Hem Forum Film & TV Star Wars

Detta ämne innehåller 306 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av  Fredde 6 dagar, 21 timmar sedan.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 307 totalt)
  • Författare

Fredde
    Forumledare

Jag har hört (troligtvis ganska lösa) rykten om att Disney kanske tänker klippa om Rogue One för att göra den mer ”barnvänlig”. Jag hoppas det inte är sant.

Jönsson
    Forumledare

Jag har också hört dessa rykten, men för tillfället verkar det saknas konkreta bevis.

• Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av  Jönsson.

Fredde
    Forumledare

Jag trodde jag lyckats gräva fram alla referenser till planerna till Dödsstjärnan, men tydligen missade jag den här lilla illustrationen från den brittiska tidningen ”TV Times” från 1982, som kanske kan sägas visa en liten bit av rebellernas ”first victory” i rymden, och hur en rebellspion lyckas skicka iväg planerna innan han blir nedskjuten:

Men den nämns ju inte på Wookieepedia eller av någon annan Star Wars-bok vad jag vet, så den är/var nog inte kanon i Expanded Universe. Jag tycker mest det är intressant med ännu en obskyr brittisk källa.

Jönsson
    Forumledare

I TV-serien Rebels vinner Rebellerna rätt ofta, men det rör sig nästan uteslutande om små lokala strider eller saker som bara påverkar den lilla gruppen huvudpersoner. Det är nog så de kommer runt det.

Fredde
    Forumledare

Frågan är väl då hur länge de kan fortsätta att hålla på att samla på sig små segrar innan det töjer för mycket på kanon. De kanske till slut blir tvungna att göra en ”time skip” framåt till mellan A New Hope och The Empire Strikes Back, eller något.

Förresten, eftersom Darth Vader tydligen ska vara med i Rogue One hoppas jag att han framställs som A New Hope-Vader, alltså att han titt som tätt tappar tålamodet och börjar skrika på folk.

”And bring me the passengers, I want the ALIVE!”

”You are part of the rebel alliance and a traitor! TAKE her away!”

”WHAT?!”

Fredde
    Forumledare

På tal om N1 så hittade jag den här coola bilden:

Disney äger ju både TRON och Star Wars, så…

Jönsson
    Forumledare

Verkar som att dessa inte behöver Astromechdroider heller. Tur det. De passade aldrig in i designen.

null

Fredde
    Forumledare

Klart det inte behövs en astromech om man har en Bit.

Jönsson
    Forumledare

George Lucas har sett Rogue One och säger att han älskar den. Extremt oroväckande.

Fredde
    Forumledare

Det gör mig ändå glad på något vis att han på det stora hela inte verkar ångra säljandet av Lucasfilm till Disney. Det hade känts lite sorgligt om han hade börjat gräla med dem.

Jönsson
    Forumledare

Han grälade faktiskt lite med dem efter The Force Awakens. Han ansåg att The Force Awakens var en film för fansen och att den egentligen inte var så bra (en åsikt som jag åtminstone bitvis kan förstå). Tydligen hade han givit Disney ett manus när han sålde. Det handlade tydligen om barn som ”ärvde” äventyret från hjältarna i originaltrilogin. En originell idé, men jag fattar att Disney inte ville ta i den. Och så fällde han ju några inte så snygga kommentarer som antydde att Disney tvingade honom att sälja och talade om s.k. ”white slavery”.

Fredde
    Forumledare

I så fall är det ju åtminstone bra att han blivit lite mer positivt inställd nu. Och han har ju bett om ursäkt för slav-kommentaren iallafall.

Jag tycker förresten det är lite intressant att Lucas fortfarande verkar fundera på det här med slaveri, verkligt eller symboliskt. Det var ju faktiskt ett av prequel-filmernas mest intressanta teman (Anakin går från bokstavlig slav till symbolisk slav, klonkrigen utkämpas med slavarmé mot slavarmé). Det känns som något som är viktigt för Lucas, även om det inte var så passande att ta upp i just detta fall.

Jönsson
    Forumledare

Jag är nog cynisk, men jag tror inte att han tänker på det. Att Anakin är slav känns som ett bra sätt att skapa ett hinder för honom att lämna Tatooine. Det utforskas inte mer, förutom det faktum att Shmi blivit såld och frisläppt. Klonerna är absolut slavar, men det är inte något som överhuvudtaget tas upp i Ep II och III. Visst, man kan ana en underliggande mening med det, men det hade varit mer hållbart om det belystes på något sätt i filmerna. Där finns antydan till det i Clone Wars, men än en gång inget direkt användbart.

I och för sig kan man se droidernas resa åtminstone i Ep IV som en inte så subtil parallell till slaveri. De är ju också baserade på två slavar från en Kurosawa-film om jag inte minns fel.

Fredde
    Forumledare

Jag tolkar det som att slaveritemat är något som ligger och pyr i bakgrunden, men det tas så sällan upp för de flesta i prequelfilmerna bryr sig helt enkelt inte om det. Republiken pratar inte om slaveri, för Republiken är korrupt. Jediriddarna pratar inte om slaveri, för de är nöjda så länge de räddar den specifika slaven de behöver för sin profetia (och gör honom till deras slav?). Separatisterna pratar inte om slaveri, för de är på många sätt lika goda kålsupare som Republiken. Den ende som bryr sig om slaveriet är Anakin, och han blir förståeligt nog frustrerad när ingen annan vill prata om det. Vilket sedan leder till att han på nytt blir slav, under Palpatine. Men jag håller med om att temat kanske funkat bättre om åtminstone Anakin snackade lite mer om det, kanske tillsammans med Padme, istället för att prata om sand och annat spännande.

Och droider ser jag absolut som slavar. Vilket gör Obi-Wan till något av ett rövhål när han gnäller om att ”flyga är droidgöra”, etc. Som tur är fick R2-D2 och C-3PO åtminstone en schysst ägare i Luke, som nog är den som behandlar droider mest som personer i hela filmserien. För Luke är en schysst kille.

Jönsson
    Forumledare

Luke är inte så hyvens. Han ger R2 en rätt så sarkastisk hälsning när 3PO presenterar honom.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 307 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.