Hem Forum Film & TV Star Wars

Detta ämne innehåller 289 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 16 timmar sedan.

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 290 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Har sett den förut. Härligt att se att McQuarrie inte glöms bort!

Fredde
    Forumledare

Jag har nu sett det första avsnittet av The Clone Wars med Mandalore, och ja, det är definitivt en skildring av mandalorians som rent kanoniskt inte passar ihop alls med vad Karen Traviss (och andra Legends-skapare) skrivit om dem. Men det märkliga är att Clone Wars-varianten ändå använder sig av diverse begrepp och koncept av den tidigare mandalorian-historian. Här finns ”The Death Watch”, en måne som heter ”Concordia” (att jämföra med Legends-planeten ”Concord Dawn”), och vid ett tillfälle pratas faktiskt det mandaloriska språket som Traviss hittade på. Jag kan tänka mig att det måste ha varit besvärligt ur ett kanon-perspektiv när båda skildringar skulle vara del av samma kontinuitet, men när de nu är separata i Legends och det nya kanon ser jag inga problem med att de är olika tolkningar av liknande koncept. Och jag tycker att båda tolkningar är intressanta på sina sätt. Traviss skildrar mandalorians som en krigarkultur som är mycket öppen för att adoptera/konvertera utomstående varelser av alla slag till sig, vilket föga förvånande ofta leder till kulturkrockar. I The Clone Wars är mandalorians istället en fredlig kultur med ett krigiskt förflutet som de försöker lägga bakom sig, vilket måste vara svårt i en så krigisk galax. Jag har inte sett fler avsnitt med mandalorians ännu, men jag är mycket nyfiken på hur de utvecklas.

Det är också intressant att The Clone Wars nästan i förbifarten nämner att Jango Fett (och därmed också Boba) inte alls var mandalorian, utan bara bar deras rustning. Det var ju tydligen det ursprungliga konceptet för Boba, som därmed nu är kanon igen. Även om det också lämnar det öppet för framtida skapare att komma med retcons, typ ”personen som sa det ljög” eller ”hon visste inte hela sanningen om Fetts bakgrund”.

Jönsson
    Forumledare

Behöver jag ens nämna att väldigt många blev sura över hur Clone Wars hanterade Mandalore? Inte jag, dock, Jag ogillar alla versioner av Mandalorians lika mycket. Men ändå coolt att se att där faktiskt fanns tydliga kopplingar mellan de två.

Jag ser fortfarande många som försöker trycka på att Disney skulle hemlighålla att Star Wars i deras regi varit en ekonomisk flopp. Allt från filmerna till nu senast deras nyligen öppnade Star Wars-land på Disney World. Jag säger inte att saker inte kan floppa eller att Disneys Star Wars inte förr eller senare kommer att sluta dra in pengar men det känns som en väldigt märklig grej att hävda just nu. Och som konspirationsteori förstår jag inte hur det hänger ihop.
    Star Wars går back ekonomiskt så därför producerar Disney nu mer filmer/serier/böcker/attraktioner/TV/leksaker/merch än någonsin för att ingen skall få reda på det? Varför?

Fredde
    Forumledare

Konspirationsteorier brukar ju för det mesta inte hänga ihop så värst bra om man tänker för mycket på dem. Snacket om ett Star Wars-land på Disney World påminner mig om den här mycket intressanta recensionen av hur det gick förra gången som Disney försökte sig på att göra en park av ett science fiction-franchise(?):

Jag tror att det nya försöket kommer vara mer framgångsrikt.

Fredde
    Forumledare

En sak som slog mig för ett tag sedan är att The Empire Strikes Back är den enda Star Wars-filmen i vilken ingen viktig huvudkaraktär dör. Och den filmen anses ju ofta vara den absolut bästa Star Wars-filmen. Jag antar att det är ett bevis för att en film kan vara mörk, allvarlig och intressant utan att ha någon dramatisk dödsscen.

Jönsson
    Forumledare

Fan, du har rätt.
    IV Obi-wan
    VI Vader
    I Qui-gon
    II Shmi
    III Padmé
    VII Han Solo
    VIII Admiral Ackbar

Fredde
    Forumledare

Jag tror det var några andra också i VIII, typ Holdo, och så han den där snubben som hette ”Starkiller” eller ”Skyblaster” eller något sådant.

