Hem Forum Film & TV Star Wars

Detta ämne innehåller 341 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 3 dagar, 8 timmar sedan.

Visar 12 inlägg - 331 till 342 (av 342 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Det är mycket svårt. Så länge ingen dom har fallit lutar jag nog åt att endast avvakta. Men samtidigt finns det en mycket rimlig diskussion i sådana här fall om att ta offrets anklagelser på allvar, och huruvida folk (inklusive jag själv) lätt får en bias till den kände, inflytelserika och omtyckte skådespelaren över den okände tjänstepersonen (som i det här fallet också är transpersson, en kategori som ofta utsätts för diskriminering). Hanterat på fel sätt kan det ju bidra till att andra offer i liknande situation inte vill träda fram då de inte tror att de kommer tas på allvar, eller ännu värre att de råkar ut för mer otrevligheter än om de hållit tyst.

Jag tror ändå att det är bra att anklagelserna uppmärksammas nu, och att Disney förhoppningsvis kommer med något sorts uttalande om det, istället för att det skulle ha varit en obskyr nyhet som folk pratat om först i efterhand när inspelningar redan gjorts.

Jönsson
    Forumledare

Att det tas upp är definitivt en bra sak. Likaså att offret får föra sin talan. Jag blir bara lite allergist mot hur lätt vi fördömer någon utan att ha all fakta. Det är något som jag definitivt också är skyldig till och jag är precis som du väldigt benägen att hålla fast vid en åsikt jag redan har. Klurigt som tusan.

Fredde
    Forumledare

En sak jag funderat lite på efter att ha sett A New Hope igen är den vackra utvecklingen av relationen mellan C-3PO och R2-D2. I början av filmen föreställer jag mig att C-3PO inte tycker om R2-D2, och bara följer med honom eftersom han annars riskerar att bli skjuten av stormtroopers. Men efter att ha vandrat ensam genom öknen verkar han ha ändrat sin attityd något och blir glad när han återigen träffar på R2-D2. Han lyckas till och med övertyga Luke om att köpa R2-D2, även om han fortfarande låtsas som att han inte gillar honom. När de är ombord på Dödsstjärnan har de blivit hyfsat sammanspelta och hjälper båda till så mycket de kan. Och innan R2-D2 ger sig ut i slutstriden har C-3PO helt slutat låtsas att de är något annat än vänner, och hoppas innerligt att hans vän inte kommer att dö (”You wouldn’t want my life to get boring, would you?”). Han är till och med beredd att offra sig själv för att hans vän ska överleva. Det är en liten vacker ”character arc” i bakgrunden av alla äventyrligheterna.

• Det här svaret redigerades 1 vecka sedan av  Fredde.

Jönsson
    Forumledare

Daniels kommenterar (inte särskilt diskret) i sin självbiografi på att Threepio får mindre och mindre att göra för varje film som går men att åtminstone i originaltrilogin så har han alltid något att göra. Efter det så sjunker det för varje film, från episod I fram till episod 8. Och nu när du lägger fram det sådär blir det ju extra tydligt eftersom just A New Hope verkar vara den enda filmen i vilken han faktiskt får en karaktärsmässig kurva.

Fredde
    Forumledare

Det kan jämföras lite med Han och Leia, vars relation utvecklas i The Empire Strikes Back, men som sedan inte får någon anmärkningsvärd utveckling i Return of the Jedi.

Jönsson
    Forumledare

Vilket jag iofs kan tycka är lite skönt. Ett klassiskt Hollywood-trick efter att ett par har fått varandra är ju att introducera någon slags dum komplikation så att de kan bråka sig genom nästa film också. Det klarar jag mig utan.

Fredde
    Forumledare

Men det är också den stora anledningen till min åsikt att det borde ha varit Han och Lando nere på Endor, så att de kunde återuppbygga förtroendet mellan varandra efter Landos förräderi i förra filmen, samtidigt som Leia fick flyga Millennium Falcon.

Jönsson
    Forumledare

Det hade varit riktigt gött faktiskt. Sen tycker jag det finns något fint i att Lando får flyga Falken. Det finns faktiskt en sekvens i någon av de nya böckerna – Last Shot tror jag det var – där Han och Lando faktiskt pratar om Landos förräderi och hur de känner inför det. Om Disney-eran gjort något för Star Wars-böckerna är det verkligen att folk pratar betydligt mer om sina känslor.

