Hem Forum Film & TV Star Wars

Detta ämne innehåller 368 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 2 veckor, 1 dag sedan.

Visar 9 inlägg - 361 till 369 (av 369 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Jag har funderat en del på om ”The Phantom Menace” kan syfta på ett hot som inte är det riktiga hotet, en distraktion från den verkliga faran. Så Handelsfederationens göranden distraherar Republiken från att ta itu med korruptionen i senaten, och Darth Maul är ett läskigt monster med rött ljussvärd som distraherar jediriddarna från den riktigt farliga Sithlorden som gömmer sig i Republiken.

Fredde
    Forumledare

Är det egentligen inte lite märkligt att det går att köpa diverse merchandise baserat på The Mandalorian i Sverige, men det går inte att faktiskt se TV-serien på något lagligt sätt? Det är nästan som att Disney vill säga ”ja, vi vet att ni alla piratat TV-serien, och vill ha prylar baserade på den”.

Jönsson
    Forumledare

Jag kommer aldrig att förstå varför Disney väntat så långe med att släppa Disney + i stora delar av Europa. Nu är det ju bara två veckor kvar till det släpps och jag är taggad trots att jag redan sett The Mandalorian. Kanske all merch som släpps nu är tänkt att skapa lite hype?

Fredde
    Forumledare

Jag tror i och för sig att det gått att köpa Mandalorian-merch i Sverige ganska länge. Men jag antar att den ”officiella” förklaringen är att det är för att bygga upp hype, även om min konspiratoriska sida ändå misstänker att Disney säkerligen är medvetna om att många svenskar redan sett TV-serien på ett eller annat sätt.

Fredde
    Forumledare

Fredde
    Forumledare

Med tanke på att de stora medieföretagen för närvarande verkar vara på desperat jakt efter material att sälja när pandemin gjort att de inte kan spela in nya filmer och dylikt, så att vi till exempel ska få ”The Snyder Cut” av JLA, vore inte detta ett bra tillfälle för Disney att äntligen ge ut originalklippningen av originaltrilogin i högupplöst format? Speciellt nu när de ska lansera Disney+ i Europa.

Jönsson
    Forumledare

Det ryktades om att den skall släppas på just Disney+ någon gång men det var ett tag sedan det ryktet florerade och jag har inte hört något sedan dess. Länge gick det inte att göra eftersom Lucas lämnade en del av äganderätten av originalklippningen av A New Hope (versionen som bara heter Star Wars alltså) hos Fox. Men sedan Disney köpte Fox bör det du inte längre vara ett problem.

Fredde
    Forumledare

Som vanligt hoppas jag då att de också ger ut dem på fysiska skivor av något slag, så att man äga dem även om Disney skulle lägga ner Disney+ i framtiden.

Fredde
    Forumledare

Okej, här är en av mina knäppaste idéer hittills. Ända sedan jag såg och blev besviken på The Rise of Skywalker har jag funderat på hur ytterligare en Star Wars-trilogi skulle vara utformad, som en uppföljare till Disney-trilogin. Detta är vad jag har kommit fram till hittills:

Episode X: The Last Clone
    Eftersom Episode IX visar att man nu tydligen kan bygga hela flottor med rymdskepp som alla har planetförstörande kanoner, innebär det att ytterligare ett krig bryter ut, en fruktansvärd konflikt där olika faktioner kapprustar med varandra och skapar mer och mer destruktiva vapen, inklusive nya arméer med klonsoldater. Filmen börjar många år efter detta krig, i en så gott som postapokalyptisk galax, utan någon central regering, med alla planeter mer eller mindre avskurna från varandra. Ett litet rymdskepp kraschlandar på en av dessa isolerade planeter, och bär med sig en varning om att en destruktiv flotta med Mystiska Skurkar är på väg. Så en grupp hjältar måste ge sig iväg på en lång resa över planeten (hela filmen skulle utspela sig på en och samma planet, där hjältarna reser genom många olika miljöer, istället för att besöka en ökenplanet, en snöplanet, etc.) för att hitta en gömd hangar full med rymdskepp eller något sådant, för att kunna slåss mot skurkarna. På resan stöter de på en gammal eremit som visar sig vara en klonsoldat (spelad av Temuera Morrison, givetvis!), som motvilligt hjälper hjältarna att hitta vad se söker. En av hjältarna är en präst i Guardians of the Whills-religionen från Rogue One, som slåss med cool kampsport såsom Chirrut. Filmen slutar med en rymdstrid mot de Mystiska Skurkarnas flotta, och sedan reser hjältarna ut i galaxen för att ta reda på var skurkarna kommer från.

Episode XI: Curse of the Jedi
    Hjältarna reser mellan några olika planeter, men hamnar till slut på Coruscant, som visar sig ha blivit attackerad med ett fruktansvärt kemiskt vapen i det föregående kriget, så att alla levande varelser på planeten dog, men byggnaderna står kvar. Så hela planeten är en enda stor spökstad. Djupt nere i staden hittar hjältarna en stasis-kapsel eller ett karbonitblock eller något sådant, som visar sig innehålla Rey. När de väcker henne visar det sig att hon blivit smått galen av att ha rösterna från Alla Jediriddare Någonsin i huvudet (ni minns väl hur The Rise of Skywalker slutade?), och att rösterna ledde henne till Coruscant, men inte i tid för att stoppa vapnet, så hon blev fånge på den tomma planeten. Hon hänger med hjältarna, och de upptäcker att planeten är hemsökt av spökena av alla döda jediriddare, som avslöjar den gamla jediordens många misstag och brister, så att Rey lär sig att inte upprepa dessa. Filmen slutar med att Whills-prästen använder en mystisk ritual för att befria spökena så att de kan vila en gång för alla, och samtidigt befria galaxen från jediriddarnas dogmatik, så att andra perspektiv på Kraften kan växa fram.

Episode XII: The Force of Others
    Jag har bara vaga idéer om hur denna film skulle vara utformad. Hjältarna upptäcker att de mystiska skurkarna är ”The True Knights of Ren”, en läskig sekt som Snoke och Kylo bara var bleka kopior av. Dessa avbildas som en uppskruvad version av jediriddarnas sämsta sidor. Så de kidnappar bäbisar, de trycker ner sina känslor fullständigt och låter dem bara få utlopp genom brutalt våld, de är besatta av att forska om midichlorians och andra vetenskapliga förklaringar för Kraften, och de är övertygade om att deras syn på Kraften är den enda rätta. De besegras när de får se att Kraften är något mycket större och mer komplext än vad de trott. För hjältarna upptäcker att Kraften kan kanaliseras och användas av alla levande varelser, inte bara ett fåtal utvalda, och de besegrar skurkarna genom att kanalisera Kraften från alla levande varelser i närheten (eller kanske från allt liv i galaxen, om vi vill vara väldigt dramatiska).

Ja, jag har uppenbarligen tänkt alldeles för mycket på en idé som aldrig kommer att bli verklighet.

Visar 9 inlägg - 361 till 369 (av 369 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.