Hem Forum Film & TV Star Wars

Detta ämne innehåller 316 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 2 veckor, 1 dag sedan.

Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 317 totalt)
  • Författare

Jönsson
    Forumledare

Vad tyckte du om Thrawn då?

Fredde
    Forumledare

De fångade hans taktiska geni bra, det var intressant att se honom faktiskt ha något av en personlighet och motivation (för i ärlighetens namn var han inte mycket mer än ett komplicerat strategiskt pussel i den ursprungliga Thrawn-trilogin, vi fick aldrig någon djupare insikt i vad hans motivation var för att kriga mot Republiken), och rösten var nästan lika bra som Mauls. Att han ständigt ackompanjerades av orgelmusik var förvisso ganska coolt, men i bakhuvudet fick jag till och från smått komiska Dracula-associationer med det. Eller associationer till andra vampyrer.

”One rebel fleet! Two rebel fleets! Ah ah ah ah!”

Jönsson
    Forumledare

Jag tycker också mycket om vad de gjorde med Thrawn i Rebels men jag tror att jag föredrar honom som klurig skurk sedd utifrån. Men det kan ha att göra med att jag var mycket glad i Pellaeon och att jag saknar honom i Rebels. Det har också att göra med att den nya Thrawn-trilogin inte är lika bra som originalet, då den följer Thrawn själv och inte kan ta några risker eftersom han ständigt måste kunna återvända till Rebels oskadd.

Fredde
    Forumledare

Jag vill minnas att Thrawn ropar på Pellaeon i det sista avsnittet, men man får bara höra en röst som skriker om att hans skepp håller på att förstöras. Ett ganska ovärdigt cameo för en så värdig karaktär.

Jönsson
    Forumledare

Och något mer än en cameo blev det visst inte heller. Jag var själv övertygad att Pellaeon skulle ha en större roll i boken Thrawn: Treason som utspelar sig i det lila glappet där Thrawn är borta under sista säsongen av Rebels. Och så, var iofs fallet om jag inte minns fel, men hans närvaro i boken var så liten att den knappt kan räknas. Trist på en riktigt jäkla bra karaktär faktiskt.

Fredde
    Forumledare

Jag är åtminstone glad att det tydligen fortfarande är kanon att det finns flera stycken personer med titeln ”Grand Admiral”. Jag håller tummarna att vi en dag återigen kommer att få se Grand Admiral Takel, den knarkande amiralen som flyger runt i en Star Destroyer med namnet ”Magic Dragon”.

Fredde
    Forumledare

Billy Dee Williams säger att han är genderfluid i en intervju med Esquire. Varning: Kanske antydningar till spoilers för The Rise of Skywalker?

Jönsson
    Forumledare

För att undvika spoilers har jag undvikit att läsa om rykten eller att söka för mycket på Rise of Skywalker nu på senaste. Det enda material jag egentligen tittat är sådant som Lucasfilm släppt officiellt. Nu under upptakten till premiären har det betytt en hel det korta teasers på youtube och på Star Wars officiella instagramkonto. Dessa har alla i princip varit samma klipp i olika variationer där varje liten teaser visar lite lite extra på ett eller två av klippen. Ganska harmlöst. Därför blev jag lite paff när jag snubblade över klippet ”Nothing will prepare you…” på instagram och det visade sig vara en längre scen med voice over som var tämligen spoilertungt. Klippet var bara va 30 sek långt men jag kollade ändå på halva innan jag fick mig själv att titta bort. Det är helt och hållet mitt eget fel som inte först läste beskrivningen som gjorde det tydligt att det var ett klipp och inte en teaser men jag är ändå lite sur för att jag i och med det fick en bit utav handlingen spoilad för mig. En bit av handlingen jag mycket hellre blivit överraskad av i filmen snarare än i en preview. Än en gång, det var helt och hållet mitt eget fel men jag är lite förvånad att Lucasfilm lade ut det. Så jag antar att ni får se detta som en varning.

Fredde
    Forumledare

Ytterligare en fördel med att vara en asocial nörd som inte håller på med alla de där sociala medierna som kidsen gillar!

Jönsson
    Forumledare

Jag har åsikter om den nya Star Wars-filmen. Positiva och negativa. Dessa kommer ni säkert att få lyssna på i all evighet framöver så jag lämnar dem utanför det här forumet för nu.
    Jag tänker dock säga det här;

Underlaget som filmens handling bygger på är inte med i själva filmen. Det nämns i den inledande textens första rad och det är ett klassiskt Star Wars move, så det klagar jag inte riktigt på (även om jag hade uppskattat om den hintats till i tidigare filmer, vilket det definitivt hade gjort om Disney skrivit en övergripande handling för denna trilogi istället för att introducera saker och hoppas att efterträdande regissörer skall göra något kul med det) men det förklaras inte i filmen. Däremot släpptes det viralt.

I Fortnite.

Om du spelar Fortnite kunde du dagarna innan filmens premiär få uppleva den händelse som startar och driver hela handlingen i Rise of Skywalker. Detta släpptes efteråt som en separat Youtubevideo men för att uppleva filmen till fullo var tanken alltså att du måste spela Fortnite. Jag är inte säker på att jag är arg för detta eller om jag bara undrar hur fasen de tänkte. Visst, Star Wars är primärt riktat till barn och barnsliga vuxna och det är Fortnite också, så det passar nog. Men nu kommer Skywalkersagan för alltid att vara förknippad med Fortnite. Jag är inte säker på att jag älskar det.

Fredde
    Forumledare

Jag hade accepterat, och kanske till och med tyckt det var coolt, om det var i ett faktiskt Star Wars-spel som det hade gjorts (kanske ett sätt att få upp intresset för Battlefront II igen?). Men att det var i Fortnite känns bara bisarrt, även om det var under ett ”Star Wars-event” eller dylikt.

Jönsson
    Forumledare

De klämde in lite referenser, nya spelarkaraktärer och faktiskt nya banor till Battlefront II just för RoS. De hade alla möjligheter att knyta eventet där men de gjorde inte det.

Jönsson
    Forumledare

Än en gång var en Star Wars-film kontroversiell och än en gång flödar konspirationsteorierna på internet. Eftersom J.J. Abrams benämns som någon slags frälsare och gud i jämförelse med den onde Rian Johnson kan J.J. själv omöjligen vara bakom kontroverserna enligt konspiratörerna. Deras nya mål verkar dels vara Johnson igen (visste ni att Abrams hatade TLJ och tyckte den förstörde allt han byggt upp!) men också Disney själva. De har tydligen gått in och mer eller mindre medvetet saboterat viktiga scener mot Abrams vilja. Det är lustigt men jag ser aldrig några källor när dessa saker basuneras ut. En sak är dock säker; Star Wars-fans är sämst.

Fredde
    Forumledare

Tydligen har den gamla Thrawn-trilogin getts ut med nya omslag, omslag där Thrawn faktiskt har en framträdande roll!

Jag tror att de nya omslagen kan locka fler läsare som lärt känna Thrawn via Rebels och dylikt, än de gamla där han på sin höjd syntes i hörnan. Jag kan respektera de gamla omslagens försök att se ut som filmposters, men såhär i efterhand var resultatet ganska mediokert.

Jönsson
    Forumledare

Jäklar vilket snyggt omslag! Nu blir jag sådär illa köpsugen igen. Med det sagt har jag en nostalgisk kärlek för originalomslagen också.

Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 317 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.