Jönsson
    Forumledare

Nu har jag lyssnat mig genom ljudboksversionen utav romanen The Rise of Skywalker, författad av Rae Carson. Det märks att Lucasfilm och Disney nog hörde de höjda och upprörda rösterna efter att filmen kommit ut, för boken marknadsförs tungt som en ’extended version’. Detta betyder i praktiken bara att en del av de scener som klipptes bort från filmen har plockats tillbaka till boken men också att en hel del saker som sker i filmens minst sagt hastiga handling får mer tid att andas och att förklaras i lite större detalj. Men så har varit fallet för varje bokversion utav varje film som någonsin gjorts. Det är så böcker fungerar. Jag är inte säker på att det räcker för att kalla boken för ”extended edition”.

null

Boken förändrar dock ingenting från filmen. Det som sker sker och det får man stå ut med. The Rise of Skywalker har mycket jag skulle kunna gnälla på men för nu skall jag bara hänga upp mig på en sak. Nämligen Rey.

Jag tycker väldigt mycket om karaktären Rey. Jag gillar hennes blåögdhet i The Force Awakens, jag gillar hennes träning i The Last Jedi. Jag tycker om hennes look och hur den förändras subtilt mellan filmerna och jag tycker mycket om hur skådespelaren Daisy Ridley spelar henne. Att Rey är stark i kraften och kapabel att ta hand om sig själv stör mig verkligen inte – tvärt om! Att hon ”byter” namn på slutet stör mig inte heller. Jag tyckte till och med det passade.

Nej, det som stör mig är hur andra talar om henne. Det finns små spår av det i TFA men nästan inga alls i TLJ. I TRoS däremot ser vi det hela tiden. ”Rey, du är den bästa piloten vi har!”, ”Rey, vi behöver dig!” ”Rey, jag tycker att du är cool.” ”Det är inte rättvist att du är här och tränar på att vara en asbra jedi för vi behöver dig ute på slagfältet där du också är asbra!”
    Nu överdriver jag såklart för komisk effekt men inte jättemycket. I boken är det dessutom snäppet värre då man hela tiden får höra folks inre monolog där de om och om igen förundras över hur fantastisk Rey är. Det påminner mig starkt om Xizor och Dash Rendar i bokversionen av Shadows of the Empire. Låt karaktärens handlingar tala för vem karaktären är. Sluta låta andra karaktärer säga till oss hur cool någon är. Speciellt inte i Reys fall eftersom Rey gör ganska många coola grejer själv.
    Något liknande sker med Leia men det är lite mer förlåtligt eftersom de endast hade begränsat material att jobba med och filmen blev till lite av en hyllning till Leia och Carrie Fischer.

Fredde
    Forumledare

Att få tid att stanna upp och tänka över saker är nog inget som är till gagn för The Rise of Skywalker, då det var när jag funderade på filmen efteråt som jag kom på ännu fler saker jag inte gillade med den.

Jönsson
    Forumledare

Boken gör tappra försök att förklara de mer konstiga sakerna i filmen i större detalj och hur de hänger ihop med resten av filmerna och hur de är tänkte att funka bortklippta scener till trots. Det går sådär och känns ibland som mer utav ett bandage än en egen variant av berättelsen.
    ”Se, han gjorde sådär för att det egentligen var på det här viset och då funkar det bättre, eller hur?”

En sak som verkligen kändes märklig var att de introducerade idén att Lando lämnat frihetskämpandet för att hans dotter blivit kindappad och gjord till en stormtrooper av First Order och att han inte kände att han kunde kämpa om det fanns en risk att han skulle döda sin dotter. Lite fint. Boken gör också gällande att han tvivlar starkt på att Janna är hans dotter men att om han kan hjälpa henne hitta var hon egentligen kom från så har han åtminstone gjort något rätt. Än en gång – lite fint.
    Undrar om han tänkte på sin dotter när han sköt en pil rakt genom ögat på troopern som hotade Rey och gänget…

Fredde
    Forumledare

Han man varit rebell i Star Wars-universumet så ska det nog mycket till för att man inte instinktivt ska dra fram närmaste vapen om man ser en stormtrooper. Jag menar, jag är ofta på gränsen att göra samma sak efter att ha spelat så många Star Wars-spel.

Visar 12 inlägg - 331 till 342 (av 342 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.