Hem Forum Film & TV Star Wars

Detta ämne innehåller 375 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 2 månader sedan.

Visar 376 inlägg (av 376 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Jag känner att jag måste komma med en rättelse angående ett inlägg jag skrev om Resistance förra året. I det skrev jag att jag gillade hur mycket representation av olika etniciteter, inklusive latinos, bland människorna som det finns i den, och, citat ”Jag tror faktiskt den mest framträdande vita personen i serien är Poe”. Det är först nu jag fått veta att Oscar Isaac faktiskt också är latino. Det säger nog något dåligt om mig att jag inte fattat det förrän nu, alternativt något om hur luddigt det här med ras och etnicitet faktiskt är. Jag tänker inte komma med någon ursäkt, utan bara att jag ska försöka bättra mig i framtiden, om det nu går.

Anledningen till min insikt om Isaac var eftersom jag lyssnade på en podcast om The Rise of Skywalker, och en av programledarna pratade om hur en latina-kvinna hon kände hade blivit väldigt upprörd över att den filmen retconnat Poes bakgrund till att han varit en drogsmugglare. För det är en vanligt förekommande rasistisk stereotyp om latinos. Fast å andra sidan innehåller Star Wars en del sympatiska drogsmugglare, till exempel Han Solo.

Visar 376 inlägg (av 376 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.