klippet, ”Darth Revan”, för jag misstänker att det är väldigt lätt att få den dramatiska plot-twisten i spelet avslöjad då.

Jag är mycket intresserad av hur remaken kommer förhålla sig till Star Wars-kanon. Kommer det göras försök att passa in denna Legends-historia i Disney-kanon (vissa saker från KOTOR har ju redan refererats till i det nya kanon)? Hur skulle de i så fall förhålla sig till exempelvis The Hight Republic? Eller kommer vi få ett modernt storbudgetspel som utspelar sig i det gamla Legends-kanon? Kommer det läggas till referenser till saker från KOTOR II, och MMORPG:et The Old Republic?

Jönsson
    Forumledare

I stora drag har plottwisten förblivit hemlig för mig (även om jag via kontextledtrådar har en bra gissning på vad som händer) och jag minns att jag tyckte att spelet var rätt kul när det begav sig. Jag minns iofs också att jag slutade spela efter ett tag för att jag tyckte att det blev mööööördande tråkigt (och ibland buggigt?) men jag kan nog tänka mig att spela remaken.

Visar 14 inlägg - 76 till 89 (av 89 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.