Hem Forum Film & TV Star Wars

Detta ämne innehåller 360 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 1 dag, 20 timmar sedan.

Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 361 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Glad Star Wars Day, kära vänner! Jag firar dagen genom att ha på mig en rutig skjorta och lyssna på några av de bästa Star Wars-sångerna:

Fredde
    Forumledare

Donald Trumps valkampanj har stolt tagit sig namnet ”Death Star”. Svaret på den tweeten är givetvis massor med klipp av Luke när han avfyrar två torpeder.

Jönsson
    Forumledare

Ingenting förvånar mig vad gäller Trumpkampanjen längre. Många likställer dock Trump med Vader eller Palpatine eller till och med Jabba the Hutt (kanske den mest träffande liknelsen?) när det snackas Star Wars har jag märkt. Varje gång jag hör det på senaste går jag i den märkliga försvarsställningen att inte vilja blanda in Trump i någonting jag gillar oavsett hur träffsäker liknelsen är.

Jönsson
    Forumledare

Här kommer något jag aldrig trodde att jag skulle skriva.

Clone Wars fick nyligen sin sjunde och avslutande säsong nyligen och den var för mig det bästa Star Wars jag sett på länge. Säsongen består utav tre ark. Ett som handlar om Anakin och hans kloner och två som handlar om Ahsoka Tano. Det första arket tyckte jag var helt ok. Inget speciellt alls men så bra som jag tycker att Clone Wars blev i sina första sex säsonger. Det andra arket tyckte jag inte alls om. En sak Clone Wars, Rebels och Resistance har gemensamt är att de ofta har karaktärer som i mitt tycke är svåra att gilla, vilket gör det mycket svårt för mig att känna något för dem eller vara sugen på att se mer av dem. Så var definitivt fallet med ark nummer två där Ahsoka hänger med två semikriminella systrar som försöker leva sina liv på Coruscants skitiga nivå 1313. Ahsoka tycker jag vid det här laget mycket om men systrarna var bara irriterande. Arket kändes dessutom väldigt tunt eftersom det var fyra avsnitt långt men lika gärna kunde varit två om man bara tagit bort allt onödigt som hände. Ett avsnitt handlade om hur de försökte rymma från fångenskap och när avsnittet var slut var de tillbaka där de började och ingenting hade hänt. Om en serie nu skall få en sista säsong efter så många år och det finns så många historier som ännu inte är berättade tycker jag det är märkligt att man väljer att slösa så på den lilla tid man har.

null

Men sen kom det sista arket. En kulmen utav flera storylines som lämnades ofullbordade vid seriens förra abrupta avslutning. Och det var magiskt. Animationen var plötsligen hundra gånger bättre, manuset var plötsligen vasst och snyggt och både actionsekvenserna och de lugna partierna var vansinnigt gripande. Alla karaktärer gjorde i mitt tycke kloka val och trots att jag visste hur det skulle sluta var satt jag ändå på helspänn. Jag vill inte spoila handlingen allt för mycket här så jag säger bara att någon gång under de fyra sista avsnitten är det tydligt att handlingen i Revenge of the Sith börjat hända i bakgrunden. Där är crossovers i scener (en scen börjar där en scen i Revenge of the Sith slutar, så att dialogen överlappar och vi får se vad som hände efter filmen klippte bort) men eftersom fokus är på Ahsoka och klonen Rex känns det inte som att filmen tar över.
    Gamla karaktärer återvänder. Ny kanon refereras till snyggt utan att det blir övertydligt och Ray Park återvänder som motion capture för Maul, vilket alltid är trevligt att se i kombination med utmärkte röstskådespelaren Sam Witwer.

Det allra sista avsnittet släpptes den 4 maj och vi var ett stort gäng som samlades för att se det sista arket tillsammans. Vi var en blandad skara av Clone Wars-fans, folk som aldrig sett Clone Wars och så jag – en sur gubbe som verkligen inte gillar Clone Wars – och alla var helt hänförda.

Vi var faktiskt så taggade att vi gemensamt bestämde oss för att se Revenge of the Sith efteråt. Och jag måste säga att jag glömt hur illa jag tycker om Revenge of the Sith. Jag var på väldigt gott humör och var beredd på att sitta och glatt peka ut de bra grejerna i en film jag inte älskar men definitivt gillar bättre än mycket annat Star Wars men jag hade fel. Jag fann att mitt glada humör bara försvann scen för scen. Där är bra bitar i Revenge of the Sith men de är så få att det nästan inte var kul att titta. Filmen är nästan 2,5 timme lång och berättas nästan uteslutande i scener där folk pratar allvarligt med varandra eller slåsss. De få gångerna någon ler blir man nästan förvånad. Det skall sägas att många som tittade inte alls kände som jag men jag är rädd att jag sabbade stämningen i rummet genom att inte kunna hålla klaffen. Jag blev inte heller populär när mina nu surnade åsikter och sequeltrilogin också började krypa fram.
    Jag är av åsikten att det är trevligare att försöka se de positiva aspekterna av Star Wars än att spä på den redan vansinnigt giftiga fandomen med mer hat men jag skall tillstå att jag inte levde som jag lärde den dagen.