Och i Solo dör ju Hans mentor. Och i Rogue One… ja, var ska jag börja?

Fredde
    Forumledare

Jag tror att det bästa avsnittet av The Clone Wars är det i vilket en liten snigelutomjording genomgår en existentiell kris i en tom saltöken tillsammans med ett gäng droider. För det var definitivt inte något jag förväntade mig av en TV-serie som heter ”The Clone Wars”.

Ande
    Forumledare

Jag håller med Fredde, de är lätt de bästa avsnitten i Clone Wars. (För visst spänner det över flera avsnitt eller minns jag fel?)

Jönsson
    Forumledare

Jag vill minnas att jag avskydde de avsnitten – ”The D Squad arc”, som de kallas – när jag såg Clone Wars första gången. Visst, det är hyfsat intressant när serien fokuserar på något annat än jedis, kloner och stridsdroider men jag tröttnade så snabbt på lille Meebur Gascon (trots att hans röst görs av i övrigt briljante Stephen Stanton) och det kändes som att storyn varade för evigt. Jag har hoppat över avsnitten när jag sett om serien igen och bara bilden som Fredde lade upp gav mig avsmak. Med det sagt kanske jag bör ta en titt på dem igen och omvärdera min åsikt. Första gången jag såg serien så plöjde jag väldigt många avsnitt per sittning. Kanske var jag bara trött när jag såg dem.

• Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Hela serien med avsnitt har sina stunder, med en del kul äventyrligheter, även om jag främst gillar dem för att R2-D2 har en framträdande roll, och det ska mycket till för att jag inte ska tycka om R2-D2.

Men just specifikt avsnittet ”A Sunny Day in the Void” är så intressant för att det är så udda. Knappt någon action alls förutom i början och slutet, majoriteten av avsnittet handlar om hur droiderna långsamt vandrar runt i en totalt vit ödemark och grälar med Gascon om vad som är skillnaden mellan en tränad soldat och en programmerad maskin. Det känns ibland nästan som att det skulle kunna vara någon sorts avantgardistisk teaterpjäs. Att avsnittet tydligen också är en visuell hyllning till Moebius (och kanske till THX 1138 också) bidrar till dess märkliga, nästan drömska framtoning.

Det finns förvisso flera andra avsnitt av The Clone Wars som jag gillar av liknande skäl, för att de gör något oväntat och udda. Som när de ägnar två avsnitt till en Godzilla-pastisch, till exempel.

• Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av  Fredde.

Fredde
    Forumledare

När jag nu sett alla avsnitt av The Clone Wars slår det mig att det är en TV-serie som kommer få tre olika avslutningar. Först slutet på säsong 5, sedan slutet på extrasäsongen 6, och snart även det sista, ordentliga slutet i säsong 7.

Det är i och för sig något den skulle kunna sägas ha gemensamt med filmserien, som ju haft avslutningar i Episod VI, III, och snart IX. Star Wars och kronologi har alltid haft ett komplicerat förhållande, det är lite del av dess nördiga charm.

Fredde
    Forumledare

Trailer för TV-serien The Mandalorian!

Jag har tidigare uttryckt en oro över att Star Wars inte skulle fungera på en TV-budget, men vad jag kan se i trailern verkar ändå ha en kvalitet som är hyfsat nära det jag förväntar mig av specialeffekter och rekvisita i live action-Star Wars.

Det hade varit coolt om huvudpersonen var som Judge Dredd, alltså att han aldrig tog av sig hjälmen.

Jönsson
    Forumledare

En fantastiskt snygg trailer tycker jag. Det lär nog bli en fräck serie med vad som verkar vara massor av fanservice. En annan nyhet som avslöjades igår var detta;

https://www.svt.se/kultur/mcgregor-kommer-tillbaka-som-obi-wan-kenobi

Det har ryktats i flera år men nu är det alltså bekräftat. Hoppas de släpper video på avslöjandet.

EDIT:
    Video fanns såklart;

• Det här svaret redigerades 1 månad, 3 veckor sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Jag hade fått för mig att Kenobi skulle vara en av ”A Star Wars Story”-filmerna, men jag antar att vi inte kommer se några fler sådana på ett tag.

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 290 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.