Intressant nog ledde detta till vidare snack om prequelfilmerna dagen efter, så jag och två kompisar satte oss ner kvällen efteråt och såg Attack of the Clones – den film jag minns att jag tyckte minst om utav prequelfilmerna – och jag hade skitkul! Filmen är på intet sätt perfekt och knappt ens särskilt bra men till skillnad från Revenge of the Sith känns det åtminstone ibland som att skådespelarna har roligt och äventyret – tramsigt som det ibland må vara – är åtminstone ett äventyr. Där är bitar i filmen som jag avskyr (jag skulle kunna göra en lista men den skulle bli lång som en bok) men jag fann många scener som jag genuint tyckte om. Fightscenen mellan Obi-wan och Jango Fett på Kamino exempelvis. Eller stora delar av arenafighten på slutet. Christopher Lee är i stort sätt väldigt bra som Dooku. Anakins och Padmés kärlek är visserligen trist men inte deras ”Love theme” komponerat av John Williams. Och jag tänker säga det nu; Jag tycker inte att ”I don’t like sand.”-scenen är så hemsk som folk säger. Jag tycker tvärt om att den är lite fin.

Episod I förblir nog min favoritprequel (här räknas inte Solo och Rogue One som båda är bättre filmer) men Attack of the Clones och Revenge of the Sith har definitivt bytt plats i min personliga (och helt meningslösa) rankning.

• Det här svaret redigerades 2 månader, 3 veckor sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Å ena sidan hade det varit coolt om de hade slutat på samma sätt som Tartakovskys Clone Wars, alltså precis innan Revenge of the Sith börjar. Men å andra sidan kan jag förstå att det finns många element av Ahsokas historia, och hur den knyter an till Rebels, som blir lättare att knyta ihop om de går en bit in i Episod III.

Hur som helst, som strikt dedikerad till utgivningskronologi är min plan fortfarande att titta på The Mandalorian först, och därefter avslutningen på Clone Wars. Så jag får nog vänta ett tag till…

Jönsson
    Forumledare

Det verkar som att Disney+ kommer till Sverige lagom till att säsong två av The Mandalorian skall släppas.

Fredde
    Forumledare

Jönsson
    Forumledare

Detta känns verkligen som en ”throwback” till program som var inne när jag var liten. Hade det funnits på den tiden hade jag garanterat försökt vara med och lika garanterat åkt ut direkt. Roligt att se att Ahmed Best håller sig upptagen också.

• Det här svaret redigerades 2 månader, 1 vecka sedan av  Jönsson.
    • Det här svaret redigerades 2 månader, 1 vecka sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Jag får lite intrycket att programmet ska ”utspela sig” under High Republic-eran. Eller är det bara som jag inbillar mig?

Jag hoppas att Best får göra åtminstone någon Jar Jar-referens!

Jönsson
    Forumledare

Jag tippar på att så är fallet. High Republic verkar vara Disneys sätt att berätta helt egna historier och slippa vara bundna av redan etablerade karaktärer och rabiata fans med åsikter. Rätt smart egentligen.

Fredde
    Forumledare

Jo, det var nog vad Dark Horse, och senare Bioware, också tänkte en gång i tiden.

Jönsson
    Forumledare

Jedimästaren som Best spelar heter Kelleran Beq och är en avlägsen släkting till Achk Med-Beq för att Ahmed Best är en jättenörd.

Fredde
    Forumledare

Killen som recenserade Padmés kläder skämtade inte, han har också rankat Palpatines garderob:

Och Lukes utstyrslar också!

Fredde
    Forumledare

Jönsson
    Forumledare

Den där videon har smugit sig på mig från alla möjliga håll under de senaste dagarna. Jag är inte säker på att jag köper hans resonemang – även om titlarna såklart är godtyckliga nog att kunna passa många olika filmer (vilket jag tror är skämtet från början).

The Phantom Menace syftar ju till det osedda hotet (som dessutom framstår i filmen som ett fantomlikt hologram) som ligger bakom alltihop.
    Attack of the Clones syftar ju på att klonarmén går till attack mot separatisterna och att klonkrigen bryter ut.
    Revenge of the Sith handlar ju om hur Sitherna i princip utplånar jediordern och får den hämnd som Darth Maul pratar om i TPM.
    A New Hope (eller Star Wars) syftar inte orimligt till rebellernas nyfunna hopp Luke Skywalker.
    The Empire Strikes back handlar om hur rymdimperiet slår tillbaka efter förra filmen (duuuh)
    Return of the Jedi handlar om hur Jediordern återvänder och till en betydligt smärre utsträckning hur Jediriddaren Anakin Skywalker återvänder när Darth Vader utplånas.
    The Force Awakens handlar om hur kraften vaknar i Rey och kanske i fler personer efter att den till synes legat i dvala sedan Lucas tröttnade på att göra fi… jag menar sedan slaget vid Endor.
    The Last Jedi handlar om hur Luke tycker att jediordern borde dö ut och att han ser sig själv som den siste. Den handlar också om att Rey kanske skall bli något annat än en jedi.
    The Rise of Skywalker handlar om hur Kylo Ren återvänder till ljuset och till sin familj, vilken till hälften är Skywalkers. Den handlar också om hur Ben Solo bokstavligen klättrar upp ut ett hål men desto viktigare handlar den om hur Rey försöker finna sig själv och tillslut landar i att ta sig namnet Skywalker – vilket gör namnet Skywalker till något större (kanske en titel?)

Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 361 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.